Nybörjare med tryckluftsverktyg/kompressor. Har luft som pyser mellan snabbkoppling och luftverktygets nippel. Ska det inte vara helt tätt?

Klart att det ska vara tätt.. Ingen katastrof om det läcker, men är ju trevligt när det är tyst..

Det brukar ofta småpysa, särskilt om man har lite billigare kopplingar.

Jag hade problem med en del av mina verktyg att de läckte i gängningen där nippeln var inskruvad i verktyget. Ett par varv gängtejp löste problemet.

Det kan vara helt tätt om det är riktigt gjort.

På jobbet hade vi en ny verkstadsavdelning med egen skruvkompressor.
Den slogs av varje kväll kl 19:00.
På morgonen var det fortfarande tryck kvar i tryckluftsystemet.

Det är klart att det kan läcka/pysa lite med gamla slitna kopplingar, med det behöver inte göra det.
Men jag undrar om det inte är större risk för "pys" om man har lågt tryck i anläggningen (läs litet tryck-kärl).

• Gilla
Linus Källgård
  • Laddar…
Det är en klar fördel. För om det inte pyser så förlorar du inte luft och i slutändan så behöver kompressorn jobba mindre = mindre oväsen. Samt att du slipper det fruktansvärt irriterande pysandet.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bau skrev:
Nybörjare med tryckluftsverktyg/kompressor. Har luft som pyser mellan snabbkoppling och luftverktygets nippel. Ska det inte vara helt tätt?
Det ska vara tätt, hade samma problem tidigare men bytte allt till cejn http://www.cejn.se/Produkter/Tryckluft/ och efter det är det tätt och har varit i flera år.
Tryckluft är dyr energi pga låg verkningsgrad så det är dumt att släppa ut den.

• Gilla
pr95
  • Laddar…
Jag har dålig koll på olika kopplingar men visst är det så att det finns ett par modeller/typer som visserligen passar i varandra men inte helt perfekt. Har man olika typer av kopplingar så blir det lite pys. Jag har t.ex. två luftpåfyllare där den ena inte pyser alls medan den andra pyser en hel del. Håller man kopplingen rakt så slutar pyset men lägger man ner den så det blir lite böj så pyser det. De bägge nipplarna är nästan identiska men den ena är lite mer avfasad eller om det var tunnare på något ställe. Den som inte pyser är av samma fabrikat och inköpt samtidigt som slangkopplingen.

jac skrev:
Jag har dålig koll på olika kopplingar men visst är det så att det finns ett par modeller/typer som visserligen passar i varandra men inte helt perfekt. Har man olika typer av kopplingar så blir det lite pys. Jag har t.ex. två luftpåfyllare där den ena inte pyser alls medan den andra pyser en hel del. Håller man kopplingen rakt så slutar pyset men lägger man ner den så det blir lite böj så pyser det. De bägge nipplarna är nästan identiska men den ena är lite mer avfasad eller om det var tunnare på något ställe. Den som inte pyser är av samma fabrikat och inköpt samtidigt som slangkopplingen.
Helt rätt, finns (minst) 2 system.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.