12 525 läst ·
33 svar
13k läst
33 svar
Trolig orsak till långsamt fiber
Det är felanmält och testresultat mailade, de skulle återkomma om 1-2 arbetsdagar. Det är en villa och fiber indragen bara för någon månad sedan.A Andy78 skrev:10/1 10/10 eller 100/100 är en produkt dom säljer och det de dom ska leverera.
Det fonns mycket dom kan se innan dom skickar ut någon, tex ljusvärden på switchporten mot kund.
Om detta är ett bostadshus så kan man fråga om grannarna har samma problem om det funkar för dem så är fibern fram till huset troligtvis ok och problemet ligger någon annanstans.
@öringen Felanmäl till leverantören ibland vill de att man ansluter en dator direkt för att kunna felsöka.
Vi får avvakta och se om de kommer fram till något. Vill tacka er för alla tips om troliga orsaker, alltid bra att ha lite koll när man kommunicerar med supporten.
Då åker dom ut och mäter om det krävs.Ö öringen skrev:Det är felanmält och testresultat mailade, de skulle återkomma om 1-2 arbetsdagar. Det är en villa och fiber indragen bara för någon månad sedan.
Vi får avvakta och se om de kommer fram till något. Vill tacka er för alla tips om troliga orsaker, alltid bra att ha lite koll när man kommunicerar med supporten.
Om nedladdningshastigheten varierar mycket beror det med största sannolikhet på att den totala banbredden som leverantören erbjuder till samtliga är för låg och variationerna beror på att många är inne och förbrukar den tillgängliga låga bandbreddenÖ öringen skrev:Har nu mätt med stationär dator direkt i fiberswitchen(inte routern) på väggen(den lilla dosan som sitter före vet jag inte om det går att koppla in sig i?) både bredbandskollen och speedtest. Resultaten blir jag inte klok på. Upload är konstant på runt 10Mbit/s download är däremot allt annat än stabil då den svajar upp och ner allt från 0,7Mbit/s-11Mbit/s. Snittet på alla mättningar låg ändå under 2Mbit/s. Svarstiderna pendlar mellan 9ms-20ms.
Ja,ja leverantören är kontaktad men har ni några tips på vad felet kan vara så säg till. Alltid bra att ha lite kött på benen när man själv inte kan så mycket om sånt här.
Antar att det är inget man accepterar isf. Trodde det var hela grejen med fiber, dvs stabilt pålitligt och att man får det man betalar för eller iaf mycket nära. Har man dessutom betalt 25000:- för installationen så känns det ju surt med en uppkoppling som är tio gånger svajigare än när man kopplar över på 4g.D Datapeter skrev:
Men som sagt det är felanmält och de skulle skicka ut en tekniker.
Vilken färg har WAN led inmefiakonvertern? Enligt manualen till Inteno XG 6846 innebär gult ljus en förbindelse på 10 mbit/s och grönt 100 eller 1000. Det är fiberlänkens länkhastighet som anges och inte download på internetförbindelsen.
Du har rätt enligt manualen men jag är osäker om det stämmer för min del. Jag har två fiberanslutningar med IP Only och därmed två Inteno XG6846 med IP Only plus någon extra begagnad. Båda de installerade har enbart visat grön LED, även innan internetleverans var beställd. Nere på kretskortet sitter dubbla led under varje plexiglaskon så två färger kan visas.
Den ena anslutningen ska vara 250/100 (men går ibland ned på 100/100 enligt routern). Den andra har bara varit igång en månad med ett nu avslutat korttidsabonnemang och då på 100/100. Nu finns ingen aktiv internetleverans. Ljuset är grönt i alla fall. Länk finns naturligtvis för man kan ju ansluta och beställa. Den underliggande länkhastigheten från nod är nog 1000 men det ör en annan sak än internetleveransen. Använda SFP klarar 1000.
för lanportarna gäller grönt 1000 och gult 100. Men att gult visar 10 mbit/s var fel.
Visa bilaga 380017
Den ena anslutningen ska vara 250/100 (men går ibland ned på 100/100 enligt routern). Den andra har bara varit igång en månad med ett nu avslutat korttidsabonnemang och då på 100/100. Nu finns ingen aktiv internetleverans. Ljuset är grönt i alla fall. Länk finns naturligtvis för man kan ju ansluta och beställa. Den underliggande länkhastigheten från nod är nog 1000 men det ör en annan sak än internetleveransen. Använda SFP klarar 1000.
för lanportarna gäller grönt 1000 och gult 100. Men att gult visar 10 mbit/s var fel.
Visa bilaga 380017
Vilken färg som visas beror nog på utrustningen i vardera ändan, dvs de små sfp- tranceivrarna som sköter övergången från ljus till elektriska signaler. Näten byggs numera med möjlighet att gå upp i gigabit-fart. Då klarar sfp i båda ändar 1000 mbit/s och WAN visar grönt även om sedan internetleveransen sker med betydligt långsammare fart. Jag hat aldrig sett WAN slå över till gult även om min AVM 6890 router anger att farten över dess WAN- port är 100 mbit/s innan det hoppar upp igen.
drar man ur SFP'n och istället matar in internet, t ex fr adsl, över RJ45 porten på baksidan av intenon så anges den porten klara 100 mbit/s i manualen. Då borde led för den porten (ext) visa gult men jag avstår från att testa.
drar man ur SFP'n och istället matar in internet, t ex fr adsl, över RJ45 porten på baksidan av intenon så anges den porten klara 100 mbit/s i manualen. Då borde led för den porten (ext) visa gult men jag avstår från att testa.
De senaste 4-5 åren har det i de nät jag känner till bara installerats med 1 Gbit/s fiber SFP.
WAN-dioden visar fiberhastigheten, så har du kopplad fiber till fiberswitch på "station" visas den hastighet.
Det har inget med vilken hastighet du har på din internetkoppling, eller missförstod jag dig nu?
Så du kan ha en 10/10Mbit/s internetabonnemang eller inget alls, så visar WAN-dioden har du har kontakt med fiberswitchen på en t.ex. 1 Gbit/s med grön diod.
WAN-dioden visar fiberhastigheten, så har du kopplad fiber till fiberswitch på "station" visas den hastighet.
Det har inget med vilken hastighet du har på din internetkoppling, eller missförstod jag dig nu?
Så du kan ha en 10/10Mbit/s internetabonnemang eller inget alls, så visar WAN-dioden har du har kontakt med fiberswitchen på en t.ex. 1 Gbit/s med grön diod.
På min XG6846 har WAN lampan alltid lyst fast grönt, även den gång då den slutade fungera.
Inget aktivitetsblink på WAN trots att det står så i manualen.
Inget aktivitetsblink på WAN trots att det står så i manualen.
Jag är helt införstådd med att det jag kallar länkhastigheten mellan SFP i nod och hos kund styr färgen på samma sätt som i vanliga swichar och LAN. Skillnad mellan länkhastighet och dataström såg man tydligt i ICE CDMA 2000 också. Vad som händer medcgrönt/gult om det finns ett överföringshinder endera vägen vet jag inte. SFP för de här näten tar emot på en våglängd och sänder på en annan.
Om led lyser med stadigt sken eller fladdrar med data är något som kan ställas in enligt manualen. Det stadiga skenet med Telia och IP Only fiber gör att det är lätt att göra ett larm för bortfall av fiberförbindelse
Om led lyser med stadigt sken eller fladdrar med data är något som kan ställas in enligt manualen. Det stadiga skenet med Telia och IP Only fiber gör att det är lätt att göra ett larm för bortfall av fiberförbindelse
Redigerat:
Stämmer bra att samma typ av medieomvandlare kan ha olika programvaror/konfigurationer beroende av fiberoperatör, sedan vad som skiljer mellan t.ex. en Telenor, IP-Only eller Telia vet jag inte.
Har inte sett någon Inteno med blinkande WAN, men kanske finns hos någon operatör då det är en vanlig switch med fibergränssnitt/SFP.
Sedan kan det bli felkonfigurerat eller något hända med fiberanslutningens så att WAN-dioden lyser men ändå inte fungerar vilket är vanligast vid installation då något kan vara felkonfigurerat, kopplat fel fiber, patchat fel, etc,
Har inte sett någon Inteno med blinkande WAN, men kanske finns hos någon operatör då det är en vanlig switch med fibergränssnitt/SFP.
Sedan kan det bli felkonfigurerat eller något hända med fiberanslutningens så att WAN-dioden lyser men ändå inte fungerar vilket är vanligast vid installation då något kan vara felkonfigurerat, kopplat fel fiber, patchat fel, etc,
Well, jag testade på en Inteno XG6846 som inte är ansluten till fiber. Med SFP på plats och externa RJ45 uttaget på baksidan anslutet till nätverkets router och en accesspunkt ansluten till lan1 på intenon så lyser ext lampan och intenon fungerar som en vanlig switch. Ext lampan fladdrar grönt på samma sätt för data som led för lan1 (gigabitportar). Enligt manualen fungerar nu ext uttaget som en femte lanport. Det ska den göra även om fiber är ansluten till SFP. Det uttaget är förmodligen inte taggat för VLAN liksom Lan1.
Tar jag ur SFP och behåller anslutningen till router i ext uttaget så tänds WAN-led grönt som fotot visar. Accesspunkt ansluten till Lan1 funkar. Nu fungerar ext uttaget som WAN-ingång.
Det innebär att man kan koppla en 4G router till ext uttaget om fibern faller bort - men då måste man också dra ur SFPn för att ext uttaget ska ta över som WAN uttag. Det räcker inte med avbrott på fibern.
fotot visar WAN led med plastetiketten ovan den borttagen för max ljus för larm om fiberavbrott (annan tråd). Sorry för dubbla bilder
Tar jag ur SFP och behåller anslutningen till router i ext uttaget så tänds WAN-led grönt som fotot visar. Accesspunkt ansluten till Lan1 funkar. Nu fungerar ext uttaget som WAN-ingång.
Det innebär att man kan koppla en 4G router till ext uttaget om fibern faller bort - men då måste man också dra ur SFPn för att ext uttaget ska ta över som WAN uttag. Det räcker inte med avbrott på fibern.
fotot visar WAN led med plastetiketten ovan den borttagen för max ljus för larm om fiberavbrott (annan tråd). Sorry för dubbla bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder