Hej
Jag tror jag har ett liknande scenario gällandes tröskelplåt som nedan tråd från @TeroM

https://www.byggahus.se/forum/threads/troeskelplat-hur-skall-det-egentligen-monteras.286287/

Jag har bytt entrédörr och tagit bort ett gammalt parti med glasbetong. I samband med detta monterade jag en syll i botten som delvis syns på bilderna. Drevningen ni ser är temporär, och senare ska sidorna/smygen putsas (alt göras i trä).

Botten framför syllen (mot utsidan dvs) och även syllen måste skyddas med någon plåt/bleck. Jag har byggt upp med ca 10mm Cementbruk A i framkant, och tänkte applicera ca 10mm till men i fall utåt (dels för att få upplag till bleck/plåt med fall utåt, men även om vatten på något sätt skulle komma in under)

Vad för lösning av plåt/bleck är lämpligast? Jag tänker att jag först monterar en plåt lodrät mot den del av syllen som sticker upp, som sedan följer putsade "fallet" av Cementbruk A, och sedan ett kortare språng och avslutas med en läpp nedåt (finns säkert ett namn på en sådan utformning på plåt/bleck..)
Utöver det finns det ett spår i aluminiumtröskeln för montering av tröskelbleck. Tänker att ett tröskelbleck monteras sedan som "tight" följer kanten ned mot den undre plåten (som en uppochnedvänt L).

Som ni ser har jag skillnad i djup mellan dörr och plyfan som är monterad. På plyfan skall panel monteras.

Vit dörr, träpaneler, gråa trottoarplattor, trälist på marken, byggplats eller renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit garageport möter grå betong och träram, isolering synlig, ofärdig konstruktion, detaljbild.
Skapa konto

Träfönster på betong, isolering synlig, skador, mögel eller röta tecken, reparation behövs, träplanka i förgrunden.
Skapa konto

Dörrtröskel, trälist, betongplattor, skadat trä, skruv. Närbild, konstruktion, reparation, inomhus-utomhus övergång, byggnadsmaterial.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.