När du funderar på parallell är det bra att ha klart för sig att tryckfallet avtar kvadratiskt så 2//-> 1/4, 3// -> 1/9 osv grovt sett. Sen kanske du får ta ett grundläggande tag kring anläggningen och vad du har att spela med inte stirra sig blind på en punkt, en aspekt.
Det som är fast är 31kpa tryckfall i kylaren, 24m slinga mellan kylare och CP, 400m PEM40 i backen. utifrån det försöker jag hitta den bästa lösningen.GK100 skrev:
Jag är inte låst med så mycket mer än så. Hur hade du resonerat?
Primär, PEM 40 öppet system till en mellanväxlare som matas av en "damm pump" på 250W-370W.
Sekundär PEM 40 slutet system över en växlare som cirkuleras av en 80 kPa CP.
Sekundär PEM 40 slutet system över en växlare som cirkuleras av en 80 kPa CP.
Här har du en strömsnål. Beroende tryckfall över växlaren så kan du klara dig med 250W varianten.
https://www.pedrollo.com/it/cp-025-22-kw-elettropompe-centrifughe/301
Mellanväxlaren är jag lite osäker på hur man ska dimensionera.
Men sekundärkretsens växlare skulle kunna vara en
SWEP B25X40 dvs 40 plattor.
Ger 12kW vid delta 5 på båda sidor @2m3/h
Tryckfall på 10kPa på vardera sida av växlaren.
Om du vill få ner tryckfallet till typ 5kPa blir det en B25x62.
En B25x70 hittar du här.
https://www.skh-kaeltetechnik.de/Plattenwaermetauscher-SWEP-B25THx70/1P-MC-M-2-x-28U-20-2-x-1-22U20
https://www.pedrollo.com/it/cp-025-22-kw-elettropompe-centrifughe/301
Mellanväxlaren är jag lite osäker på hur man ska dimensionera.
Men sekundärkretsens växlare skulle kunna vara en
SWEP B25X40 dvs 40 plattor.
Ger 12kW vid delta 5 på båda sidor @2m3/h
Tryckfall på 10kPa på vardera sida av växlaren.
Om du vill få ner tryckfallet till typ 5kPa blir det en B25x62.
En B25x70 hittar du här.
https://www.skh-kaeltetechnik.de/Plattenwaermetauscher-SWEP-B25THx70/1P-MC-M-2-x-28U-20-2-x-1-22U20
Åhh va grymt svar. Tack!TotalControl skrev:
Här har du en strömsnål. Beroende tryckfall över växlaren så kan du klara dig med 250W varianten.
[länk]
Mellanväxlaren är jag lite osäker på hur man ska dimensionera.
Men sekundärkretsens växlare skulle kunna vara en
SWEP B25X40 dvs 40 plattor.
Ger 12kW vid delta 5 på båda sidor @2m3/h
Tryckfall på 10kPa på vardera sida av växlaren.
Om du vill få ner tryckfallet till typ 5kPa blir det en B25x62.
En B25x70 hittar du här.
[länk]
https://www.tomeiwatersolutions.com...-stainless-steel-aisi-304.2.5.114.gp.24994.uw
Här är pumpen. Men finns en uppsjö av olika pumpar.
Jag beställde min pump till bevattningssystemet därifrån då jag tycker utbudet är löjligt i Sverige men även priset.
Tänk dock att det är från Italien så leveranstiden kan bli spännande om det inte finns på lager.
Du fråga om man kan köra kontinuerligt en sådan pump. Ja duty s1 ska väl alla elmaskiner klara.
Här är pumpen. Men finns en uppsjö av olika pumpar.
Jag beställde min pump till bevattningssystemet därifrån då jag tycker utbudet är löjligt i Sverige men även priset.
Tänk dock att det är från Italien så leveranstiden kan bli spännande om det inte finns på lager.
Du fråga om man kan köra kontinuerligt en sådan pump. Ja duty s1 ska väl alla elmaskiner klara.
@TotalControl
Jag laddade ner SWEPs program (SSP) men blir inte klok på hur jag ska definiera temperaturerna där.
Det enda jag kan uppskatta och önska är ju vad vattnet i dammen håller (vilket väl blir Inlet Side 2?) och vad jag önskar ha för temperatur in i kylaren (Outlet Side 1?) som är ca +7c.
En bild på hur jag gjort:
Jag laddade ner SWEPs program (SSP) men blir inte klok på hur jag ska definiera temperaturerna där.
Det enda jag kan uppskatta och önska är ju vad vattnet i dammen håller (vilket väl blir Inlet Side 2?) och vad jag önskar ha för temperatur in i kylaren (Outlet Side 1?) som är ca +7c.
En bild på hur jag gjort:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle köra sida 1 som primär i programmet (dammen) . Har ingen roll egentligen men av ren OCD 
Vilket fall enligt OCD så temp in sidan 1 är dammen då.
Sen får du speca vilken önskad temperatur du vill ha ut ur sida 2 som är din sekundär krets in i kylmaskin. Samt flöde och effekt.
12kW
Sid 1 in 7°C Q=2m3/h,
Sid 2 ut 9°C Q=2m3/h
Sen kan du labba med flödena så får du olika förslag på växlare. Ju mindre delta T mellan sida 1 IN och Sid 2 UT ju större växlare krävs (större verkningsgrad). Men även där kan du labba med flöden. Jag tycker man ska försöka dimensionera för så lite "förluster" som möjligt. Det får du tillbaka genom större kyleffekt. Kanske så pass att man kan välja en mindre kylmaskin.
Tillägg : Självklart utan att drivströmmen sticker iväg i onödan för att flödet ökas för mycket.
Vilket fall enligt OCD så temp in sidan 1 är dammen då.
Sen får du speca vilken önskad temperatur du vill ha ut ur sida 2 som är din sekundär krets in i kylmaskin. Samt flöde och effekt.
12kW
Sid 1 in 7°C Q=2m3/h,
Sid 2 ut 9°C Q=2m3/h
Sen kan du labba med flödena så får du olika förslag på växlare. Ju mindre delta T mellan sida 1 IN och Sid 2 UT ju större växlare krävs (större verkningsgrad). Men även där kan du labba med flöden. Jag tycker man ska försöka dimensionera för så lite "förluster" som möjligt. Det får du tillbaka genom större kyleffekt. Kanske så pass att man kan välja en mindre kylmaskin.
Tillägg : Självklart utan att drivströmmen sticker iväg i onödan för att flödet ökas för mycket.
Tack för dina svar, riktigt bra förklarat.TotalControl skrev:
Jag skulle köra sida 1 som primär i programmet (dammen) . Har ingen roll egentligen men av ren OCD
Vilket fall enligt OCD så temp in sidan 1 är dammen då.
Sen får du speca vilken önskad temperatur du vill ha ut ur sida 2 som är din sekundär krets in i kylmaskin. Samt flöde och effekt.
12kW
Sid 1 in 7°C Q=2m3/h,
Sid 2 ut 9°C Q=2m3/h
Sen kan du labba med flödena så får du olika förslag på växlare. Ju mindre delta T mellan sida 1 IN och Sid 2 UT ju större växlare krävs (större verkningsgrad). Men även där kan du labba med flöden. Jag tycker man ska försöka dimensionera för så lite "förluster" som möjligt. Det får du tillbaka genom större kyleffekt. Kanske så pass att man kan välja en mindre kylmaskin.
Jag har redan valt den minsta maskinen (som just dom tillverkar), jag ska fortsätta labba i programmet så ser vi vad det blir tillslut
Tack för förklaringen och trevlig helg!
Min pleasure. Lycka till!
Återkom gärna vad du kom fram till sen.
Om du med sen menar efter att ha labbat i programmet så verkar en B10Tx70 passa bra. Ganska liten sak (29x12cm) som inte väger mer än ca 10Kg. Lågt tryckfall på båda sidorna är ju väldigt bra.TotalControl skrev:
Jag kommer köra variabelt flöde på sekundärsidan, och den verkar skala bra med olika flöden. (4kW på 0,5kbm/h och 6,5kW med 1kbm/h).
Jag skulle vilja börja med att köra utan värmeväxlare, som en slinga, med en CP. För att utvärdera och se hur det blir till en början (med lågt kylbehov).
Då blir det ca 300m PEM40 (hittar inte riktigt tryckfall på den med ett flöde under 1,5kbm/h) och en Grundfos Magna3 32-120, sen tillkommer ju tryckfallet för kylaren.
Mest för att jag inte har anlagt dammen än, eller kommer göra det på några år. Och vill kunna nyttja lite kyla från marken.
Eller det är bara dumt, kommer det bli skit av det bara?
Hade tänkt använda CPn på sekundärsidan sen när jag bygger om och tillsätter växlaren när dammen är gjord.
