C
T Timmerkramare skrev:
Oregon (det va ca 10 år sedan) tillverkade en tråd som var organiskt nedbrytbar, men lade ned pga bristande intresse fr kunderna. Det är så j-vla låg nivå.. 😡
Oregon hade sin Biotrim, Husqvarna hade BioX och så fanns det även någon tredje produkt, Alla numera spårlöst borta från marknaden.
Har goda erfarenheter av Biotrim, vet ju dock inget om hur nedbrytbar den de facto var.
Vet du att det hängde på bristande efterfrågan, eller var det något annat problem?

• Gilla
Obdwelx
  • Laddar…
MultiMan
T Timmerkramare skrev:
Instämmer! I synnerhet om man lägger tråden i blöt någon timme före trimningen! Löser tyvärr inte problemet m att sprida plast. Oregon (det va ca 10 år sedan) tillverkade en tråd som var organiskt nedbrytbar, men lade ned pga bristande intresse fr kunderna. Det är så j-vla låg nivå.. 😡
Har kvar en halv rulle av den (Oregon) till minitrimmern (1,6 mm). Absolut sämsta lina jag använt. Gick av och fransade sig regelbundet trots bara enkel grästrimning. Inte svårt att förstå varför produkten lades ned. Inte alla accepterar låg kvalitet för att känna sig som miljöhjältar.

L lennart016 skrev:
Hej, har inte läst hela tråden, så någon har kanske redan samma info som mig, hörde att om man har plasttråd låt den ligga i vatten för att inte bli torr/ bräcklig, du får längre hållbarhet på tråden mvh Lennart
Stämmer, men behöver inte ligga i vatten lång tid.

C
MultiMan MultiMan skrev:
Inte svårt att förstå varför produkten lades ned. Inte alla accepterar låg kvalitet för att känna sig som miljöhjältar.
Skumt. Inget fel på Oregons Biotrim som jag körde, definitivt inga tendenser till fransning. Men jag har läst om andra som haft liknande erfarenheter som dig, så det kanske var ojämn kvalitet(?)

C cpalm skrev:
Skumt. Inget fel på Oregons Biotrim som jag körde, definitivt inga tendenser till fransning. Men jag har läst om andra som haft liknande erfarenheter som dig, så det kanske var ojämn kvalitet(?)
Tror det kan bero på hur spolen är konstruerad också.

M MsTake skrev:
Tyckte iof det var lite dryg kommentar att vi ska tro på att han inte behövt trycka fram mer tråd på ett par år.
Han bor kanske i lägenhet?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag kör med milwaukee trimmer tråd. Finns i olika storlekar och både håller och skär väldigt bra.

C
B Bästerortarn skrev:
Tror det kan bero på hur spolen är konstruerad också.
Kanske det, jag har Husqvarna T35.

Pal92 skrev:
Jag kommer direkt att tänka på denna produkten jag fått upp på reklam på min tiktok nog 200-300 ggr

[länk]
Har köpt en sådan och den funkar bra. Men mindre bra på min milwaukee batteritrimmer eftersom vikten gör att säkerhetsstoppet aktiveras så fort den får minsta motstånd.
Man ska nog ha en bensinare eller hitta något sätt att koppla ur säkerhetsmekanismen :D

C cpalm skrev:
jag har Husqvarna T35.
Den har jag också i röjsågen. Kör med Oregons 3 mm även om trimmerhuvudet bara rekommenderas för maximalt 2.7 mm. Fungerar kanon och upplever inte att den aningen grövre tråden belastar sågen för mycket. Har "alltid", typ i över 10 år, kört med 3 mm och råkade i somras upptäcka att det var aningen för grovt. Kommer dock inte att minska dimensionen.

E Evbo2023 skrev:
Såg en video där de satte fast 2 stycken buntband åt varsit håll. På själva rullen där man har tråden. Blev superbra trimmat! De håller mycket bättre än vanliga tråden. Visserligen i plast men kanske är ett bättre alternativ😉
Edit:videon infogad
Det där ska jag testa!
Har en Black and Decker elektriskt med automatisk frammatning av tråden.
Fullkomligt bara äter tråd!

• Gilla
Evbo2023
  • Laddar…
Vad tror ni om ståltafs för fiske? Fästa den inne i spolen och trä ut genom hålet för trimmertråden?

C
Dan1891 Dan1891 skrev:
Tror ni dessa plastknivar håller bättre än vanlig trimmertråd?
Min erfarenhet av Bosch plastknivar är att de håller bättre än tråd, men är å andra sidan extremt mycket dyrare. Sen får man stå ut med att klippdiametern minskar varteftersom knivarna slits ner. Med tråd matar man ju bara ut mer. Dessutom flyger de (åtminstone mina) tyvärr gärna av när de blivit lite slitna och gömmer sig i gräset där de ligger och skräpar.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Min erfarenhet av Bosch plastknivar är att de håller bättre än tråd, men är å andra sidan extremt mycket dyrare. Sen får man stå ut med att klippdiametern minskar varteftersom knivarna slits ner. Med tråd matar man ju bara ut mer. Dessutom flyger de (åtminstone mina) tyvärr gärna av när de blivit lite slitna och gömmer sig i gräset där de ligger och skräpar.
OK, värt att testa då iaf!
Kom på att jag har ett extra lock som passar till B&D, borde ju gå att sno ihop nån egen lösning, och enbart köpa en packe knivar på Biltema eller Jula...
Ska klura lite på detta!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.