Har en trött blodlönn som står på tomten. Kronan är full av döda grenar. Jag tror att det beror på att någon tidigare husägare kapat en del av rötterna när de gjorde om tomten, och sedan byggde upp ett 20 cm högt fyllnadsberg av jord etc mot trädet på samma sida. Sedan har det också varit några "stryprötter" runt trädet som tryckt på andra stora rötter, så detta träd har verkligen haft det tufft.

Jag tog försiktigt bort stryprötter som läg över andra rötter, och tog (lika försiktigt) bort fyllnadsmassorna som låg upp mot stammen i höstas.
Jag tror att nu skulle lönnen behöva beskäras, för det finns massa gamla döda grenar. Eller finns det noll chans till viss återhämtning tror ni, så att man helst bör kapa det, istället för att se det dö en långsam död.

Blodlönn med beskärningsbehov, omgiven av buskar och fyllnadsmassa vid foten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävde bort fyllnadsmassa som låg tryckt ca 20 cm upp mot lönnens stam på denna sida i höstas. Tog bort stryprot som tryckte på två av trädets huvudrötter.

Trött blodlönn med många döda grenar mot himlen, omgiven av grön växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trött krona..... full av döda grenar, obs, dessa har funnits sedan jag flyttade in i snart 2 år.

BirgitS
Om trädet kommer att klara sig i längden vet jag inte.

Döda grenar bör tas bort så fort som möjligt så att det inte blir stora rötangrepp som sprider sig vidare in i frisk ved.

Du har nog identifierat problemet korrekt, det finns knappt något som träd tycker så illa om som att få ett lager jord på rötterna och mot stammen.

Bra jobbat!

Om trädet klarar sig eller inte törs jag inte sia om men ta bort alla döda grenar, sedan är det bara att vänta och se vad som händer.

Det kommer förmodligen att ta sig igen och leva många år till, men formen på kronan kommer aldrig bli vad den varit

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.