Vi fick med lite möda igenom fler eldragningar i väggen. T ex så ville TH sätta ellutagen ovanför fönstren (som vi ritat in) i taket men aldrig i livet. TH sa att väggarna blev riskerade att bli otäta men det kändes nog mer som att det blev arbetsamt för dem.

Calle Anka skrev:
[quote author=Konsulten link=1131730110/0#9 date=1132145339][quote author=vickeva link=1131730110/0#6 date=1132131974]Funderar lite på det där med delad entreprenad. Vem har yttersta ansvaret om man bygger med delad entreprenad? Kan snickaren skylla på att Trivselhus anvisningar var fel och Trivselhus skylla på byggaren, typ?
Det kan alltid hända. Skillnaden är att med totalentreprenad kan snickaren och husföretaget käbbla bäst de vill internt. Du har skrivit på ett kontrakt med husföretaget och det är de som är ansvariga för hela leveransen.

Vid delad entreprenad har du ett kontrakt med husföretaget och ett kontrakt med snickaren (och ett kontrakt med grundläggaren, och ett kontrakt med elekrikern o.s.v.). Om ingen av dessa vill ta ansvar så sitter du som byggherre mitt emellan. Om du håller med snickaren om att anvisningarna var fel så är det upp till dig att driva ärendet gentemot husföretaget. Håller du inte med om att anvisningarna var fel så är det upp till dig att driva ärendet gentemot snickaren.
[/quote]

Det är dock så att en totalare oftast blir ett dyrare kapitel eftersom husleverantören måste ta höjd i prissättningen. Sedan föredrar jag faktiskt delad entreprenad eftersom jag önskar ha vissa installatörer och kontrollera dessa, såsom t ex elen![/quote]

Dock inte alltid. Bland de offerter vi fick in var den högsta inte med totalentreprenad. Blev själv förvånad, faktiskt. :)

Slutade med att vi valde totalentreprenad hos OnsalaVillan då vi inte upplevde att den kostade speciellt mycket (hade tänkt ta delad från början, för att spara pengar). Att snickarna är anställda av OnsalaVillan kan ju vara en faktor som gör att de inte behöver ta så mycket extra för totalentreprenaden.

Vi har byggt med TH, köpt av Malmökontoret, och det har varit och är en mardröm. Vi har fått kontakt med ganska många som har det så, förmodligen har de försålt sig och klarar inte försäljningsvolymen med den organisation de har.

Tror inte det är unikt för TH, men jag skulle ALDRIG kunna rekommendera någon att köpa av dem, utan att avtalsmässigt binda upp dem "som en kassler", vad det gäller allt efter leverans.

Håll i pengarna och se till att vara där varje dag och syna av det som är gjort!

skane67 skrev:
Vi har byggt med TH, köpt av Malmökontoret, och det har varit och är en mardröm. Vi har fått kontakt med ganska många som har det så, förmodligen har de försålt sig och klarar inte försäljningsvolymen med den organisation de har.

Tror inte det är unikt för TH, men jag skulle ALDRIG kunna rekommendera någon att köpa av dem, utan att avtalsmässigt binda upp dem "som en kassler", vad det gäller allt efter leverans.

Håll i pengarna och se till att vara där varje dag och syna av det som är gjort!
Hej Skane 67, såg att du var från Höllviken, och det är ju vi också. KAn inte låta bli att be dig specificera era problem med Trivselhus (det är väl inte ni som bygger på Badvägen?)...
Vi är sugna på TH, men efter ditt inlägg vete tusan..

Ja, vi är också på gång att skriva avtal med Malmökontoret och skulle väldigt gärna vilja veta vad som gått snett...

Utan att fördjupa sig i varje detalj ska jag sammanfatta vad jag anser är problemet.

TH i Malmö har en väldigt bra försäljningsorganisation, med trevliga och kompenta säljare, de säljer husen som ett (bedrägligt) koncept, med hantverkare som arrangeras via TH. Sedan skrivs kontrakten direkt mellan kunden och respektive hantverkare. Det man köper är alltså bara byggsatsen från TH, deras ansvar, och intresse, sträcker sig alltså bara till din tomtgräns.

I vårt fall ville vi anlita någon hantverkare vi kände till istället för de TH erbjöd, svaret blev att då kan inte TH ta det totalansvar de annars tar, vi tog därför deras hantverkare.

Med facit i hand kan jag bara konstatera att ingen av de hantverkare vi har fått genom TH har varit bra, två har gått i konkurs. TH, har det visat sig, visste att dessa firmor var "dåligt på det", men berättade inget för oss, utan körde på för att få leverera huset. De har lovat att färdigställa huset, men det återstår fortfarande att bevisa 12 månader efter planerad inflyttning.

Vi har kvar vår slutförhandling med TH, så vi vet inte hur det slutar rent ekonomiskt, faktiskt vet vi dock hur det är, det finns flera missnöjda TH-kunder i Höllviken.

Om jag skulle våga mig på detta upplägget igen skulle jag kräva avtal där det noggrant specificeras vad som händer när de hänvisade hantverkarna av någon anledning inte kan eller vill fullfölja sina uppdrag, med vite och framförallt tidsramar.

Se också till att kunna bryta med hantverkarna, tex så var vår snickarfirma helt inkompetent, i princip allt de gjorde var fel och fick göras om, lyckligtvis gick de i KK så vi blev av med dem. Det är ju inte lönt att fortsätta med hantverkare som förbrukat förtroendet.

Glöm inte anlita en byggkontrollant, tex Ahlqvist, som kommer väldigt frekvent och synar av vad de gör, tex varje fredag. Så snart de har fått på gipsen vet ni aldrig vad de hittat på innanför, se också till att kunna bryta kontraktet vid större fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.