3 111 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Trygg Hansa och livförsäkring
Jag har hamnat i en märklig situation när jag hanterar ett dödsbo i släkten. Personen hade en livförsäkring ( begravningsförsäkring) som var tänkt att användas till begravningen. Jag skickade in alla uppgifter till Trygg Hansa och fick den 4 februari ett besked att ersättning skulle betalas ut. Någon ersättning har fortfarande inte kommit, begravningen har förstås redan ägt rum. Det är extremt svårt att få kontakt med Trygg Hansa, telefonköerna flera timmar och post eller e-post svarar man inte på. Vid kontakt blir det avvisande svar. De beklagar att det tar tid, men ska snarast försöka göra något åt det. Sedan händer ingenting. När jag som konsument ska betala något är betalningstiderna inte så långa som Trygg Hansa begär, nu över två månader, då skulle det nog gå till inkasso eller liknande. Någon som har ett tips på hur man kan påverka Trygg Hansa att betala ut försäkringen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Du skulle kunna höra med Konsumenternas försäkringsbyrå för att höra vad som är normalt och hur du kan komma vidare: https://www.konsumenternas.se/
Har fått uppfattningen att försäkringsbolag föredrar att ha direktkontakt via telefon. Har använt deras uppringningsfunktion med gott resultat. Då slipper du sitta i tfnkö.
https://www.trygghansa.se/om-trygghansa/inte-nojd/formular-inte-nojd-privat
https://www.trygghansa.se/om-trygghansa/inte-nojd/formular-inte-nojd-privat
Tack för två bra svar. Tyvärr tycks inget bita på Trygg Hansa. Kan det vara så att de har dålig likviditet och gör allt för att undvika utbetalningar? Jag har läst mycket bra info på Konsumenternas försäkringsbyrå. Vi har redan nu väntat mer än två månader och ingen lösning finns i sikte, därför skrev jag att jag även vill ha dröjsmålsränta vilket man enligt denna sida kan kräva om det tar mer än en månad att utbetala. Vi får väl se om Trygg Hansa svarar. Jag har skrivit två gånger i det formuläret som "etomoau" angett, men inte fått något svar. Man kan möjligen förstå att det är ansträngt i dessa Coronatider, men utbetalningen utlovades inom några dagar den 4 februari, innan problemen började. Dessutom kan man väl tycka att det vore rimligt att prioritera gamla ärenden.
Vi blev påkörda i mitten av februari, en kraftig krock så vi kördes med ambulans till sjukhus för undersökning och röntgen. Vi skulle bli kontaktade av personskadeavdelningen på TH, men det har inte hänt nått trots flera påstötningar. Bilens skada reglerades dock ganska fort.
Vilken otur! De gånger jag har behövt anmäla skada TH så har de varit riktigt snabba och oavsett vad jag har ringt om har det varit förvånansvärt korta telefonköer, om ens några.
Från ett annat bolag tog det däremot 9 månader innan de ens lagade en stormskada på taket (ja, det regnade in) och efter det tog kontantersättningen 5 månader att få utbetald. Så totalt tog det 14 månader innan skadeärendet var avslutat... Det enda som hjälpte då var att antingen skälla ut telefonisterna (avslutade alltid med att säga att det inte är deras fel, men tyvärr händer inget om jag inte skäller på dem) så att de tog det till sin chef som i sin tur skällde ut en av skadeavdelningens högsta chefer. Då plötsligt fick jag kontakt inom någon timme. Det andra sättet var att skriva en fråga på deras FB-sida, så att alla ser, om det är rimligt att man måste skälla ut en telefonist som inte har gjort något fel för att de ska svara. Då tog det inte ens en timme innan en handläggare ringde mig...
Vad gäller räkningar i ett dödsbo så brukar det bara vara att ringa fakturautsällaren och tala om att det är ett dödsbo så pausar de alla fakturor och vissa river till och med den sista. Så gör man det behöver man inte vara rädd att det går till inkasso
Från ett annat bolag tog det däremot 9 månader innan de ens lagade en stormskada på taket (ja, det regnade in) och efter det tog kontantersättningen 5 månader att få utbetald. Så totalt tog det 14 månader innan skadeärendet var avslutat... Det enda som hjälpte då var att antingen skälla ut telefonisterna (avslutade alltid med att säga att det inte är deras fel, men tyvärr händer inget om jag inte skäller på dem) så att de tog det till sin chef som i sin tur skällde ut en av skadeavdelningens högsta chefer. Då plötsligt fick jag kontakt inom någon timme. Det andra sättet var att skriva en fråga på deras FB-sida, så att alla ser, om det är rimligt att man måste skälla ut en telefonist som inte har gjort något fel för att de ska svara. Då tog det inte ens en timme innan en handläggare ringde mig...
Vad gäller räkningar i ett dödsbo så brukar det bara vara att ringa fakturautsällaren och tala om att det är ett dödsbo så pausar de alla fakturor och vissa river till och med den sista. Så gör man det behöver man inte vara rädd att det går till inkasso
Tack för synpunkter. Att skriva på Facebook brukar vara en bra idé. Trygg Hansa har stängt sin FB sida för besökares inlägg. Man kan undra varför. Troligen är det för att hindra att klagomål syns offentligt.S hjulia skrev:Vilken otur! De gånger jag har behövt anmäla skada TH så har de varit riktigt snabba och oavsett vad jag har ringt om har det varit förvånansvärt korta telefonköer, om ens några.
Från ett annat bolag tog det däremot 9 månader innan de ens lagade en stormskada på taket (ja, det regnade in) och efter det tog kontantersättningen 5 månader att få utbetald. Så totalt tog det 14 månader innan skadeärendet var avslutat... Det enda som hjälpte då var att antingen skälla ut telefonisterna (avslutade alltid med att säga att det inte är deras fel, men tyvärr händer inget om jag inte skäller på dem) så att de tog det till sin chef som i sin tur skällde ut en av skadeavdelningens högsta chefer. Då plötsligt fick jag kontakt inom någon timme. Det andra sättet var att skriva en fråga på deras FB-sida, så att alla ser, om det är rimligt att man måste skälla ut en telefonist som inte har gjort något fel för att de ska svara. Då tog det inte ens en timme innan en handläggare ringde mig...
Vad gäller räkningar i ett dödsbo så brukar det bara vara att ringa fakturautsällaren och tala om att det är ett dödsbo så pausar de alla fakturor och vissa river till och med den sista. Så gör man det behöver man inte vara rädd att det går till inkasso
Telefonister verkar drt inte finnas inom Trygg Hansa. Man hamnar i en evighetslång telefonkö, där man kickas ut efter en viss tid. Tur att man numera har högtalartelefon så man kan göra annat under långa väntetider, men det är ändå trist. Trygg Hansa har extrema väntetider , även i februari före Corona.
Vårt problem i detta fall var att försäkringsbeloppet var tänkt att användas till begravningen. Den fick nu genomföras på låg nivå, utan hänsyn till den dödes önskemål. Jag frågade begravningsbyrån om senare betalning. Svaret var att det kan göras, men inte om det gäller Trygg Hansa de krånglar så ofta om ersättning.
Oavsett när jag har ringt har jag aldrig väntat mer än 10-15 min i telefonkö, oftast inte ens 5 min. Så någon av oss måste antingen haft väldigt stor tur eller otur. Däremot brukar jag nästan alltid hamna på deras företagsavdelning pga deras korkade menysystem, kanske kan vara därför det går så fort att komma fram?
Nu verkar det vara lite sent men jag hade genomfört begravningen så som önskades av den avlidne/närmast anhöriga och när fakturan dykt upp ringt begravningsbyrån och sagt att allt inte är klart så vi inte kan betala på en gång. Det är inte ovanligt att fastigheter, aktier, saker mm måste säljas av innan räkningar kan betalas och för att göra det måste bouppteckningen oftast vara klar. Så de är vana vid att det kan ta tid.
Nu verkar det vara lite sent men jag hade genomfört begravningen så som önskades av den avlidne/närmast anhöriga och när fakturan dykt upp ringt begravningsbyrån och sagt att allt inte är klart så vi inte kan betala på en gång. Det är inte ovanligt att fastigheter, aktier, saker mm måste säljas av innan räkningar kan betalas och för att göra det måste bouppteckningen oftast vara klar. Så de är vana vid att det kan ta tid.
Samma här. Sista skadan jag anmälde så hann jag inte ens hämta ett glas vatten medan jag väntade i telefonkön (då hamnade jag faktiskt rätt i växelsystemet) och så fick jag pengarna utbetalda medan vi pratade. Behövde varken skicka in kvitton på hjälm o kläder eller papper från sjukvården. Sen frågade de även flera frågor för att se om jag hade rätt till mer än de ersättningar jag begärde för.yonna skrev:
Covid-19 har antagligen inte gjort arbetsbelastning lättare för försäkringsbolagen och inte nog med det var de redan väldigt belastade efter stormen som var precis i början på året. Dessutom har det varit väldigt höga vattenflöden hela vintern som orsakar vattenskador och även det ökar belastningen på försäkringsbolagen. Så att ringa dem nu de sista 3-4 månaderna är nog absolut sämsta tänkbara tiden att behöva ringa
En uppdatering om denna livförsäkring. Försäkringen är tagen genom en fackförening, som begravningsförsäkring, och hanteras numera av Trygg Hansa. Jag kontaktade fackföreningen som ställde en fråga till Trygg Hansa. Efter detta blev jag uppringd av en handläggare från Trygg Hansa så det gav effekt att facket tryckte på, den kontakt som tidigare varit omöjlig att få kom nu. Han beskrev processen hur Trygg Hansa beställer en utbetalningsavi av en utförare som sedan hanteras av posten. Enligt honom har de gjort detta två gånger, men båda gångerna blev det fel så posten kunde inte hitta adressen. Det tycks inte vara någon säker process. Nu har de upprepat samma sak en tredje gång för några dagar sedan. Tyvärr har vi inte fått någon utbetalning, det är risk att man upprepar samma fel. Handläggaren kunde inte göra något mer än att beklaga och beskriva processen. Han utlovade att vi ska få en kontakt med klagomålsansvarig inom Trygg Hansa.
Redigerat:
Klicka här för att svara
