Hur fyllde/luftade du?

Man kan behöva spola igenom ledningen i 10-15 minuter tills vattnet som kommer ut är helt klart och sedan en stund ytterligare.

• Gilla
Olof50
  • Laddar…
O Oscarklemo skrev:
Min golvvärme tog nog några veckor att helt avlufta sig.

Skall inte trycktestet göras med bara luft?
Det får man inte göra!

O Oscarklemo skrev:
Min golvvärme tog nog några veckor att helt avlufta sig.

Skall inte trycktestet göras med bara luft?
Man trycktestar inte med luft. Det är rent av farligt. Kanske inte i små system men desto större desto farligare. Så huvudregel: Inte med luft.

B
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Det får man inte göra!
Får man visst de. Sluta nu.

B Bozzen skrev:
Får man visst de. Sluta nu.
Man får läcksöka/täthetsprova med luft, max 0,6 bar. Det är inte en tryckprovning.

Max 1,1 bar 😉

Om du fortsatt kommer fram till att du har tryckfall, så börja med att bryta och begränsa dvs stäng alla slingor helt sedan provtrycker du en i taget. Kom ihåg att skriva ner exakt hur du gör, tex
Lördag kl 14.00
Stängt alla slingor utom slinga A och trycksatt slinga A till X bar.
Lördag kl 19.00 trycket i slinga A har sjunkit till X-0,2 bar.
Söndag kl 14.00
Trycket i slinga A är stabilt på X-0,2 bar => Inget läckage.
Släppt tryck från slinga A, stängt slinga A öppnat slinga B och trycksatt till....
Osv.

Då har du varit metodisk och har dokumentation på hur du gjort samt resultat. Det kan du då lämna över till eventuell hantverkare som ska åtgärda och du sparar massa pengar på felsökningen.

• Gilla
  • Älska
Hedlund1967 och 1 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Det får man inte göra!
Vem ska hindra eller straffa mig om jag som privatperson provtrycker med luft?

Alltså snälla kan ni sluta tjafsa om att provtrycka med luft? Det är inte relevant då systemet redan är fyllt.

Tack för all input. Tänkte att jag skulle uppdatera lite för framtida personer som läser tråden.

Jag gick och sneglade på manometern i ytterligare ett par dygn och upplevde att trycket stabiliserades kring 3,5 bar. Där låg den och pendlade lite upp och ner (+/- 0,3 bar på ett ungefär), någon gång var den uppe i nästan 4 bar. Konstigt nog var min upplevelse att sänkt rumstemperatur gav högre tryck, kanske slangen krymper och drar ihop sig vid kallare temp? Aja, oavsett så kände jag mig tillräckligt trygg för att våga låta betongaren komma och gjuta. Nu har det gått ca 1 vecka efter gjutningen. Trycket hovrar nu kring ca 3 bar +/- 0,3 bar. Jag tror att om det läcker någon stans så är det i manometern eller någon koppling, därav inte så oroad.

Bor du i ett 30 meter högt hus ? Om inte, sänk trycket till 0,8-1,0 bar. Det är cirkpumpen som flyttar vattnet inte trycket. Bra att det löste sig. 👍👍

Nu handlar ju detta om provtryckning 😉

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.