Hej,

Läste ett par trådar om att dra tryckluft i verkstan i PEX-slang, väldigt smidigt och enkelt. Nu är dock problemet att det läcker lite i några T-kopplingar. Är Biltemas finfina kvalitet, men ändå, nog bör det hålla tätt ändå? Trycket är under 8 bar, slangen är rejtad till 10 bar, gissar att kopplingarna håller för mer än så.

Det är koppling med stödhylsa, ”klämring” i mässing och åtdraget med lagom hård handkraft med skiftnyckel.

Har jag dragit för lite? För mycket? Fel på kopplingen? Borde jag haft gängtejp också?

tommib
Prova att dra lite till. Det ska absolut inte vara någon gängtejp där, det är klämringen som tätar. Jag undrar dock vad det är för klämring egentligen och om den är tänkt för PEX. Det brukar vara en annan typ av "klämring" just för PEX, mer som en ändhatt på röret. Du kan också skruva isär och kolla att du har kapat röret rakt (använd rörsax), att du inte har några grader på det och att du inte har några längsgående repor.

Aldrig aldrig någonsin gängtejp på mutter och kona. Det är inte gängan som tätar!

Men däremot någon droppe flytande gängtätning eller linolja på konan om det fortfarande läcker efter att man dragit med korrekt moment.

• Gilla
Embee
  • Laddar…
Har du kopplat in PEX på samma sätt som med koppar (stödhylsa och klämring)?
PEX brukar man ansluta annorlunda (med homogen plugg/kona och utan klämring).

Tack för snabba svar, testade att byta ändhatt tidigare, men det gjorde ingen skillnad. Har dragit rätt hårt, klämringen har ju fastnat fint i röret, med lagom avstånd till änden av slangen.

Har klippt slangen med sekatör (som var ett annat tips från forumet), måste säga att den är relativt rak och ren.

Får testa med linolja då.

H
Tyvärr Biltemas pex har vanlig klämring med stödring.
Köper du lite dyrare får man helt annan typ av pex kopplingar.

bild från biltema på pex koppling.
Klämringen är dock inte med

• Biltemas pex-koppling i metall med tre uttag och en lösgjord mässingsdel vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hallerudsbo skrev:
Tyvärr Biltemas pex har vanlig klämring med stödring.
Köper du lite dyrare får man helt annan typ av pex kopplingar.

bild från biltema på pex koppling.
Klämringen är dock inte med
Är dessa jag har, är klämring med, även om den inte syns på bilden. Har klämring på slangen, som jag skrev ;)

men som man kan förvänta sig är inte biltema toppen av kvalitet. Vilken koppling borde jag köpa istället?

tommib
Vatette (plast)

• Gilla
Embee
  • Laddar…
H
Tänkte på svar över att man inte använde klämring på pex.
Men på Biltemas gör man det.
Rörmokaren som hjälpte mig sa att man kan ta vanliga klämringskopplingar för koppar rör men att man använder stödhylsa för pex.
Men att man måste va noga på storleken på pex slangen.
Biltema har 15 mm och passar i standard.
Sen finns det 16 mm med.
Den ska då ha sinna kopplingar.

tror lk är samma storlek som biltema.

• Gilla
Embee
  • Laddar…
tommib
Nej, LK universalrör är 16 mm. Uponor tror jag har 15 mm. Generellt är det en bra idé att inte blanda fabrikat.

H
Ja stämmer nog.
Är en djungel.
Vet att jag har en lk fördelare då den hade avstängning till var ut så tänkte de hade 15.
Bruka biltema slang iallafall.

så ja, jag håller med.
Blanda ej

På biltema hemsida finns inget monteringsanvisning för deras klämringskopplingar. Fanns det någon i förpackningen? Det vanliga är väl annars att muttern skruvas åt för hand och sedan ytterligare 1 1/2 varv.

• Gilla
Embee
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
På biltema hemsida finns inget monteringsanvisning för deras klämringskopplingar. Fanns det någon i förpackningen? Det vanliga är väl annars att muttern skruvas åt för hand och sedan ytterligare 1 1/2 varv.
Nej det är ont om beskrivningar från Biltema.

Finns det en risk om man överdrar? Dvs kan det börja läcka då?

Embee Markus Brodén skrev:
Nej det är ont om beskrivningar från Biltema.

Finns det en risk om man överdrar? Dvs kan det börja läcka då?
Ja, det går att dra sönder en koppling, lossa kopplingen helt och dra åt med handkraft, dra den sedan med nyckel 1 1/2 - 2 varv.

N NoOne2k skrev:
Ja, det går att dra sönder en koppling, lossa kopplingen helt och dra åt med handkraft, dra den sedan med nyckel 1 1/2 - 2 varv.
Testade igår, drog med handkraft tills det tog stopp (utan att ta i med full kraft, men ordentligt), sen med verktyg. Kunde absolut inte dra mer än kanske 0,75 varv.

Frågan är då, är jag klen? Eller nåt annat problem? :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.