Funderar på hur jag skall lösa tröskeln vid övergång från parkett i ena rummet och klinker i det andra när dörren går inåt i det angränsade rummet och väggarna är murade med Leca och alltså tjocka/breda.

Översikt över rummet där det finns en entré med gråa plattor och övriga skall ha vita (marmorerade), samt flera dörrar in till respektive rum som har träparkett:
En pågående golvinstallation med klinkerplattor, verktyg och en öppen ytterdörr som släpper in solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ 1:
Klinkerplattorna möter träparketten i centrum av dörrbladet när dörren är stängd och en liten eklist i T-profil monteras för att utjämna höjdskillnaden på 5 mm mellan golven. Detta alternativ liknar mest hur klinkern ligger vid ytterdörren men kanske ger intrycket av att det även ligger klinkers i rummet innanför vilket det ju inte gör.
Övergången mellan grå klinker och en ektröskel vid en öppen dörr med vit marmorerad platta som prov.
Skapa konto

Alternativ 2:
Medföljande tröskelplatta i ek monteras, dock kanske tröskelplattan skall vara lika bred som hela smygen(väggens tjocklek). Intrycket när dörren är stängd blir här att tröskelplattan av ek inte riktigt passar in i rummet i övrigt eftersom det finns inget annat material av trä eller ek där. Dock ser det ju ut som att ett trägolv finns på andra sidan dörren och det stämmer ju.
Tröskel vid dörröppning med trägolv som övergår till marmorerade klinkerplattor.
Skapa konto

Ja, så vilket alternativ förordar forumet? Eller finns det ett bättre 3:e alternativ ;)

Redigerat:
Lite sent svar kanske…

Har du räknat höjdskillnaden mellan golven inklusive fix eller enbart plattan i sig? :thinking:

Höjdskillnaden blir 5mm på färdigt golv och jag klinkade som alternativ 1 ovan. Däremot har jag fortfarande valmöjlighet att fräsa till en egen smalare eklist i T-profil eller att ha en bred färdig tröskelplatta i ek.

Personligen tycker jag det är snyggast att dölja skarven under dörrbladet. Mest estetiskt.
Så jag röstar för T-list (y)

jag håller nog med och här kan man se båda alternativen:
Marmormönstrade kakelplattor på ett golv med vägglistexempel och två dörrar i bakgrunden.
Skapa konto

provar med en egen eklist:
Övergång med eklist mellan trägolv och vita marmormönstrade plattor, vid dörröppning.
Skapa konto

ByggaNytt ByggaNytt skrev:
jag håller nog med och här kan man se båda alternativen:
[bild]

provar med en egen eklist:
[bild]
blir ju riktigt läckert med din egentillverkade list! :cool:(y)

Tackar, ja det blir bra!
Två trälistprofiler på en verkstadsbänk, fokus på ändträ och snickeridetaljer.
Skapa konto

• Gilla
Larsson93
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.