Efter samtal med vår VVS man så avrådde han oss att skaffa bubbelbad. Detta eftersom om man väljer ett kar efter en någorlunda förnuftig budget så låter kompressorer och pumpar väldigt mycket. Dessutom är det ju lite trend i dessa kar för tillfället - och när man bygger nytt så blir man ju ganska influerad av pågående trender.

Så mina frågor....

Ni som har haft bubbelkar i några år nu, har ni tröttnat på dessa?

Hur upplever ni ljudnivåerna på era kar (nämn gärna fabrikat och modell)?

Är det någon som separerat pump och kompressor och placerat dessa externt? Hur svårt är det att göra?

Har inte haft vårat så länge än men nöjda. (importlagret minns inte nummer)
Letade efter kar med separat kompressor pump då jag vet att jag sett det i någon brochyr men när det väl va dags hittade jag ingen. Och visst låter dessa men det tar jag än så länge. Detta med att de kanske är ute om något år har jag löst genom att inte köpa det dyraste och löst så det går att kasta ut. ;)

har lite svårt att svara på din fråga,men spontant så tänker hjag såhär.

om man tröttnar på bubblorna & ljudet, så r det ju bara att strunta i att trycka på ON knappen & vips så är det som att bada i ett vanligt kar...

Vi använder inte bubblet så ofta som jag trodde man skulle göra, men det är trevligt att ha tillgång till och använda när man vill. Valfrihet är en vardagslyx man ska unna sig!

med dom priser som idag råder på alla kina kar, så är det ju inte mycke pengar man låser heller, så varför inte ta ett bubbel kar?

Jag funderade på om man inte skulle kunna förbereda för att sätta pump och kompressor externt när man ändå håller på och bygger.
Så som jag ser det så är det ett in och ett utlopp för vatten plus ett inlopp för luft som man behöver. Sen naturligtvis ett sätt att sätta på och slå av strömmen via befintliga knappar på badet. (Ser att detta skulle kunna lösas med en lågvoltshistoria över twisted pair kabel ut till "pumphuset" som man lämpligen skulle kunna placera i garaget.)

Med luft och vattenregulatorer (elektriska) så kan man således justera strömmar och bubblor precis så man vill ha det.

Jag hade den tanken oxå då jag har garaget på andra sidan väggen om var pumpen på karet sitter. Borde med andra ord vara en ganska lätt sak att fixa till kan man tycka. Skarva lite slang och kabel och vips färdigt. Detta stämmer oxå men för mig så känndes det konstigt att ta upp de stora hålen som behövs för slangarna är ganska kraftiga saker och än så länge känns det inte som att karet väsnas så mycke. Även om det ultimata skulle vara om badet va helt tyst vilket inte går att frambringa då munstycken mm alltid kommer att låta.

Ja snuttjulle det kan jag förstå.
Iom att jag kommer att bygga nytt så blir det en liten annan historia då jag kan dra saker direkt. Man behöver ju lite småprojekt...vad ska man annars göra vid ledig tid...vila? :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.