Låter som det vanliga generalfelet! Har man tryckexpansion och vill att det ska funka MÅSTE luften kunna samlas nånstans. Tyvärr är 95% av rörklåparna okunniga om vedsystem och vägrar göra som det står i installationsanvisningarna... Sen kommer dom tillbaks och fyller diskmedel i systemet, monterar luftare osv utan att det blir bra.storahuset skrev:Börjar bli lite fundersam...
Vvs:aren är just nu och installerar panna i källaren.
På stigaren från pannan, innan t-röret går ner till laddomaten, sätter han en avluftare.
Stigaren fortsätter sedan till acktankens topp, med anslutning uppifrån och ner i tanken.
Ångröret kopplas sedan ihop med acktanken från acktankens topp. Det innebär att om pannan bildar luft/ånga kommer det upp i stigaren, förbi avluftaren (om den nu inte funkar där) och vidare bort mot tanken. Men där måste den ner i tanken för att senare kunna gå upp i ångröret... hummm så beter sig inte luft. Risken finns alltså att luften blir kvar i stigarröret från panna till tank.
(Jag måste nog göra en skiss för att ni skall fatta.) Men då borde ångröret anlutas på stigarröret mellan panna och tank (på högsta punkten).
Det är så enkelt, luft har lägre densitet än vatten och beger sig till högsta punkt. Förstår man det har man kommit långt
Har man en oönskad luftfälla mellan tank och panna verkar systemet fungera efter en massa luftning, MEN så fort pannan blir så het att det bildas lite ånga så sätter sig den i luftfällan och cirkulationen upphör, pannan blir ännu hetare och ger mer ånga...
Dom här klåpardragningarna funkar skapligt med andra värmekällor som aldrig kommer över 80 grader men en vedanläggning kan ju gå över 90-100 grader och då blir det problem.
ja jag har åxå sett installation där rörkrökaren satt avluftaren i "fel" ände av ett nästan vågrätt rör mellan panna och tank, iofs så är han allmänt känd för att göra dåliga och dyra jobb. tex så tömde han värmesystemet i en industri, det frös ändå sönder och när dom undrade varför han inte tömt överallt så sa han att det var så besvärligt!!! men betalt för ett fuskjobb var inte besvärligt.... så man förstår att folk hellre hempular ibland
Det var inte så illa som jag trodde. När han sa avluftare menade han ett rör till ångröret. Så jag tror nog att det kommer att funkar bra.
Vad är bäst, behålla exp. kärlet på vinden i boningshuset (relativt nytt kärl 5år)
eller att sätta in tryckexpansion i nya fristående pannrummet?
Sen har jag läst en del här på forumet om bivalenta shuntar.
Är det någon mening att byta till det om man eldar bara med ved?
Det är ju returvattnet från radiatorerna som får vara med och värma i vilket fall så vitt jag förstår. Vore tacksam för ett argument från någon som förstår (kunskapstörstig).
Jag har från mitt gamla pannrum en 3ledarshunt. av vad jag förstår skulle man kunna köra med samma shuntstyrning.
eller att sätta in tryckexpansion i nya fristående pannrummet?
Sen har jag läst en del här på forumet om bivalenta shuntar.
Är det någon mening att byta till det om man eldar bara med ved?
Det är ju returvattnet från radiatorerna som får vara med och värma i vilket fall så vitt jag förstår. Vore tacksam för ett argument från någon som förstår (kunskapstörstig).
Jag har från mitt gamla pannrum en 3ledarshunt. av vad jag förstår skulle man kunna köra med samma shuntstyrning.
Svårt att ge ett råd när man inte ser helheten. Har man öppen expansion ovanför pannan är det alltid bästa val. Men öppen expansion via kulvert kräver att du tar hand om luft/ånga i pannrummet på samma sätt som vid tryckexpansion.
Vid kok kommer vatten att tryckas ut ur expansion via kulverten utan att ångan kommer ut vilket gör att stora mängder vatten trycks ut, mindre kul. Vid tryckexpansion öppnar istället säkerhetsventilen och släpper ut mest ånga (vid rätt placering).
Fördelen med bivalent shunt är att man i första hand använder vatten från nedre delen av tanken vilket ger att vattnet i botten av tanken är kallare när du blir tvungen att elda igen vilket i sin tur ger att du kan elda längre dvs tanken lagrar mer energi - en klar fördel vid vedeldning.
Bivalent shunt funkar så att den i första hand (upp till 50% öppen) blandar vatten från anslutning 1 med returvatten. Och i andra hand (50-100% öppen) blandar vatten från anslutning 1 och 2 (ingen blandning med returvatten).
Vid kok kommer vatten att tryckas ut ur expansion via kulverten utan att ångan kommer ut vilket gör att stora mängder vatten trycks ut, mindre kul. Vid tryckexpansion öppnar istället säkerhetsventilen och släpper ut mest ånga (vid rätt placering).
Fördelen med bivalent shunt är att man i första hand använder vatten från nedre delen av tanken vilket ger att vattnet i botten av tanken är kallare när du blir tvungen att elda igen vilket i sin tur ger att du kan elda längre dvs tanken lagrar mer energi - en klar fördel vid vedeldning.
Bivalent shunt funkar så att den i första hand (upp till 50% öppen) blandar vatten från anslutning 1 med returvatten. Och i andra hand (50-100% öppen) blandar vatten från anslutning 1 och 2 (ingen blandning med returvatten).
Jag talade med rörkrökarn idag och han påstår att man inte får låta expansionen gå ner i kulverten och upp igen. Kulverten är 7 meter lång. Har han rätt så är det tryckexpansion som gäller antar jag.
När vi köpte våtat hus var expantion kopplad via kulvert och jag kan säga att det funkade dåligt.Nu kanske det berodde på att tankarna låg ca1,5 m under pannan i höjd nivå.När pannan väl började koka kom det aldrig fram något vatten från acc tanken och pannan stod och och kokte torrt.Trycket i pannan blev så högt att pumpen inte orkade.Jag bytte till en större pump men det blev aldrig riktigt bra.
Hos svarfär som har panna i fristående pannrum och expansion i hiset så kopplade rörmockarn ett rör från toppen av tanken rätt ut och upp genom taket.Matss skrev:Svårt att ge ett råd när man inte ser helheten. Har man öppen expansion ovanför pannan är det alltid bästa val. Men öppen expansion via kulvert kräver att du tar hand om luft/ånga i pannrummet på samma sätt som vid tryckexpansion.
Vid kok kommer vatten att tryckas ut ur expansion via kulverten utan att ångan kommer ut vilket gör att stora mängder vatten trycks ut, mindre kul. Vid tryckexpansion öppnar istället säkerhetsventilen och släpper ut mest ånga (vid rätt placering).
Kanske därför han inte får upp nåt tryck i systemet...
Hur stort tryckkärl, (för det får det nog bli efter en tids övervägande), skall man sätta?
Det blir som sagt 3000 liter, plus kulvert 10 meter, plus ca 130kvm uppvärmd bostad.
Det blir som sagt 3000 liter, plus kulvert 10 meter, plus ca 130kvm uppvärmd bostad.
På Beulcos sida, Beulco Armatur - alltid känsla för kvalitet, finns ett excelark som räknar åt en. Välj Produkter, Tryckkärnl och sedan "beräkningsprogram" mitt på sidan.solo_innova skrev:
Edit: Kan bjuda på en direktlänk...http://www.beulco.se/berakning/beulco_exp_4_4.xls
jag har 3 st 200 liters tryckkärl, och nu efter proveldning med bara den ena tanken på 4250 liter och calmar v65 panna så tröck det ut lite vatten ur övertrycksventilen när tanken började ligga från 90° i toppen och 80° i botten. sedan när allt svalnat efter flera dygn så visade tryckmanometern vid kärlen bara på 0,2 kilo. jag gjorde som det stod i bruksanvisningen för kärlen och förtryckte dom med kvävgas till 1 kilo. vafför blir det så? kan det ha nåt att göra med att det är kvar luft i vattnet?
Vad har du för höjd på vattenpelaren, 1 kilo är ju lagom till 9-10 meter?
enligt instruktionen till kärlen så skulle man ta höjden i meter*0,1+0,2 kilo, dock minst 1 kilos förtryck. jag har ca 4 meter till högsta radiatorn så det borde ju räcka med 0,6 kilo. lite konstigt att dom rekommenderar minst 1 kilo och sen är kärlen bara fyllda med 0,7 kilo!?