D Daniel 109 skrev:
Pumpen har ju ca 5 bar tryck på vattnet in och höjer trycket med upp till 8,8 bar. Uppe på markytan blir det då upp till 8,3bar.
Men det är ju vid nollflöde. Så jag tror inte att det blir något problem. En övertycksventil är rimligt om man vill vara säker. Då märker man ju tydligt om trycket blir högt.
8.8 - 5 vid vattenytan då

D Daniel 109 skrev:
Pumpen har ju ca 5 bar tryck på vattnet in och höjer trycket med upp till 8,8 bar. Uppe på markytan blir det då upp till 8,3bar.
Men det är ju vid nollflöde. Så jag tror inte att det blir något problem. En övertycksventil är rimligt om man vill vara säker. Då märker man ju tydligt om trycket blir högt.
Letar efter denna graf/spec, med levererat tryck vid 0-flöde men hittar inte. Vill du visa?

H Håbbe01 skrev:
8.8 - 5 vid vattenytan då
Nej. 8,8 + 5 - 5 vid vattenytan, dvs 8,8 bar.

L LindhA skrev:
Letar efter denna graf/spec, med levererat tryck vid 0-flöde men hittar inte. Vill du visa?
Bsdo postade den i inlägg 4. Jag gick bara på det han skrev. Men han har en länk till grafen.

• Gilla
LindhA
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Nej, pumpen ligger på 49 meters djup och där är det redan 4.9 bar.
Jo är man noga så bör man räkna bort 6m från borrlängden så mottrycket som du säger

D Daniel 109 skrev:
Bsdo postade den i inlägg 4. Jag gick bara på det han skrev. Men har har en länk till grafen.
Hittade rätt i grafen nu, gjorde det inte först så trodde det fanns på något annat ställe. 👍🏼

Så det borde inte bli så mycket läckage i en 6bar säkerhetsventil. Är ju visst tryckfall i pem-slangen, enkeladaptern och kanske någon mer rörböj.. mätte dock 70l/min i änden på 100m pem-slang och det är ju för mycket.

D Daniel 109 skrev:
Nej. 8,8 + 5 - 5 vid vattenytan, dvs 8,8 bar.
Men pumpen har ett mottryck på ca 5 bar och enligt spec så lyfter den ca 7 bar som max så hur kan då trycket bli mer än drygt 2 bar

Därför att den har ett tryck in på 5bar också.

D Daniel 109 skrev:
Det var ett borrhål och inte ett vattentorn som avses vad jag förstod

D Daniel 109 skrev:
Vilket tryck har vattnet när det når markytan?

D Dilato skrev:
Vilket tryck har vattnet när det når markytan?
8,8 bar - lyfthöjd från dynamisk vattenspegel - tryckfall i slang

B
H Håbbe01 skrev:
Det var ett borrhål och inte ett vattentorn som avses vad jag förstod
Du missförstår bernoullis ekvation.
Bernoullis ekvation med tryck, densitet, hastighet och höjdtermer.

Det är höjdskillnaden mellan den fria vattenytan och punkten som man jämför med som är intressant i det här fallet.

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Jag är nog dum i huvet men var skapas trycket 5 bar in någonstans?

Vid vattenytan med avstängd pump är väl trycket 0 bar och trycket över vattenytan blir väl inte avsevärt högre bara för att pumpen sitter lägre under ytan?

Om problemet är att filtret har begränsat max flöde (så pumpen behöver starta stoppa ofta innan hydroforen blir fylld med renat vatten med rätt tryck) så sätt två eller flera filter parallellt...??

D Dilato skrev:
Jag är nog dum i huvet men var skapas trycket 5 bar in någonstans?

Vid vattenytan med avstängd pump är väl trycket 0 bar och trycket över vattenytan blir väl inte avsevärt högre bara för att pumpen sitter lägre under ytan?

Om problemet är att filtret har begränsat max flöde (så pumpen behöver starta stoppa ofta innan hydroforen blir fylld med renat vatten med rätt tryck) så sätt två eller flera filter parallellt...??
De 5 baren kommer av de 50 metrarna vatten som ligger ovanpå pumpen. Men det spelar egentligen ingen roll på vilket djup pumpen ligger på (bortsett från att när det blir fler meter rör ner till pumpen kan det bli ett visst tryckfall beroende på flöde och diameter på rören). Trycken tar ut varandra i beräkningarna.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
De 5 baren kommer av de 50 metrarna vatten som ligger ovanpå pumpen. Men det spelar egentligen ingen roll på vilket djup pumpen ligger på (bortsett från att när det blir fler meter rör ner till pumpen kan det bli ett visst tryckfall beroende på flöde och diameter på rören). Trycken tar ut varandra i beräkningarna.
Precis det jag ville påpeka, en helt onödig sido diskussion.😉

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.