2 039 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Tuffa tag med Makita LXT skruvdragare
Igår gjorde jag av misstag ett "tappa skruvdragare i backen från 1.7 meter"-test. Min Makita BHP451 18 voltsdragare föll rakt ner på en stenhäll från byggställningen jag stod på.
Det här kan ju aldrig sluta väl tänkte jag (tillsammans med några svordomar...) men glatt överraskad blev jag när jag upptäckte att dragaren endast fått några smärre skrapmärken men i övrigt glatt snurrade vidare.
Trevligt med grejor som håller även om man är elak mot dem.
Det här kan ju aldrig sluta väl tänkte jag (tillsammans med några svordomar...) men glatt överraskad blev jag när jag upptäckte att dragaren endast fått några smärre skrapmärken men i övrigt glatt snurrade vidare.
Trevligt med grejor som håller även om man är elak mot dem.
har en liknande och den är grymt trevlig, har dock inte hunnit misshandla den så mycket än.. men det kommer väl.. har en bosch GSR-12 som hängt med ett tag och den funkar också....
Bosch har nåt i deras reklam om att grejorna klarar fall på 1-2 m ner i betongen...
Bosch har nåt i deras reklam om att grejorna klarar fall på 1-2 m ner i betongen...
Jag råkade tappa en vindskiva model stor på min lxt cirkelsåg - höjden var väl omkring 4-5m eller så och bortsätt från avtrycket sågen gjorde i gräsmattan efter den smällen var det en vanlig tisdag 
Makita grejerna verkar hålla konstaterade jag och stunden efter åkte min slagskruvdragare ner från en 3m ställning, när den fylldes med regnvatten då jag skulle brådis montera ett stuprör jag glömt blev jag lite rädd men det var ingen fara.
Det är lite roligt att dom är så bra - mina gamla verktyg kunde inte ens göra ett fint snitt eller så flisade dom materialet nått helt galet - makitas snitt ser ut som gjorda med laser.
Makita grejerna verkar hålla konstaterade jag och stunden efter åkte min slagskruvdragare ner från en 3m ställning, när den fylldes med regnvatten då jag skulle brådis montera ett stuprör jag glömt blev jag lite rädd men det var ingen fara.
Det är lite roligt att dom är så bra - mina gamla verktyg kunde inte ens göra ett fint snitt eller så flisade dom materialet nått helt galet - makitas snitt ser ut som gjorda med laser.
Jag har tappat min BHP 451 rakt ner i gruset från 3,5-4 meters höjd när jag skruvade upp nocken på mitt båthus... hadde dock tur för den landade på bitshållaren. Dragaren klarade sig fint medan bitshållaren (Wera) blev lite skev.
Använder nu en smidigare liten Bosch (GSR 10.8 V) för dessa toppjobb, betydligt mindre risk att tappa den när den är så smidig!
Använder nu en smidigare liten Bosch (GSR 10.8 V) för dessa toppjobb, betydligt mindre risk att tappa den när den är så smidig!
Produkter som diskuteras: "bitshållaren"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
nu ska vi ju inte göra reklam här.. men att vi är nöjda måste man väl få skriva? 
något jag märkte som är bra på "proffs" grejor är ju om växlarna är i metall.. på de riktigt billiga misstänker jag de är i plast.. och kuggarna blev nog renkörda en gång när jag fastnade med träborret... två borrmaskiner rök, sen tog jag den blå batteridrivna och körde på.. funkade.. även om den blev lite varm...
något jag märkte som är bra på "proffs" grejor är ju om växlarna är i metall.. på de riktigt billiga misstänker jag de är i plast.. och kuggarna blev nog renkörda en gång när jag fastnade med träborret... två borrmaskiner rök, sen tog jag den blå batteridrivna och körde på.. funkade.. även om den blev lite varm...
En bekant till mig hittade sin Makita (modell okänd) på garagetaket där den legat under den långa norrbottniska vintern.
Ni skulle ha sett hans min när han insåg att batteriet fortfarande var nära på fulladdat. Vi drog säkert i 300 trallskruv innan batteriet ville ha laddningspaus.
Ni skulle ha sett hans min när han insåg att batteriet fortfarande var nära på fulladdat. Vi drog säkert i 300 trallskruv innan batteriet ville ha laddningspaus.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden