Finns det någon tryckluftadapter med gänga som passar bilventil?

Varenda gång jag ska fylla på luft i hydroforen så måste jag stå och hålla i trycklufthandtaget, för annars hänger det ner från tanken och det blir inte tätt vid ventilen. Vore skönt att ha en adapter fast ansluten till hydroforen och bara plugga in den i tryckluftsslangen. Brukar ta en stund att tömma ut vatten och fylla på luft, så vore trevligt att slippa stå och glo i källaren den tiden.

A Alexn72 skrev:
Tex [länk]
Kan inte se något där som passar?

Det jag söker är alltså en adapter för att koppla in en tryckluftsslang till en bilventil.

Kan du inte byta ut bilventilen mot en vanlig tryckluftshona? Sen gör du en kort slang med hane-hane som du pluggar i när du ska fylla luft.

R RPM2006 skrev:
Vet inte om det här blir rätt. Vänstra sidan gängar du på bilventilen, högra sidan trycker du in en slang?
[länk]
Hmm, det låter ju rätt, men den ser ju väldigt liten ut för att vara en tryckluftskoppling? Det framgår inte riktigt vad det är för koppling på högersidan, men gissar på pneumatikkoppling som används för automationsändamål? Isåfall är det ju inte bara att "trycka in en slang", då måste det ju till en adapter från vanlig tryckluftskoppling till en sådan slang...

G Guson skrev:
Kan du inte byta ut bilventilen mot en vanlig tryckluftshona? Sen gör du en kort slang med hane-hane som du pluggar i när du ska fylla luft.
Det är ju en lösning, men känns mer som sista utvägen. Lite mer meck att tömma hydroforen på tryck, försöka få loss ventilen och skaffa 3 olika koppling + en slangbit än att bara hitta en adapter som kan skruvas på ventilen.

P
N NightRider skrev:
Det är ju en lösning, men känns mer som sista utvägen. Lite mer meck att tömma hydroforen på tryck, försöka få loss ventilen och skaffa 3 olika koppling + en slangbit än att bara hitta en adapter som kan skruvas på ventilen.
Kolla på Rinkaby rör, sök "luftnippel"

• Gilla
MrHeadBump
  • Laddar…
det finns förlängning till lastbilar med dubbla hjul en sådan bör kunna användas besök en däckfirma som håller på med lastbilar

C
N NightRider skrev:
Vore skönt att ha en adapter fast ansluten till hydroforen och bara plugga in den i tryckluftsslangen.
En liten utmaning är ju att Schrader-ventilen öppnas så fort du ansluter kopplingen. Så om inte luften skall pysa ut måste du komplettera med en avstängningsventil alternativt en backventil (men då kan du inte tömma genom adaptern).

Finns Schrader-kopplingar som skruvas på ventilen, men jag tror inte det finns någon färdig adapter till DN-koppling. Man får nog bygga nåt själv med en slangstump.

C cpalm skrev:
En liten utmaning är ju att Schrader-ventilen öppnas så fort du ansluter kopplingen. Så om inte luften skall pysa ut måste du komplettera med en avstängningsventil alternativt en backventil (men då kan du inte tömma genom adaptern).

Finns Schrader-kopplingar som skruvas på ventilen, men jag tror inte det finns någon färdig adapter till DN-koppling. Man får nog bygga nåt själv med en slangstump.
Ja jag tänkte mig nog en tryckluftskopplingshona, de brukar ju ha ventil som automatiskt stänger när inget är inkopplat.

Men det lutar åt att det får bli hemmasnickeri - ur med ventilinsatsen i den befintliga ventilen, på en en slangstump över gängorna och en tryckluftsanslutning i andra änden. Frågan är väl bara om man lyckas få det tätt...

Krilleman
Ska du dra någon "hemmafixeria" från toppen på hydroforen ska du ALLTID börja med en kulventil som du tätar direkt i gängan för enkelhetens skull. Denna kulvenetil ska hållas stängd vid normal drift av hydroforen.

Efter kulventilen kan du bygga lite vad du vill i slangväg, men håll ventilen direkt i toppen stängd!

Du kommer tacka mig en vacker dag för detta förfarandet! :cool:

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Såhär har jag på min hydrofortank.
En schraderventil och en slang från en slaktad däckpump. Den är kopplad till en gammal kylskåpskompressor.

/Höghus

Hydrofortank med schraderventil och slang från däckpump, kopplad till kylskåpskompressor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
NightRider
  • Laddar…
”Reservhjul på tub” har den typen av koppling. Bara att klippa av och skarva ihop med en tycklufts slang.

• Gilla
sallad
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Såhär har jag på min hydrofortank.
En schraderventil och en slang från en slaktad däckpump. Den är kopplad till en gammal kylskåpskompressor.

/Höghus

[bild]
Den lösningen funkar ju också, förutsatt att jag kan hitta en pump med bra ventil att slakta :) Grundproblemet är ju att tryckluftshandtaget har en såndär enkel anslutning till ventilen som bara håller tätt när de är helt i linje med varandra.

Din lösning med typ en "cykelpumpsanslutning med spärrhandtag" borde ju greppa tag i ventilen betydligt bättre!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.