39 409 läst ·
75 svar
39k läst
75 svar
Trött på grästrimmers med plastlina!
Ingen som testat en sånhär variant?
https://www.temu.com/se-en/kuiper/n...m80f4rfcbtFZhoCWtcQAvD_BwE&adg_ctx=f-f5a01ab1
https://www.temu.com/se-en/kuiper/n...m80f4rfcbtFZhoCWtcQAvD_BwE&adg_ctx=f-f5a01ab1
Många tänker nog precis så... Men tänker man ett steg längre - Gårdsman säljer Husqvarnas runda tråd (Opti Round) för 1,21 kr/m (⌀ 2,4 mm, 109 spänn för 90 m). Mindre än halva priset mot Biltemas tråd. Till det priset skall det vara en bra j-vla fantastisk tråd för att ge bättre pris/prestanda.N nallepu skrev:
Om det bara är gräs du klipper funkar en sån här.
https://www.gardena.com/se/produkter/grasmattevard/batteridriven-grassax/
Den tar inte några grövre växter.
/Höghus
https://www.gardena.com/se/produkter/grasmattevard/batteridriven-grassax/
Den tar inte några grövre växter.
/Höghus
slindberget skrev:
Man behöver inte förvara tråden i vatten. Det räcker med att stoppa den i en vattenhink någon timme ett par gånger per säsong. Nylon torkar inte ut lika snabbt som gräsmattan. Oregon tråden har inte behövt den behandlingen ännu efter snart tre säsonger.Benganwesslan skrev:
Är inte plasten mycket sämre nuförtiden? Eller är det märkesvara?N nallepu skrev:Har massor med växter i min trädgård så jag måste klippa min gräsmatta med en grästrimmers. Tar inte så många minuter innan jag måsta dra fram en ny bit tråd och det går lätt åt en meter tråd varje gång jag klipper gräset.
Vill inte sprida en massa plast så jag testade med stålvajer, pianotråd och lite kraftigare tråd men ingen fungerade för pianotråden gick av efter en minut.
Kikade på en svävar4klippare men även den var utrustad med knivar av plast.
Funderar på om det finns grästrimmers utan plast tråd eller en mindre svävarklippare med metallknivar.
Tycker att tillverkare av trädgårdsmaskiner borde vara med miljömedvetna och ta fram alternativ till grästrimmers med plastlina.
Någon som har något förslag på vilken maskin som skulle passa mej. Tror att klippbredden på ca 20- 30 cm skulle passa mej bra och så skulle det vara en rund skyddsköåa över kniven så jag kommer åt runt växterna.
Hade samma problem med min större stiga trimner. Bytte trimmer huvud till ett oregon.N nallepu skrev:Har massor med växter i min trädgård så jag måste klippa min gräsmatta med en grästrimmers. Tar inte så många minuter innan jag måsta dra fram en ny bit tråd och det går lätt åt en meter tråd varje gång jag klipper gräset.
Vill inte sprida en massa plast så jag testade med stålvajer, pianotråd och lite kraftigare tråd men ingen fungerade för pianotråden gick av efter en minut.
Funderar på om det finns grästrimmers utan plast tråd eller en mindre svävarklippare med metallknivar.
Tycker att tillverkare av trädgårdsmaskiner borde vara med miljömedvetna och ta fram alternativ till grästrimmers med plastlina.
Någon som har något förslag på vilken maskin som skulle passa mej. Tror att klippbredden på ca 20- 30 cm skulle passa mej bra och så skulle det vara en rund skyddsköåa över kniven så jag kommer åt runt växterna.
Man viker fyrkantstrådar och sticker in i huvudet väldigt enkelt och mycket hållbara.
Skulle aldrig köra metalltråd/stålborste på en gräsyta där jag ska gå barfota. I torpet där jag har en äng på 3000m2 slår jag med röjsåg och Roach som nämndes ovan. Kraftig orange tråd som är lätt att hitta när den ryker av.
Visst, plast är skit i miljösynpunkt, men så lite, så lokalt, och borta från vattendrag borde inte vara ett problem.
Visst, plast är skit i miljösynpunkt, men så lite, så lokalt, och borta från vattendrag borde inte vara ett problem.
Hej, har inte läst hela tråden, så någon har kanske redan samma info som mig, hörde att om man har plasttråd låt den ligga i vatten för att inte bli torr/ bräcklig, du får längre hållbarhet på tråden mvh LennartN nallepu skrev:Har massor med växter i min trädgård så jag måste klippa min gräsmatta med en grästrimmers. Tar inte så många minuter innan jag måsta dra fram en ny bit tråd och det går lätt åt en meter tråd varje gång jag klipper gräset.
Kör med DeWalt batteritrimmer och tråd, tråden är mycket stärk, rekommenderar 😊N nallepu skrev:Har massor med växter i min trädgård så jag måste klippa min gräsmatta med en grästrimmers. Tar inte så många minuter innan jag måsta dra fram en ny bit tråd och det går lätt åt en meter tråd varje gång jag klipper gräset.
När vi pratar röjsågar så har det tipsats om v-klingan här på forumet förut. Jag har inte kommit mig för att köpa än, nån som testat den?
https://skogma.se/p/v-klingan-allround-roejsagsklinga/143515/
https://skogma.se/p/v-klingan-allround-roejsagsklinga/143515/
Är du så dum att du kör barfota så får du skylla dig själv om du kör över tårna. TÄNK PÅ SÄKERHETEN.N nallepu skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-ang-trimmertrad.94820/N nallepu skrev:Har massor med växter i min trädgård så jag måste klippa min gräsmatta med en grästrimmers. Tar inte så många minuter innan jag måsta dra fram en ny bit tråd och det går lätt åt en meter tråd varje gång jag klipper gräset.
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Instämmer! I synnerhet om man lägger tråden i blöt någon timme före trimningen! Löser tyvärr inte problemet m att sprida plast. Oregon (det va ca 10 år sedan) tillverkade en tråd som var organiskt nedbrytbar, men lade ned pga bristande intresse fr kunderna. Det är så j-vla låg nivå.. 😡Cheesen skrev: