Byggahus.se

trivselhus

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej är det någon som byggt trivselhus greenline 710?

2. F
    Medlem Nivå 1

Re: trivselhus

Jag har tyvärr inga erfarenheter att komma med när det gäller Greenline 710, men kollade på hemsidan och kunde bara kunna konstatera att det huset hade man inte haft något emot! Är det någon som har koll på priset eller andra liknande funkishus av Trivselhus? (Fruktar det värsta...)

Vi är inte riktigt i beslutstagen ännu, men vill hemskt gärna bygga ett funkishus, typ det ovan. Tror ni generellt är funkis är dyrare än ett traditionellt 1.5 vånings med samma boyta? Jag tänker att det är ofta stora fönster, lite udda taklösningar etc.

/Tina

3. D
    Medlem Nivå 4

Hej
    Vi var intresserade av både 709 och 710 när vi valde hus och de priser vi fick på dessa var om jag inte minns helt fel över 3 milj NF för 710 och 2,5 milj NF för 709.

TH har kommit ut med en ny katalog nu och där finns det en del riktigt snygga 1,5 plan och 2 plan funkishus.

Säljarna säger alltid att funkis blir dyrare än "vanligt" hus. Det pga alla detaljer som fönster, puts m.m. Men konstruktionsmässigt säger byggare att det är lättare att bygga pulpettak än sadeltak så jag förstår inte varför funkis ska vara dyrare egentligen. Tror det beror på att efterfrågan är så stor på just funkis...........

Vi valde ett enplan istället. Ett förstorat Arkitektens skiss 519.

Lycka till

4. F
    Medlem Nivå 1

Hej!

Tack för ditt svar.

Så funkis hus är dyrare, det var ju typiskt. Vi har tittat mycket på arkitektens skiss 519. Det är ett jättefint hus. Vad blev priset för er?... (om du vill svara på det) Tomterna vi är intresserad av måste man bygga två plan på, så därför började vi kolla på 710, men 3 miljoner...

Vi har förstått att green line är dyrare än arkitektens skiss, vet du vad som skiljer dem åt?

kvänum köket på er hemsida är sååå snyggt

5. J
    Medlem Nivå 5

Generellt gäller väl att ju mer vinklar och "utstickande delar" desto dyrare blir det. Funkis-husen tenderar väl att ha mer sånt än standardhuset typ Solvik.

Sen borde man väl iofs kunna bygga funkis med träfasad om man vill få ner priset.

6. F
    Medlem Nivå 1

Är det någon som byggt eller vet om det
    överhuvudtaget går att bygga ett trivselhus
    för ca 2 miljoner. Huset skall vara tvåvåningshus i funkisstil
    och ha fyra sovrum.

Är detta möjligt?

7. L
    Medlem Nivå 2

Hej FCG,

Det är klart möjligt att bygga ett Trivselhus för 2 miljoner men då får man bygga ur deras Solviks-serie eller göra mycket själv.

Vi har fått offert på Greenline 711 och det kostade ca 2,8 miljoner utan några speciella tillval - men deras standard är ju hög.

Vi har även tittat på Greenline 715 men det passerade 3 miljoner. Vi har kollat på en villa från Solvik som landade på drygt 2 miljoner.

Lycka till!

//LL

8. D
    Medlem Nivå 4

FCG
    Vårt omarbetade 519 är 155 kvm och sen har vi valt till väldigt mycket (Puts, aluminium fönster, IVT495 med bergvärme, andra dörrar och golv m.m...... Vår produktionskostnadskalkyl för detta ligger på ca 2,3 milj NF utan tomt. Jag ska göra en hel del jobb själv på huset vilket gör att vi kommer ner under 2 milj till slut (förhoppningsvis :-?)

Om ni måste bygga 2 plan enligt detaljplan tycker jag du ska kolla Trivselhus hemsida där de precis har lagt ut sina nya hus. Där såg jag några hus som var 2plan och 1 1/2 plan funkis, och som jag inte tror blir några 3 miljoners hus. Jag gillar alla dessa:
    830, 829, 828, 832, 825 och greenline 104 (lite dyrare) och solvik 217. 525 och 527 är också fina. Kolla under: Att välja hus/husskisser/ 2plan.

Alternativt kan du göra som han som köpt min ena tomt granne med mig. Han valde ett greenline 732 (ganska lika solvik 618/619) och bytte tak till pulpettak med överhäng lika som på 825 och bl.a. 525. Blir riktigt snyggt och billigare. Är du lite händig eller har kunniga vänner kan du välja oinredd övervåning och göra detta själv också. Välj sen liggande träpanel istället för puts så spara du ca 200000:-...........

Självklart kan du hamna under 2milj...........

9. F
    Medlem Nivå 1

Hej!

Tack för alla tips. Det vara några nya hus där som jag inte sätt.. jag trodde jag kunde deras hemsida utantill.

Jag börjar förstå att jag inte kommer att få precis som jag vill ha det. Jag vill gärna ha högt i tak, men det verkar inte finnas på solvik. Jag gillar dock verkligen skiss no 825. De andra var också bra, men några av mina detaljer stämmer inte... :) jag får helt enkelt inte tänka på alla saker... om jag inte vinner ´på triss  :-/

10. J
    Medlem Nivå 5

Du kan ju ändra väldigt mycket i Trivselhus skisser. Vi bad dem göra en helt ny design på vårat hus.

11. E
    Medlem Nivå 1

Att bygga funkis är både modernt och spännande!! :) Ett funkishus bör inte kosta mer än ett vanligt hus om ni anpassar det till leverantörens produktionsmoduler. Kontakta den leverantör ni är intresserad av för info om detta innan ni går vidare med ev. planlösningsändringar.

Länge leve funkisen!! ;)

12. T
    Medlem Nivå 1

Ni som har byggt ett Trivslehus, är det något ni saknar med dem eller något annat man ska tänka på eller se upp med gällande dem?

Jag vet att deras standard är hög, men är det något med den man bör ha i åtanke när man planerar sitt hus?

//Tony.