Vet inte om detta inlägg ska ligga här under övrigt men men....

Jag undrar hur jag lättast ska gå tillväga om jag har en "manuell" tryckspruta som man pumpar upp trycket i men vill sätta i någon form av nippel för att kunna fylla den med lyft via kompressorn? Tänkte man behöver inte köra in så mycket luft eftersom de håller väl inte för så högt tryck? Vilken typ av nippel ska jag ha som är lätta att montera och som håller tätt när det är plast?

De färdiga trycksprutorna man köper för ändamålet är ju svindyra :confused:

Manuell vit 5L tryckspruta med röda detaljer, slang och sprutmunstycke, och bärrem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borde ju gå att göra en specialslang, med två hanar i varje ände, och en ballofix på mitten ...

Sen sätter du en hona i behållaren ..

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
A
Det finns batteridrivna sprutor också,ska man använda sprutan en stund är det en stor fördel,har själv en ryobi spruta då jag redan har det systemet,finns dock många andra:D

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag tänkte att det kan vara svårt att stänga av när man uppnår rätt tryck genom att få bort själva honan... Känns som att det kan vara lite "mäkligt" ibland att ta bort dom när trycket är på....så inte flaskan sprängs tänkte jag :cry:

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Borde ju gå att göra en specialslang, med två hanar i varje ände, och en ballofix på mitten ...

Sen sätter du en hona i behållaren ..

En däckventil till bildäck? Borra ett hål och dra igenom

• Gilla
Nobbe_1 och 1 till
  • Laddar…
Jag har uteslutande Dewalt och de verkar inte har någon :sweat:

Handyman 1 skrev:
Det finns batteridrivna sprutor också,ska man använda sprutan en stund är det en stor fördel,har själv en ryobi spruta då jag redan har det systemet,finns dock många andra:D

Ja det var lite så jag tänkte med utvändig gänga....men blev osäker om den håller tätt mot plasten eller om det blir att den lirkar sig ut av trycket allt eftersom...:thinking:

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
En däckventil till bildäck? Borra ett hål och dra igenom

Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Jag tänkte att det kan vara svårt att stänga av när man uppnår rätt tryck genom att få bort själva honan... Känns som att det kan vara lite "mäkligt" ibland att ta bort dom när trycket är på....så inte flaskan sprängs tänkte jag :cry:
Tja, en bilventil är ju betydligt enklare ... :)

Men i min något överarbetade lösning, så sätter du ju en hona (med inbyggd backventil) i behållaren. Sen har du en slang med två hanar på, och en ballofix mellan. Du sänker utgående tryck på kompressorn, kopplar ihop honan på kompressorn med honan på behållaren, sen öppnar du ballofixen och fyller behållaren med luft. Sen stänger du ballofixen och kopplar loss .. :)

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
A
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ja det var lite så jag tänkte med utvändig gänga....men blev osäker om den håller tätt mot plasten eller om det blir att den lirkar sig ut av trycket allt eftersom...:thinking:
Bilventil funkar säkert bra,man drar i den från insidan,jag ser däremot stora risker med upplägget! att spränga flaskan vore inte bra,föreslår säkrare lösning helst:D
även med tryckluft får man fylla luft ofta,kör på batteridriven typ,för hälsans skull!

https://www.hemfint.se/batteridriven-tryckspruta-10-l

https://www.bauhaus.se/tryckspruta-gloria-autopump-set#go-to-description

Redigerat:
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Bilventil + att du behåller befintlig säkerhetsventil för att undvika explosion

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
richardtenggren
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Ja det är ju dom där rostfria som jag tycker är svindyra :cry: Men det måste väl fungera med den andra du angett även till att spruta t ex avfettning på bilen, eller?

richardtenggren richardtenggren skrev:
[länk]

[länk]

Finns ju fler här tex [länk]

Jag har den förstnämnda för att spruta näring på gräsmattan, men har en rostfri tryckspruta för avfettning till bilen typ denna, lite dyrare dock;
[länk]

Dom där var ju inte så fasligt dyra....om de nu håller...:thinking:

Handyman 1 skrev:
Bilventil funkar säkert bra,man drar i den från insidan,jag ser däremot stora risker med upplägget! att spränga flaskan vore inte bra,föreslår säkrare lösning helst:D
även med tryckluft får man fylla luft ofta,kör på batteridriven typ,för hälsans skull!

[länk]

[länk]

Redigerat:
A
Tja,vet inte om de pallar avfettning(i längden!) om det är din tanke med sprutan.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Biltemas ska tåla avfettning iallafall

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.