1 851 läst ·
34 svar
2k läst
34 svar
Tryckreduceringsventil eller flödesregulator
8.8 - 5 vid vattenytan dåD Daniel 109 skrev:Pumpen har ju ca 5 bar tryck på vattnet in och höjer trycket med upp till 8,8 bar. Uppe på markytan blir det då upp till 8,3bar.
Men det är ju vid nollflöde. Så jag tror inte att det blir något problem. En övertycksventil är rimligt om man vill vara säker. Då märker man ju tydligt om trycket blir högt.
Letar efter denna graf/spec, med levererat tryck vid 0-flöde men hittar inte. Vill du visa?D Daniel 109 skrev:Pumpen har ju ca 5 bar tryck på vattnet in och höjer trycket med upp till 8,8 bar. Uppe på markytan blir det då upp till 8,3bar.
Men det är ju vid nollflöde. Så jag tror inte att det blir något problem. En övertycksventil är rimligt om man vill vara säker. Då märker man ju tydligt om trycket blir högt.
Hittade rätt i grafen nu, gjorde det inte först så trodde det fanns på något annat ställe. 👍🏼D Daniel 109 skrev:
Så det borde inte bli så mycket läckage i en 6bar säkerhetsventil. Är ju visst tryckfall i pem-slangen, enkeladaptern och kanske någon mer rörböj.. mätte dock 70l/min i änden på 100m pem-slang och det är ju för mycket.
Därför att den har ett tryck in på 5bar också.
Jag är nog dum i huvet men var skapas trycket 5 bar in någonstans?
Vid vattenytan med avstängd pump är väl trycket 0 bar och trycket över vattenytan blir väl inte avsevärt högre bara för att pumpen sitter lägre under ytan?
Om problemet är att filtret har begränsat max flöde (så pumpen behöver starta stoppa ofta innan hydroforen blir fylld med renat vatten med rätt tryck) så sätt två eller flera filter parallellt...??
Vid vattenytan med avstängd pump är väl trycket 0 bar och trycket över vattenytan blir väl inte avsevärt högre bara för att pumpen sitter lägre under ytan?
Om problemet är att filtret har begränsat max flöde (så pumpen behöver starta stoppa ofta innan hydroforen blir fylld med renat vatten med rätt tryck) så sätt två eller flera filter parallellt...??
De 5 baren kommer av de 50 metrarna vatten som ligger ovanpå pumpen. Men det spelar egentligen ingen roll på vilket djup pumpen ligger på (bortsett från att när det blir fler meter rör ner till pumpen kan det bli ett visst tryckfall beroende på flöde och diameter på rören). Trycken tar ut varandra i beräkningarna.D Dilato skrev:Jag är nog dum i huvet men var skapas trycket 5 bar in någonstans?
Precis det jag ville påpeka, en helt onödig sido diskussion.😉Cruzze skrev:
De 5 baren kommer av de 50 metrarna vatten som ligger ovanpå pumpen. Men det spelar egentligen ingen roll på vilket djup pumpen ligger på (bortsett från att när det blir fler meter rör ner till pumpen kan det bli ett visst tryckfall beroende på flöde och diameter på rören). Trycken tar ut varandra i beräkningarna.