Funderar på hur jag skall lösa tröskeln vid övergång från parkett i ena rummet och klinker i det andra när dörren går inåt i det angränsade rummet och väggarna är murade med Leca och alltså tjocka/breda.
Översikt över rummet där det finns en entré med gråa plattor och övriga skall ha vita (marmorerade), samt flera dörrar in till respektive rum som har träparkett:
Alternativ 1:
Klinkerplattorna möter träparketten i centrum av dörrbladet när dörren är stängd och en liten eklist i T-profil monteras för att utjämna höjdskillnaden på 5 mm mellan golven. Detta alternativ liknar mest hur klinkern ligger vid ytterdörren men kanske ger intrycket av att det även ligger klinkers i rummet innanför vilket det ju inte gör.
Alternativ 2:
Medföljande tröskelplatta i ek monteras, dock kanske tröskelplattan skall vara lika bred som hela smygen(väggens tjocklek). Intrycket när dörren är stängd blir här att tröskelplattan av ek inte riktigt passar in i rummet i övrigt eftersom det finns inget annat material av trä eller ek där. Dock ser det ju ut som att ett trägolv finns på andra sidan dörren och det stämmer ju.
Ja, så vilket alternativ förordar forumet? Eller finns det ett bättre 3:e alternativ
Översikt över rummet där det finns en entré med gråa plattor och övriga skall ha vita (marmorerade), samt flera dörrar in till respektive rum som har träparkett:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ 1:
Klinkerplattorna möter träparketten i centrum av dörrbladet när dörren är stängd och en liten eklist i T-profil monteras för att utjämna höjdskillnaden på 5 mm mellan golven. Detta alternativ liknar mest hur klinkern ligger vid ytterdörren men kanske ger intrycket av att det även ligger klinkers i rummet innanför vilket det ju inte gör.
Logga in
Skapa konto
Alternativ 2:
Medföljande tröskelplatta i ek monteras, dock kanske tröskelplattan skall vara lika bred som hela smygen(väggens tjocklek). Intrycket när dörren är stängd blir här att tröskelplattan av ek inte riktigt passar in i rummet i övrigt eftersom det finns inget annat material av trä eller ek där. Dock ser det ju ut som att ett trägolv finns på andra sidan dörren och det stämmer ju.
Logga in
Skapa konto
Ja, så vilket alternativ förordar forumet? Eller finns det ett bättre 3:e alternativ
Redigerat:
Höjdskillnaden blir 5mm på färdigt golv och jag klinkade som alternativ 1 ovan. Däremot har jag fortfarande valmöjlighet att fräsa till en egen smalare eklist i T-profil eller att ha en bred färdig tröskelplatta i ek.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fördelning pensionsspar vid olika sysselsättningsgrad?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Gera taklist vid olika vinklar
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur gör jag vid olika nivåer på golvet?
Golv -
Olika temperaturer radiatorer bredvid varandra
Värme allmänt -
Olika skolor - Bevattning vid nysådd gräsmatta
Gräsmatta