Vilket flöde är rekommenderat för den typen av slang och dimension, jag kanske klarar mig på lägre flöde om jag nu inte behöver så stor kyleffekt? Det går ju att lösa längre fram om det skulle visa sig inte vara så.TotalControl skrev:
Jag har funderat i banorna att skippa glykol, jag har svårt att föreställa mig att vätskan skulle frysa. Om inte gykolen har andra positiva effekter som sänker ytspänningen, men det gör det väl inte? Det blir väl snarare högre viskositet och mer trögflytande?
Jag har tänkt cirkulera vattnet genom en värmeväxlare, där andra sidan är en PEM40 slinga på ca 400m. Där 300M är transport och övriga 100m ligger i botten av en damm.
När vi ändå är inne på det, har ni några rekommendationer på cirkulationspump för den sidan?
Glycol försämrar bara.
Man brukar dimensionera för att ha ett mottryck till max 100-120 Pa/m. Det blir runt 110 l/h.
Om du stressar upp det till 400-500 Pa/m så blir det ca 400 l/h.
Är PEM slingan ett slutet system? Vad har du räkna på för flöde på sidan 1 av växlaren?
Vad är det för växlare?
Man brukar dimensionera för att ha ett mottryck till max 100-120 Pa/m. Det blir runt 110 l/h.
Om du stressar upp det till 400-500 Pa/m så blir det ca 400 l/h.
Är PEM slingan ett slutet system? Vad har du räkna på för flöde på sidan 1 av växlaren?
Vad är det för växlare?
OK, det blir kankse lite lite flöde. Jag vet ju inte hur mycket kyleffekt jag tappar, det är kanske inte linjärt med flödet.TotalControl skrev:
PEM slingan är ett slutet system ja, men jag har inte kunskapen att räkna på vilket flöde jag behöver, men troligtvis betydligt lägre än på andra slingan.
Jag har heller inte valt växlare än, rekommenderar du något annat än en plattvärmeväxlare?
Jag trodde jag behövde dela upp det i två olika slingor för att ha olika pumpar, en med högre tryck än det andra.R Rigor skrev:
Menar du att det finns möjlighet att dimensionera det så att man bara behöver en pump och ingen växlare så är det ju såklart trevligt.
Om du kör slutet system så kommer du tappa kyleffekt en hel del. Din transportsträcka kommer att värma din primärkrets på sommaren om vi antar att dammens botten håller lägre temperatur än marken.
Hade det inte varit för smutsen från dammen så hade jag kört oväxlat direkt mot kylaren öppet system. Då tappar du inte kyleffekt. Dock med större rör.
Annars öppet system över en växlare och slutet system på sekundär. Stora rör.
Som du har tänkt nu tror jag inte på.
Hade det inte varit för smutsen från dammen så hade jag kört oväxlat direkt mot kylaren öppet system. Då tappar du inte kyleffekt. Dock med större rör.
Annars öppet system över en växlare och slutet system på sekundär. Stora rör.
Som du har tänkt nu tror jag inte på.
Jag ringde wavin tekniska support angående tryckfallet i deras PEX slang. De menar på att jag kommer ha ett tryckfall på 3kPa/m i slangen. Jag ställer mig lite tvivlande till den informationen efter att ha läst dina kommentare samt sett andra diagram.TotalControl skrev:
Om du kör slutet system så kommer du tappa kyleffekt en hel del. Din transportsträcka kommer att värma din primärkrets på sommaren om vi antar att dammens botten håller lägre temperatur än marken.
Hade det inte varit för smutsen från dammen så hade jag kört oväxlat direkt mot kylaren öppet system. Då tappar du inte kyleffekt. Dock med större rör.
Annars öppet system över en växlare och slutet system på sekundär. Stora rör.
Som du har tänkt nu tror jag inte på.
Men om jag drar nya rör på primärsidan (28cu) och kör det genom en växlare och har sekundärsidan sluten, på vilket sätt är det negativt menar du?
PEM-slangen ligger på 1,2m djup. Botten i dammen håller väl nånstans mellan +4-8c beroende på årstid.
Håller med det låter lite. PEX 25x2.3 ger 3kPa/m. De kanske har jätte glatt yta med väldigt lågt my men det tvivlar jag på.
Ang tappa kylkapacitet. Tänker att de är svårt att plocka ut 12kW kyla ur tex en 200 m energibrunn utan att tappa rätt markant i kyleffekt efter man har kört så ett tag. Då är det ändå 7-8 grader i berget/grundvattnet. Med jordvärme slinga ännu sämre.
Du har väl något där mitt i mellan. Sen tappar du förmodligen en till två grader över växlaren om du inte installerar en större variant. Dock så har du större värmetransport i dammen än en brunn.
Men inte mycket i mark.
Så låt oss säga att du har 12-13 grader in på sekundären på sommaren när du behöver kyla som mest.
Då skulle det vara bättre att köra öppet system, då pumpar du upp den tempen som dammen håller, kanske förlorar lite på vägen beroende på flöde.
Håller dammen 4°C så kanske du får ut 6 grader på sekundären. Tappar runt 0.3 grader till marken om marken håller 12 grader och vattnet 4 grader vid 2m3/h.
Sen lite över eventuell växlare. Men det är just smutsen..
Ang tappa kylkapacitet. Tänker att de är svårt att plocka ut 12kW kyla ur tex en 200 m energibrunn utan att tappa rätt markant i kyleffekt efter man har kört så ett tag. Då är det ändå 7-8 grader i berget/grundvattnet. Med jordvärme slinga ännu sämre.
Du har väl något där mitt i mellan. Sen tappar du förmodligen en till två grader över växlaren om du inte installerar en större variant. Dock så har du större värmetransport i dammen än en brunn.
Men inte mycket i mark.
Så låt oss säga att du har 12-13 grader in på sekundären på sommaren när du behöver kyla som mest.
Då skulle det vara bättre att köra öppet system, då pumpar du upp den tempen som dammen håller, kanske förlorar lite på vägen beroende på flöde.
Håller dammen 4°C så kanske du får ut 6 grader på sekundären. Tappar runt 0.3 grader till marken om marken håller 12 grader och vattnet 4 grader vid 2m3/h.
Sen lite över eventuell växlare. Men det är just smutsen..
Ok, så det gör stor skillnad att ha ett slutet system där viss del ligger i vattnet, mot att faktiskt pumpa upp vattnet i sig själv?TotalControl skrev:
Håller med det låter lite. PEX 25x2.3 ger 3kPa/m. De kanske har jätte glatt yta med väldigt lågt my men det tvivlar jag på.
Ang tappa kylkapacitet. Tänker att de är svårt att plocka ut 12kW kyla ur tex en 200 m energibrunn utan att tappa rätt markant i kyleffekt efter man har kört så ett tag. Då är det ändå 7-8 grader i berget/grundvattnet. Med jordvärme slinga ännu sämre.
Du har väl något där mitt i mellan. Sen tappar du förmodligen en till två grader över växlaren om du inte installerar en större variant. Dock så har du större värmetransport i dammen än en brunn.
Men inte mycket i mark.
Så låt oss säga att du har 12-13 grader in på sekundären på sommaren när du behöver kyla som mest.
Då skulle det vara bättre att köra öppet system, då pumpar du upp den tempen som dammen håller, kanske förlorar lite på vägen beroende på flöde.
Håller dammen 4°C så kanske du får ut 6 grader på sekundären. Tappar runt 0.3 grader till marken om marken håller 12 grader och vattnet 4 grader vid 2m3/h.
Sen lite över eventuell växlare. Men det är just smutsen..
Jag vet inte vad som menas med smuts i detta sammanhanget, men dammen är tänkt att bli en ekologisk baddamm, med gummiduk och mer eller mindre ekologisk rening.
Vad för sorts pump skulle kunna fungera om jag skulle ha ett öppet system, på sekundärsidan?
Tack för din input, den är precis vad jag behövde.
Har jag uppfattat det rätt, det ligger 2x 20mm pex ingjutet till KBAT från CP och Pem 40 till dammen?
Finns det möjlighet att dra en ledning till,till KBAT.
Då kan man dra den kortaste vägen ut i mark och koppla på där..
Resultatet blir då att man kan använda dom ingjutna som en parallellkoppling och tryckfallet minskar och kör man CP på returen får KBAT bäst förutsättning temperaturmässigt..
Finns det möjlighet att dra en ledning till,till KBAT.
Då kan man dra den kortaste vägen ut i mark och koppla på där..
Resultatet blir då att man kan använda dom ingjutna som en parallellkoppling och tryckfallet minskar och kör man CP på returen får KBAT bäst förutsättning temperaturmässigt..
