Medlem
· västra götaland
· 160 inlägg
Hej,
Jag ska bygga ett staket med stående 45x45 tänkte jag. Men jag tycker kvalitén man hittar på byggvaruhusen är lite så där. Krokiga och mycket kvistar. Finns det bättre kvalité att hitta någonstans? Eller finns det andra träslag som är bättre lämpade?
Jag ska bygga ett staket med stående 45x45 tänkte jag. Men jag tycker kvalitén man hittar på byggvaruhusen är lite så där. Krokiga och mycket kvistar. Finns det bättre kvalité att hitta någonstans? Eller finns det andra träslag som är bättre lämpade?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde väl funka med vanliga 45x45 reglar (ej tryckimpregnerat), så länge de inte har kontakt med marken. Då är det lättare att hitta fina raka bitar, och dessutom torra.
Instämmer med ovan, till de stående 45x45 behöver du antagligen inte tryckt virke så länge du skyddar ändträet på något sätt, på några år kommer obehandlad och tryck furu se likadant ut så inget problem att ha reglarna i annat material.P permagnuso skrev:
Medlem
· västra götaland
· 160 inlägg
OK, obehandlat vikte alltså. Får kanske testa det. Får måla ändarna bara men det kan ju vara snyggt med lite kontrast.
obehandlade/otryckta reglar är väl gran istället för furu...?H hapazard skrev:
/ATW
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 384 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 384 inlägg
Jag tror inte på att det finns tryckimpregnerad gran... Vad jag förstått det så tränger inte impregneringen in pga en annan cellstruktur.Rickard.ag skrev:
Men jag kan ha fel som vanligt.
/ATW
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 384 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 384 inlägg
Hej, Vad körde du och hur blev resultatet?P permagnuso skrev:
Medlem
· västra götaland
· 160 inlägg
Jag körde med 34x45 och resultatet blev toppen. Haft lite problem med att de slår sig så man får trycka in lite klossar tillfälligt så de håller sig.Semiproffset skrev:
Klicka här för att svara