3 486 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Tröskelproblem
Skall lägga trägolv i kök och i hallen utanför köket. Tröskeln mellan kök och hall blir då för låg. Hur gör man? Tar bort tröskeln och sätter dit en ny gissar jag. Men hur? Måste väl finnas fler än jag som stått inför det här problemet?
Ta bort tröskeln, kapa karmen så du får under det nya golvet. Lägg tillbaka befintliga tröskeln lr tillverka/köp en ny, Kapa dörren om någon sådan finns.
Om jag var du skulle jag ta tillfället i akt och lägga ett flytande, tröskellöst golv mellan kök och hall.
Det finns ingenting så underbart som att slippa trösklar. Tänk på varje tröskel du släpar dammsugaren över. Och snyggt blir det också. Även om det krävs lite planering för att få brädorna att passa.
Det finns ingenting så underbart som att slippa trösklar. Tänk på varje tröskel du släpar dammsugaren över. Och snyggt blir det också. Även om det krävs lite planering för att få brädorna att passa.
Beau, för mig ser jag aldrig något problem med att lossa karmen, och så upp med den de där ca 10mm det rör sig om. Är det ett äldre hus så sitter det 3 spik på var sida karmen, som du enkelt sågar av. För det mesta har folk inte fått lära sig från barnsben, att en tröskel går man aldrig på, så det nya golver, får ytterligare ett lyft, med en ny tröskel.
Det där med att flytta upp karmen, gäller karmar med "normala" foder...... Är det ett 20-tals hus med profilerade foder, är det nog enklare, som nämns, att skippa tröskeln, och hoppas på att karmen är i lod, så att inte dörren öppnar nedåt, i det nya golvet..........
Ursäkta utsvävningen, men jag har varit med några gånger om detta........
Det där med att flytta upp karmen, gäller karmar med "normala" foder...... Är det ett 20-tals hus med profilerade foder, är det nog enklare, som nämns, att skippa tröskeln, och hoppas på att karmen är i lod, så att inte dörren öppnar nedåt, i det nya golvet..........
Ursäkta utsvävningen, men jag har varit med några gånger om detta........
Nu är jag inte i torpet, men hade det varit hemma i vårt andra hus där vi bor för det mesta så skulle det vara enkelt att såga av en del av karmen och flytta upp töskeln. Har för mig att hela tröskeln går under karmen på torpet och då blir det värre. Återkommer när jag kollat på torpet.
Klicka här för att svara