Gammal FM Mattson-blandare i köket som kändes lite trög när man vrider eller lyfter greppet. Bytte insatsen, blev bättre, men blev trög igen efter ett tag. FM Mattson gav mig en ny utifall det var ett måndagsexemplar. Blev också trögt fort. Ibland verkar det som att hett vatten gör det lite mindre trögt. Har gjort rent i huset innan jag sätter in den nya insatsen utan framgång. Nu känns den bara gammal. Tar jag ur insatsen är det svårt att veta vad som är normalt, då pinnen är så liten och känns trög i alla fall. Den verkar dock inte sämre än den var när jag fick den.
Vad kan vara problemet, om det inte är insatsen?
Kan man smörja på något sätt. Även om det ska vara lite lätt motstånd, ska greppet ju löpa smidigt när man vrider på det mellan kallt och varmt eller lyfter för att sätta på vattnet.
Vad kan vara problemet, om det inte är insatsen?
Kan man smörja på något sätt. Även om det ska vara lite lätt motstånd, ska greppet ju löpa smidigt när man vrider på det mellan kallt och varmt eller lyfter för att sätta på vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet löst. Om någon annan kan ha nytta av det.
Trodde inte att toppmetallmuttern gjorde någon skillnad för hur insatsen fungerar. Men det gjorde det tydligen. Även om det är den röda inre delen i insatsen som kan vridas eller höjas/sänkas inuti den blå yttre delen, så spelar det roll hur hårt man drar åt den breda toppmetallmuttern. Den verkar trycka fast den yttre blå delen av insatsen mot basen av blandaren. Antagligen påverkar det hur den röda inre delen kan röra sig inuti den blå yttre delen av insatsen. Jag drog inte åt den stora muttern helt som förut och nu går det väldigt lätt att vrida på greppet. Får se om det håller i sig.
Trodde inte att toppmetallmuttern gjorde någon skillnad för hur insatsen fungerar. Men det gjorde det tydligen. Även om det är den röda inre delen i insatsen som kan vridas eller höjas/sänkas inuti den blå yttre delen, så spelar det roll hur hårt man drar åt den breda toppmetallmuttern. Den verkar trycka fast den yttre blå delen av insatsen mot basen av blandaren. Antagligen påverkar det hur den röda inre delen kan röra sig inuti den blå yttre delen av insatsen. Jag drog inte åt den stora muttern helt som förut och nu går det väldigt lätt att vrida på greppet. Får se om det håller i sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara