Hej, rubriken låter kanske lite rolig..
Har ett enkelt system med vatten i kopparrör i sommarstugan.
Varje höst måste man tömma systemet för att det inte ska spricka några rör under vintern.
Tidigare har jag kopplat in en kompressor på en snabbanslutning och tryckt ut vattnet bakvägen. Nu har kompressorn har pajat och skrotats.
Nu min fråga, har ni några idéer kring hur jag kan ansluta en cykelpump med bilventil på snabbkopplingen eller ta bort snabbkopplingen och sätta på något annat?

Tricket är väl att, bortsett från trycket, få tillräckligt med flöde för att kunna blåsa ut rören. Det gör du knappast med en cykelpump. :thinking:

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tricket är väl att, bortsett från trycket, få tillräckligt med flöde för att kunna blåsa ut rören. Det gör du knappast med en cykelpump. :thinking:
Tror du det behövs så stort flöde?
Tänker att man borde kunna få bort det mesta vattnet med cykelpump, öppnar en kran i taget och pumpar på.
Det lilla som ev. ligger kvar kan förhoppningsvis inte spräcka några rör.

N nikler skrev:
Tror du det behövs så stort flöde?
Jag killgissar ju fritt men: Ja.

För att fortsätta på gissningsspåret så tror jag det är flödet som är själva grejen för att få ur vattnet. Med en cykelpump kommer flödet vara så lågt att du på sin höjd får några bubblor som går genom röret, men utan att dra med sig vattnet ut. Men, det är väl inte värre än att du provar? Du ser ju om det kommer ut några signifikanta mängder vatten.

P PatrikJo skrev:
För att fortsätta på gissningsspåret så tror jag det är flödet som är själva grejen för att få ur vattnet. Med en cykelpump kommer flödet vara så lågt att du på sin höjd får några bubblor som går genom röret, men utan att dra med sig vattnet ut. Men, det är väl inte värre än att du provar? Du ser ju om det kommer ut några signifikanta mängder vatten.
Jo, och ursprungliga frågan var vad jag kan hitta på vad gäller kopplingar för att göra detta med en cykelpump.

Finns trycktanken kvar så borde man kunna pumpa upp ett tryck i den även med en cykelpump om man monterar en bilventil. Man får pumpa länge men en cykelpump kan ju enkelt ge 7-8 kg tryck. Åtminstone i cykeldäck. Det borde kunna ge en pust som blåser ur vattnet. :)

P PatrikJo skrev:
[länk]
Där har du något som borde fungera. Sen någon lämplig adapter för att koppla till ditt rörsystem.
Ser ut som en väldigt bra början!
Hur tusan hittade du den?

N nikler skrev:
Ser ut som en väldigt bra början!
Hur tusan hittade du den?
Mångårig erfarenhet av google. ;)
Att det "rätta" namnet på ventilen är Schrader var ganska lätt att lista ut. Men från början hittade jag bara ventiler med 1/8-gänga i andra änden, vilket är ganska opraktiskt. Just den där varianten var det faktiskt Amazon som pekade ut åt mig. Bezos verkar ha gjort något rätt i livet.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.