Hej.´.. undrar om det ska vara så här jobbigt med Tujer..
jag har planterat ett antal... som häck.. planterades i sen maj iår.. diket var 50 x 50.. nytt matjord och sen plantera.. och vattna till absurdom... ändå är några tappat färg... nu har vi klagat hos leverantören. och fick byta ut 23 av 90..
men vilket göra..

ska det vara så här?
hur gula får de vara för att räknas som döda?
hur bruna får de vara?

mvh/C

• IMG_0002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina tujor var bruna och hemska första sommaren. Jag gick tillbaka och försökte reklamera, men de sa att jag skulle vänta till nästa sommar, om de inte var bättre skulle jag få nya. Men de tog sig och blev kanonfina. Jag har ädeltuja (Thuja Smaragd).

Tujor är lite känsliga innan de etablerat sig, speciellt första våren – de klarar inte att kompensera avdunstningen i barren, innan rotsystemet hunnit växa till sig. (Det gäller för övrig de flesta vintergröna växter.)

Tänk på det till våren, då marken kan vara frusen när första vårsolen gassar. Man kan täcka dem med väv (eller lakan) om man är ambitiös.

Glesväxande sorter (som också oftast växer fortast) är mer känsliga, då solen kommer åt även inuti grenverket. (som Brabant som är rätt vanlig häckthuja).

va skönt och höra.. då kanske t o m var onödigt att vi bytte ut 23 av de. .men men.. nu får vi vänta o se till våren... och ska komma ihåg o göra som ssäger, täcka över de...

en fråga till; de som jag bytte ut.. de har jag kvar och provisoriskt planterat i matjord i ett hörn på tomt.. tror du de kan klara sig och bli gröna(iaf inte dö) till nästa vår, och då planteras igen på rätt plats?

Igentligen är det bara första året det behövs täckas med säckväv...

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.