39 409 läst ·
75 svar
39k läst
75 svar
Trött på grästrimmers med plastlina!
Oregon hade sin Biotrim, Husqvarna hade BioX och så fanns det även någon tredje produkt, Alla numera spårlöst borta från marknaden.T Timmerkramare skrev:
Har goda erfarenheter av Biotrim, vet ju dock inget om hur nedbrytbar den de facto var.
Vet du att det hängde på bristande efterfrågan, eller var det något annat problem?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Har kvar en halv rulle av den (Oregon) till minitrimmern (1,6 mm). Absolut sämsta lina jag använt. Gick av och fransade sig regelbundet trots bara enkel grästrimning. Inte svårt att förstå varför produkten lades ned. Inte alla accepterar låg kvalitet för att känna sig som miljöhjältar.T Timmerkramare skrev:
Skumt. Inget fel på Oregons Biotrim som jag körde, definitivt inga tendenser till fransning. Men jag har läst om andra som haft liknande erfarenheter som dig, så det kanske var ojämn kvalitet(?)MultiMan skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 376 inlägg
Har köpt en sådan och den funkar bra. Men mindre bra på min milwaukee batteritrimmer eftersom vikten gör att säkerhetsstoppet aktiveras så fort den får minsta motstånd.Pal92 skrev:
Man ska nog ha en bensinare eller hitta något sätt att koppla ur säkerhetsmekanismen
Den har jag också i röjsågen. Kör med Oregons 3 mm även om trimmerhuvudet bara rekommenderas för maximalt 2.7 mm. Fungerar kanon och upplever inte att den aningen grövre tråden belastar sågen för mycket. Har "alltid", typ i över 10 år, kört med 3 mm och råkade i somras upptäcka att det var aningen för grovt. Kommer dock inte att minska dimensionen.C cpalm skrev:
Det där ska jag testa!E Evbo2023 skrev:
Har en Black and Decker elektriskt med automatisk frammatning av tråden.
Fullkomligt bara äter tråd!
Hittade denna för B&D:
Verkar gå att klicka på bara istället för det vanliga locket.
Tror ni dessa plastknivar håller bättre än vanlig trimmertråd?
https://www.google.se/aclk?sa=l&ai=...Ewjhp7jNtPOAAxW6HhAIHRGSAiUQvhd6BAgBEF0&nis=8
Verkar gå att klicka på bara istället för det vanliga locket.
Tror ni dessa plastknivar håller bättre än vanlig trimmertråd?
https://www.google.se/aclk?sa=l&ai=...Ewjhp7jNtPOAAxW6HhAIHRGSAiUQvhd6BAgBEF0&nis=8
Min erfarenhet av Bosch plastknivar är att de håller bättre än tråd, men är å andra sidan extremt mycket dyrare. Sen får man stå ut med att klippdiametern minskar varteftersom knivarna slits ner. Med tråd matar man ju bara ut mer. Dessutom flyger de (åtminstone mina) tyvärr gärna av när de blivit lite slitna och gömmer sig i gräset där de ligger och skräpar.Dan1891 skrev:
OK, värt att testa då iaf!C cpalm skrev:Min erfarenhet av Bosch plastknivar är att de håller bättre än tråd, men är å andra sidan extremt mycket dyrare. Sen får man stå ut med att klippdiametern minskar varteftersom knivarna slits ner. Med tråd matar man ju bara ut mer. Dessutom flyger de (åtminstone mina) tyvärr gärna av när de blivit lite slitna och gömmer sig i gräset där de ligger och skräpar.
Kom på att jag har ett extra lock som passar till B&D, borde ju gå att sno ihop nån egen lösning, och enbart köpa en packe knivar på Biltema eller Jula...
Ska klura lite på detta!