1 647 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Troll i elsystemet eller bara en kass dimmer?
Då min förra tv plötsligt gav upp inhandlade jag en ny och allt funkade bra, tills jag slog på taklampan och tv'n startade om snabbt, bilden försvinner i tre sekunder. Ganska jobbigt kändes det får jag väl erkänna.
Jag har ny el i hela huset och vardagsrummet sitter på en egen säkring. Ström går till takdosan och delas sedan ut på uttagen i rummet. Jag har bytt kablar, grendosor och kollat över kopplingar. Jag har tryckdimmer på takarmaturen (4x60w glödlampa) och dimmern sitter i takdosan. Det känns på något sätt som att dimmern är inblandad i detta. Jag har testat att belasta andra uttag i rummet med en handklinga utan problem.
Vid mätning så sjunker det till 228 v vid påslag av lampor och 223 med sågen.
Nu kan det ju även vara tv'n som är problemet, men borde den inte dött med hjälp av sågen?
Har haft hit elektrikern som dragit elen och han kliade sig lite i huvudet och vi kunde inte komma fram till något konkret.
Är det någon som har några ide'er hur jag ska göra?
Jag har ny el i hela huset och vardagsrummet sitter på en egen säkring. Ström går till takdosan och delas sedan ut på uttagen i rummet. Jag har bytt kablar, grendosor och kollat över kopplingar. Jag har tryckdimmer på takarmaturen (4x60w glödlampa) och dimmern sitter i takdosan. Det känns på något sätt som att dimmern är inblandad i detta. Jag har testat att belasta andra uttag i rummet med en handklinga utan problem.
Vid mätning så sjunker det till 228 v vid påslag av lampor och 223 med sågen.
Nu kan det ju även vara tv'n som är problemet, men borde den inte dött med hjälp av sågen?
Har haft hit elektrikern som dragit elen och han kliade sig lite i huvudet och vi kunde inte komma fram till något konkret.
Är det någon som har några ide'er hur jag ska göra?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
240W glödljus har en startström, vet inte hur stor, men kanske 5 gånger. Halogen är ännu värre. Det kan vara denna korta spänningsdip som får datorn (f'låt TVn) att lägga sig på rygg. Men då borde sågen orsaka samma fenomen om den pluggas i samma uttag som TVn. Det kan också vara störningar.
Så, prova att skruva ur 3 av 4 lampor. Prova också ett nätfilter som finns lösa eller inbygga i grenkontakter.
Så, prova att skruva ur 3 av 4 lampor. Prova också ett nätfilter som finns lösa eller inbygga i grenkontakter.
Ringde till Finder idag för lite support och då visar det sig att den serien jag har skall återkallas och ersättas med nya p.g.a något funktionsfel.
Jag har snabbt räknat 16 st i knökfulla dosor.
Har nu bytt dimmer, från den tidigare Finder-dimmern till en Eltako. Har funkat hittils, men återstår att se om det håller i sig. Den nya dimmern känns betydligt mer gedigen byggmässigt.
Jag har snabbt räknat 16 st i knökfulla dosor.
Har nu bytt dimmer, från den tidigare Finder-dimmern till en Eltako. Har funkat hittils, men återstår att se om det håller i sig. Den nya dimmern känns betydligt mer gedigen byggmässigt.
Klicka här för att svara