Duab var snabba med leveransen. Provade att trycka ihop en öronklämma med hovtången, men jag är inte nöjd med resultatet - skaffar en tång på biltema imorgon som både kan klämma ihop ioch trycka in örat samtidigt. Då blir det snyggt.

Måste flika in att Milwaukee's lilla M12-kompressor är imponerande snabb faktiskt, dessutom slipper man sitta och hålla i knappen som vissa tillverkare envisas med (tittar på er Makita).

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Duab var snabba med leveransen.
Även amazon var snabba med leveransen och jag fick tanken redan i onsdags. Har dock inte hunnit testa den förrän idag. En laddning räckte precis för att fylla upp mitt platta vagnsdäck till 2,0 bar. Nu vet jag ju inte hur det jämför sig med ett bildäck då det inte alls är samma geometri. Får testa om det blir lite tid över någon dag här.

En tank räcker också för en 10-15 sek avblåsning. Där kanske den inbyggda tryckregulatorn är användbar så att man inte slösar på luften. Kom på ytterligare ett användningsområde och det är som booster-tank när man jobbar med långa slangar. Vikten upplevde jag inte som ett problem. Tvärtom blev jag lite överraskad över att den var så lätt efter att jag hade fyllt upp den, men det var så klart psykologiskt, hjärnan gjorde omedvetet jämförelsen med en vattenhink :rofl:
Helt okej byggkvalitet också. Sammanfattat - en halvanvändbar pryl för ett hyfsat pris.

• Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Hade tänkt att öronen skulle bli platta med rätt sorts tång, men det gick inte att pressa så hårt tyvärr. Tätt verkar det bli, men inte så ”slim” som jag tänkt mig.

1/2” duabslangen passar perfekt för mig med stationär användning men värdelös till allt annat då den är väldigt tung. Möjligen platsar den i @tommib s källarprojekt också....

När utsnitt av en hand som håller en 1/2” duabslang med icke plattad öronklämma, med oklar bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

....inte duabslangen på bild...

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Hade tänkt att öronen skulle bli platta med rätt sorts tång, men det gick inte att pressa så hårt tyvärr. Tätt verkar det bli, men inte så ”slim” som jag tänkt mig.

1/2” duabslangen passar perfekt för mig med stationär användning men värdelös till allt annat då den är väldigt tung. Möjligen platsar den i @tommib s källarprojekt också....

[bild]

Vad händer om du klämmer den i skruvstycket? Borde platta till det som sticker ut lite till..

MathiasS MathiasS skrev:

[bild]

Är den där pressad med denna modell från Biltema?
1

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vad händer om du klämmer den i skruvstycket? Borde platta till det som sticker ut lite till..
Då blir den bredare på andra ledden, dvs man måste klämma från två håll och det blir ändå inte bra.

K Kane skrev:
Är den där pressad med denna modell från Biltema?
[bild]
Ja, och det verkar vara exakt samma tång som säljs till detta fabrikat på klämmor.

MathiasS MathiasS skrev:

[bild]

Told you so? ;):p

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Told you so? ;):p
Nähä! Du sa att hovtången fungrar bra och det är ju sant (jag använde den först), men den är inte bra på att platta till öronen.....

MathiasS MathiasS skrev:
Nähä! Du sa att hovtången fungrar bra och det är ju sant (jag använde den först), men den är inte bra på att platta till öronen.....
Men den riktiga tången är marginellt bättre än hovtången, eller hur? :cool:

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Men den riktiga tången är marginellt bättre än hovtången, eller hur? :cool:
Ja jag tycker inte den riktigt fungerar som den borde fungera med de klämmor jag har. Nu blir inte resultatet avsevärt bättre med riktiga tången.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Då blir den bredare på andra ledden, dvs man måste klämma från två håll och det blir ändå inte bra.
Oavsett så är det mycket bättre än med slangklämmor; inget vasst och inget som fastnar.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Ja jag tycker inte den riktigt fungerar som den borde fungera med de klämmor jag har.
Klämmorna kanske är för stora för slangen? Så att de behöver klämmas ihop mer än vad som är optimalt menar jag.

C cpalm skrev:
Klämmorna kanske är för stora för slangen? Så att de behöver klämmas ihop mer än vad som är optimalt menar jag.
På halvtumsslangen var klämman för 20-23mm och slangen var 20 utvändigt. 3/8 slangen var 14mm utvändigt och klämman för 13-15mm utvändigt, båda satt tight innan klämning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.