Finns det någon tryckluftadapter med gänga som passar bilventil?
Varenda gång jag ska fylla på luft i hydroforen så måste jag stå och hålla i trycklufthandtaget, för annars hänger det ner från tanken och det blir inte tätt vid ventilen. Vore skönt att ha en adapter fast ansluten till hydroforen och bara plugga in den i tryckluftsslangen. Brukar ta en stund att tömma ut vatten och fylla på luft, så vore trevligt att slippa stå och glo i källaren den tiden.
Varenda gång jag ska fylla på luft i hydroforen så måste jag stå och hålla i trycklufthandtaget, för annars hänger det ner från tanken och det blir inte tätt vid ventilen. Vore skönt att ha en adapter fast ansluten till hydroforen och bara plugga in den i tryckluftsslangen. Brukar ta en stund att tömma ut vatten och fylla på luft, så vore trevligt att slippa stå och glo i källaren den tiden.
Hmm, det låter ju rätt, men den ser ju väldigt liten ut för att vara en tryckluftskoppling? Det framgår inte riktigt vad det är för koppling på högersidan, men gissar på pneumatikkoppling som används för automationsändamål? Isåfall är det ju inte bara att "trycka in en slang", då måste det ju till en adapter från vanlig tryckluftskoppling till en sådan slang...R RPM2006 skrev:
Det är ju en lösning, men känns mer som sista utvägen. Lite mer meck att tömma hydroforen på tryck, försöka få loss ventilen och skaffa 3 olika koppling + en slangbit än att bara hitta en adapter som kan skruvas på ventilen.G Guson skrev:
En liten utmaning är ju att Schrader-ventilen öppnas så fort du ansluter kopplingen. Så om inte luften skall pysa ut måste du komplettera med en avstängningsventil alternativt en backventil (men då kan du inte tömma genom adaptern).N NightRider skrev:
Finns Schrader-kopplingar som skruvas på ventilen, men jag tror inte det finns någon färdig adapter till DN-koppling. Man får nog bygga nåt själv med en slangstump.
Ja jag tänkte mig nog en tryckluftskopplingshona, de brukar ju ha ventil som automatiskt stänger när inget är inkopplat.C cpalm skrev:En liten utmaning är ju att Schrader-ventilen öppnas så fort du ansluter kopplingen. Så om inte luften skall pysa ut måste du komplettera med en avstängningsventil alternativt en backventil (men då kan du inte tömma genom adaptern).
Finns Schrader-kopplingar som skruvas på ventilen, men jag tror inte det finns någon färdig adapter till DN-koppling. Man får nog bygga nåt själv med en slangstump.
Men det lutar åt att det får bli hemmasnickeri - ur med ventilinsatsen i den befintliga ventilen, på en en slangstump över gängorna och en tryckluftsanslutning i andra änden. Frågan är väl bara om man lyckas få det tätt...
Ska du dra någon "hemmafixeria" från toppen på hydroforen ska du ALLTID börja med en kulventil som du tätar direkt i gängan för enkelhetens skull. Denna kulvenetil ska hållas stängd vid normal drift av hydroforen.
Efter kulventilen kan du bygga lite vad du vill i slangväg, men håll ventilen direkt i toppen stängd!
Du kommer tacka mig en vacker dag för detta förfarandet!
Efter kulventilen kan du bygga lite vad du vill i slangväg, men håll ventilen direkt i toppen stängd!
Du kommer tacka mig en vacker dag för detta förfarandet!
”Reservhjul på tub” har den typen av koppling. Bara att klippa av och skarva ihop med en tycklufts slang.
Den lösningen funkar ju också, förutsatt att jag kan hitta en pump med bra ventil att slaktaHöghus skrev:
Din lösning med typ en "cykelpumpsanslutning med spärrhandtag" borde ju greppa tag i ventilen betydligt bättre!

