Byggahus.se
Hej,
Har en 50mm gulslang mellan hus och garaget, sträkan är ca 25 meter.
I slangen går matningen till garaget. Minns att elektrikern, för 10 år sedan, föreslog en ny modell av kabel som var lite smalare vilket kan vara en fördel nu.
Dragningen är tyvärr inte rak, snarare som en hästskoform.

När jag grävde ned kabeln var jag dum nog och inte lade i en dagtråd. Därför var vi tvungna att knutar en liten tuss på sytråd och med en damsugare sugar fram tussen med sytråden. Sen kunde vi med sytråden dra igenom kraftigare dragtråd.

Tyvärr var jag lika dum igen och bad inte elektrikern dra i en parallell dragtråd med elkablen.

Nu skulle jag behöva dra i en datakabel i samma rör, förmodligen kör jag en ftp.

Men kruxet är hur ska jag få i en dragtråd nu?
Tuss-tricket lär inte funka eftersom elkablen ligger där.
Jag har en gammal dragtråd i plast, en sådan elektriker har. Men den fastnar efter ca 10 meter. Korvar sig säkert mot elkablen.

Finns det något annat sätt?
Att lossa elkablen och dra den fram och tillbaka så man får i datakablen känns inte riktigt värt det förstås.

Tacksam för tips på trix.

Mvh
Fredrik

Sug med en dammsugare i ena änden så brukar man få genom typ en sytråd eller liknande så kan man sen dra genom något kraftigare.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Kan vara värt att prova tusstricket med dammsugare. Annars hade jag försökt trycka igenom något styvare, typ en fiberduct (jag vet, alla har inte tillgång till det)
Tejpat så det blir en lite boll längst fram så det inte trasslar in sig så lätt.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Jag får prova tusstricket igen.

Rörål kanske kan lösa det om du har tur
Kostar en hel del, om du har bra kontakt med någon elektriker kanske denne kan göra det till ett hyfsat pris.
Får jag fråga varför slangen inte las ner rakare?

Har du provat med dragtråden från båda hållen? Det kan gå klart lättare från ena hållet än andra.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Koppla ur elkabeln och använd den som dragtråd.

• Gilla
Blodsoppen och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
Svårt när det redan ligger kabel i, särskilt om det ligger i u-form. Tryckluft i kombination med dammsugare kanske?
Annars återstår väl som srixon skriver att använda befintlig kabel som dragtråd.

F fredand44 skrev:
Jag får prova tusstricket igen.
Även om du får igenom en "dragtråd" kan det vara svårt att dra in en ny kabel om det redan ligger kabel i röret. det är lätt att dragtråden "snurrar" ett eller två varv runt den befintliga kabeln och då är det stopp och troligen åt bägge hållen.

Karrock
Har du provat att gå rakt på sak? Dammsugaren i ena änden och börja mata på med tp-kabeln i andra?

Rörål är nog bäst, men du kan förmodligen komma undan med att trycka igenom en PEM-slang i dimension 16 eller 20mm. Kostar ca 200kr.

Och glöm inte att dra en dragtråd samtidigt med kabeln sen ;)

U Uffe A skrev:
Rörål kanske kan lösa det om du har tur
Kostar en hel del, om du har bra kontakt med någon elektriker kanske denne kan göra det till ett hyfsat pris.
Får jag fråga varför slangen inte las ner rakare?
Hej
Jag ska kolla lite, känner faktiskt en elektriker. Anledningen till u formen, ja, hmm, minns att vi fick möjlighet till avlopp i samma veva vi fick lov till garaget. Grävde en rörgrav för avloppet som mynnar ut från luckan jag tror syns på bilden. I samma rörgrav lade jag vatten och gulingen för el, sen på bra ställe då gjorde jag en avstickare till garaget där avloppet från garaget blev bra. Idag hade det känts bättre med två rörgravar. Men då kändes det som två flugor i en.
Utsikt från en dörröppning över ett snötäckt trädgård med trappor och spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev påmind om en annan tråkig grej. Gulingen är av billigaste sort. Räfflad även på insidan. Det är som att "varför går det så trögt i Västerås? Jo, det sitter 300 man där och gör motstånd". Gammalt ASEA-skämt.
En bild av en svart rör genom väggen, guldräneringsslang, smutsigt golv, och några kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir nog svårt att få i en kabel till där. När man trycker ner en orm som är lte stel så kommer den nog att gå runt kabeln. Har du tur så går det men tveksamt. Skulle det gå på med en massa glidmedel för kabel och då menar jag massor. Kabeln där nu ligger nog inte helt slät på botten av gulingen, utan har lite mage uppåt på sig, där en orm kanske kryper under, det blir som ett lås då när det ska dras i något

E El-Löken66 skrev:
Inget av detta är godkänt och nu får ni stå ert kast tyvärr.
Vad är inte godkänt

E
J jonaserik skrev:
Vad är inte godkänt
Ingenting någonting.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.