6 270 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Tryckimpregnerat eller vanligt trä till vit målat räcke
jag ska snart börja bygga ett vitt kryssräcke. Stolparna är i tryckimpregnerat men frågan är om jag ska köpa ”vanligt” trä eller tryckimpregnerat till räcket? Tycker ni tryckimpregnerat så tänkte jag måla det nästa sommar.
Men det är ok att måls stolparna nästa år?
Läste om någon där färgen flagnande (inte tryckimpregnerat) då diskuterades det att det var för fuktigt ute. Om jag köper trä som har legat inomhus om målar det direkt å borde det väl fungera, även om det äg lite fuktigt ute, typ i oktober?
Läste om någon där färgen flagnande (inte tryckimpregnerat) då diskuterades det att det var för fuktigt ute. Om jag köper trä som har legat inomhus om målar det direkt å borde det väl fungera, även om det äg lite fuktigt ute, typ i oktober?
Om du har tryckimpregnerade stolpar och vanligt trä till själva kryssen blir de lite halv vanskligt iom att stolparna Måste få laka ur själva impregneringen innan du målar dom annars kommer dom bli väldigt fula, medan själva kryssen måste du i princip måla nu när du ska ut med dom annars kommer du få en gråaktig mögelpåväxt.. inte hela världen med möglet för de kommer vara ytligt men ändå
Tänkte att jag målar kryssen innan dom sätts upp, kanske blir till våren också vem vetC Carlfile skrev:Om du har tryckimpregnerade stolpar och vanligt trä till själva kryssen blir de lite halv vanskligt iom att stolparna Måste få laka ur själva impregneringen innan du målar dom annars kommer dom bli väldigt fula, medan själva kryssen måste du i princip måla nu när du ska ut med dom annars kommer du få en gråaktig mögelpåväxt.. inte hela världen med möglet för de kommer vara ytligt men ändå
Men stolparna målar jag först nästa sommar oavsett, det fungerar väl?
om du har möljighet att ha vanligt trä i stolparna så kommer de fungera ännu bättre då den hyvlade ytan på tryckat inte är bäst att måla på, ska helst va sågat..
Om du redan köpt tryckta stolpar så målar du dom i slutet av nästa sommar, rengör dom noggrant innan och köp fina alkyd grund och täckfärger. Färghandeln har säkert nån lämplig för snickerier utomhus. Lägg även upp nån bild på räcket för inspiration åt oss andra
Om du redan köpt tryckta stolpar så målar du dom i slutet av nästa sommar, rengör dom noggrant innan och köp fina alkyd grund och täckfärger. Färghandeln har säkert nån lämplig för snickerier utomhus. Lägg även upp nån bild på räcket för inspiration åt oss andra
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är detta ovanligt/farligt eller något jag bör vara orolig för?
Grund & Markarbeten -
Tegel: Eldfast, skorstens eller vanligt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Avlopp till WC, vanligt 110mm rör eller special?
Badrum -
Rostfri elpatron eller i vanligt stål till IVT Greenline HE?
Värmepumpar -
Bygga odlingsbänkar - Tryckimpregnerat eller vanligt virke?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur