K KjellTimell skrev:
Det rör sig om 2 sågsnitt á 2 meter med detta djup så det blir ju dyra snitt om man skall köpa en rejäl maskin för ändamålet.
P PatrikJo skrev:
Nu ska jag vara sådär torr och tråkig, och förstöra nöjet med att spendera massa pengar på verktyg. Men är det värt att lägga 6000 på en såg som du ska ha till två jobb? Har du ingen hyrfirma i närheten, så får du båda jobben gjorda för under tusenlappen? Då får du 5000 att köpa andra verktyg för.
Nog för att verktyg är roliga men om det verkligen bara är dom två snitten så hade även jag gått till Ramirent eller Cramo och hyrt en TS75 (127 kr / dag) och en 2,4m skena (70kr/dag).

Sen när du har gjort dom två snitten så inser du hur bra en sänksåg på skena är och kommer ändå vilja köpa den ;-)
Men det är ju en helt annan historia.

• Gilla
andersda och 3 till
  • Laddar…
sunnis
Det är även vansinnigt begagnatpris på Festool sänksågar. Man kan äga en sänksåg i ett par år och sedan sälja till mer än halva inköpspriset. Helt galet vad de står högt i kurs.

Själv så har jag en sliten TS 55a som köptes begagnad för lite mer "fulsågning" och en ny TSC 55 (Batterimodellen) för finarbeten. Jättedyra i inköp men de har ett väldigt högt andrahandsvärde.

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
L logic skrev:
Det här är ett väldigt bra pris på TS 55 men då även med tillbehör. Kan det vara något?

[länk]
Japp hittade den också i inlägg #2, som sagt ett bra pris som är likvärdigt med dom utländska!

P PatrikJo skrev:
Nu ska jag vara sådär torr och tråkig, och förstöra nöjet med att spendera massa pengar på verktyg. Men är det värt att lägga 6000 på en såg som du ska ha till två jobb? Har du ingen hyrfirma i närheten, så får du båda jobben gjorda för under tusenlappen? Då får du 5000 att köpa andra verktyg för.
Ja, det är klart, en handöverfräs t.ex för att kantfräsa 4 trösklar. Blir i snitt 1000kr per tröskel, lite billigare än Sänksågens 2 snitt som blir 3000kr styck :D
Alternativt en GOP 40-30, fast där har jag en grön Bosch som faktiskt tågar på så det känns ju lite onödigt också :p

R Robin Wahlman skrev:
Nog för att verktyg är roliga men om det verkligen bara är dom två snitten så hade även jag gått till Ramirent eller Cramo och hyrt en TS75 (127 kr / dag) och en 2,4m skena (70kr/dag).

Sen när du har gjort dom två snitten så inser du hur bra en sänksåg på skena är och kommer ändå vilja köpa den ;-)
Men det är ju en helt annan historia.
Står en TS55 med tillhörande skenor i garaget just nu, som jag lånat av en vän för att kapa dörrar (det var den jag satte i fingret i våras). Men den skall tillbaka till den rättmäktiga ägaren innan jag hunnit såga toppskiva eller börjat bygga garagedörrar. Så det är ju därför jag suktar efter en sänksåg. :D

För det du beskriver är kanske inte en sänksåg nödvändig, funktionen du behöver är en cirkelsåg på skena. Med rätt model blir det en mer mångsidig lösning som även klarar mer allmänt snickeri än en dedikerad sänksåg. Det finns ett gäng trådar här som diskuterar detta. Den bästa just nu verkar vara festool HKC.

• Gilla
KjellTimell och 1 till
  • Laddar…
K
Festool HKC verkar vara en batterimaskin? Är motsvarande nätansluten maskin HK? Är det något HKC utmärker sig med mot HK?

Rent prismässigt så landar det väl likvärdigt mot en sänksåg om man tar med priset för skenor etc.

Ska jag börja titta på cirkelsåg kan jag nog börja snegla på Bosch okcså, då dom antagligen har klyvkniven som saknades på sänksågen.

Jag har fått för mig efter att läst en del på nätet att sänksågen kan göra allt cirkelsågen kan, fast i vissa lägen lite klumpigare maskin. Medan cirkelsågen är smidigare men att man inte kan sänka ner klingan mitt i arbetsstycket.

Samt att Sänksågen passar bättre för inomhusarbeten pga spånhanteringen, fast det kanske är en vanlig missuppfattning? Det lilla jag sågat med sänksågen har det knappt dammat något.

Festool cirkeln kan sänka klingan mitt i stycket.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Ska jag börja titta på cirkelsåg kan jag nog börja snegla på Bosch okcså, då dom antagligen har klyvkniven som saknades på sänksågen.
Jag tror du kommer få svårt att hitta någon Bosch cirkelsåg med klyvkniv också. Känns som något de flesta tillverkare rationaliserat bort.

Jag tycker att klyvkniv är bra när man kör paralellanslag, men HKC med skena är en större orsak till val. Min rekommendation är skaffa Festool HKC eller Mafelels motsbarighet, se till att ditt val kan kapa åtminstone 45mm regel. Det är åtminstone ett krav för mig.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.