Hej,
Jag vet inte namnet på vad denna del heter, men den reglerar om vattnet skall komma ut ur duschslang eller ur bubbelbadsmunstyckena i vårt bubbelbad. Det som stör mig är att jag behöver ha 80-100 % av max vattenflöde på för att den ska hålla sig kvar på duschslangen. Annars så "hoppar den ur" och leder vattnet ut bubbelbadsmunstyckena istället.
Jag undrar om det brukar finnas någon justerbarhet på en sådan här
? Antar att jag måste få loss toppen på den på något sätt för att komma åt.

Det är alltså den mittersta som man trycker ner för att få vattnet till duschslangen. Men den hoppar upp igen om vattenflödet (trycket) blir för lågt, vilket är ett väldigt högt flöde idag. Se bild 1 och från baksidan på bild 2 och 3.
 
  • Badkarsblandare med vattenomkastare och duschhuvud som kräver högt vattenflöde för att förbli aktiverat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallventil ansluten till duschslang och bubbelbadsmunstycken under badkarskant, problem med vattenflödesreglering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallventil som styr vattenflöde till duschslang eller bubbelbadsmunstycken med anslutna slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Inget ovanligt den är fjäderstyrd , lika på duschblandare , vet ej om det går att plocka isär och göra rent kanske , prova eller köp nytt
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag kom just på att enklast är väl att byta plats så slangarna för munstycke och duschslang. Det tråkiga är att om barnen krämar på full sprutt så spolas allt ut ur duschslangen som då kan vara riktad åt random riktning

Hittade en sprängskiss i låg upplösning men kan inte riktigt se något som enkelt skulle kunna justeras. Ser inte ens någon fjäder...
 
  • Sprängskiss i låg upplösning av blandare med detaljerade komponenter för duschinstallation.
L
Det är en fjäder som drar tillbaka knoppen så den hamnar i handfatsläge och vid omställning så är det vattentrycket som håller den kvar , minskar ( övertryck mot den del i som håller kvar ) det så slår den över ingen , har samma fenomen på duschen men bryr mig inte i dag , ska byta blandare så småningom
 
Prova med att få motstånd i duschen, märke själv att de behövdes mycket vatten när snålspols munstycket "var på avkalkning" och vanlig dusch var i användning
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag fick samma problem. Det går att skruva isär hela omkastaren och ta ut fjädern. Jag värmde sedan fjädern med en gasolbrännare sa ca 2 cm (av totalt 5 cm fjäder ) för att minska stängningskraften. Det löste problemet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.