Vår tvättmaskin har tjutit lite under centrifugeringen ett tag. Jag har även noterat att trumman varit trögare att snurra för hand. Nu senast avbröts tvätten (med felkod - glömt vilken), och trumman är riktigt trög att snurra på.
Kan det vara drivremmen som kärvar? Maskinen är väl närmare 20 år så lite slitage får man väl räkna med.
Räcker det med att öppna fronten för att kolla? (Det står en torktumlare ovanpå, och det är trångt utrymme...)
Kan det vara drivremmen som kärvar? Maskinen är väl närmare 20 år så lite slitage får man väl räkna med.
Räcker det med att öppna fronten för att kolla? (Det står en torktumlare ovanpå, och det är trångt utrymme...)
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 054 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 054 inlägg
Oavsett om det är ett enklare fel som gör att den kärvar eller lagerna är slut så går det ju att byta rätt lätt på din maskin. Nästan alla nya tvättmaskiner har baljor i plast som dessutom är ihopsvetsade sedan några år, så att byta lager kräver ett enormt arbete.
Jag kommer inte åt remmen, eller rättare sagt jag når den precis med fingertopparna - men får inte av den.S skarj skrev:
Jag ligger då på golvet och sträcker in armen längs botten och når då remmen vid motorn. Hur gör man för att komma åt den bättre?
Nja, minns inte riktigt, jag har slaktat en sverigetvätt en gång i tiden, tänker att den var lite släkt med din, men lager och insättning av trumman sitter nog mot baksidan, finns det inget att skruva upp, någon lucka heller? Det var många år sedan, men är rätt säker att man ska komma åt motor och rem. Eller går det att nå från toppen? Det var inga större problem att komma åt motorn som jag minns det, men då jag slaktade den kanske jag tog mig in med våld, men minns det inte så.
ja baksidan går att ta bort enkelt ett gäng torx 20jarlh skrev:
remmen går att ta bort
troligen har din motor skurit
byt lager om kollektorn är bra.
ny motor kommer från kina då hinsene inte litar på kvaliteten i europa...
många fel på dessa motorer redan från skratch
de som inte är DOA håller max 5 år
Jag har nu tagit bort baksidan och tagit av remmen (som ser bra ut). Själva trumman snurrar lätt och tyst, däremot går motors axel trögt - så trögt att remmen gled då jag drog runt trumman med handkraft.B Bill Algö skrev:
Det kan man väl tolka som att ny motor krävs. Vad kostar en sådan ungefär? Hur lätt/svår att byta?
Den här kanske?
https://fixpart.se/produkt/hisense-gorenje-250844-motor?apl=4565209
Originalkvalitet - som 2006, eller som 2026?
https://fixpart.se/produkt/hisense-gorenje-250844-motor?apl=4565209
Originalkvalitet - som 2006, eller som 2026?
Om det inte är 'improved' version så är det mer troligt som 2006...
har TS kikat på den gamla motorn och se om lagren verka möjliga att pressa ut (dvs. är skruvat och inte nitat, och om det är nitat att dessa går att borra ut och senare skruvas ihop) och ersätta med nya, då under förutsättning att kollektorn och borstarna inte ser för illa ut
har TS kikat på den gamla motorn och se om lagren verka möjliga att pressa ut (dvs. är skruvat och inte nitat, och om det är nitat att dessa går att borra ut och senare skruvas ihop) och ersätta med nya, då under förutsättning att kollektorn och borstarna inte ser för illa ut
Jag har inte monterat loss den motorn ens, den sitter kvar i maskinem. (Det är så förbenat trångt i vår tvättstuga så jag har hängt över maskinen och kännt på rem och motorns axel då jag samtidigt snurrade på trumman.)X xxargs skrev:Om det inte är 'improved' version så är det mer troligt som 2006...