Byggahus.se

Trivselhus?

1. K
    Medlem Nivå 1
    Är det någon här som bygger med Trivselhus? Har de totalentreprenad? Vilket kök? etc??? Tacksam för svar. GOTT NYTT 2007 !

2. Huskul
    Medlem Nivå 2

Re: Trivselhus?

De bygger med delad entreprenad men de hjälper till med samordning och hantverkarkontakter. De använder Kvänum som kökslev. Har själv precis skrivit kontrakt med TH och efter att botaniserat hos de flesta hustillverkare så tycker jag att man får mmycket för pengarna hos TH. Visserligen ngt högre utgångspris men redan från början väldigt hög standard.

3. L
    Medlem Nivå 5

Rent juridiskt, så har TH delad entreprenad - men praktiskt så märker du inte till det:
    I snickarens entreprenad ingår det även att vare byggprojektledare, och han står då för att koordinera alla hantverkare, leveranser m.m.

För oss funkade det i alla fall 100% perfekt.

Är det något mer specifikt du vill veta om utrustning (etc??? ;) ) så är det bara att fråga på, det är nu enklare än att vi börjar rada upp en massa fina detaljer här!

Lycka till med huset - Om ni väljer TH, så tror jag inte att ni kommer att ångra Er... Det har vi iallafall inte gjort! :cool:

/Jan

PS. Du kan se bilder, och läsa om vårt bygge på vår hemsida om du är intresserat.

4. sandhall
    Medlem Nivå 9

Det är väl först om/när det blir problem som man riskerar att märka av den delade entreprenaden. I.o.m. att det då finns en risk att hustillverkaren och övriga entreprenörer skyller på varandra.

5. K
    Medlem Nivå 1

TACKAR för alla svar!
    Lindhardsen-Var inne på din hemsida roligt att läsa och det ser ut att ha blivit ett kanon resultat. Jag är förstås intresserad av ALLT ;D Vad hette den säljaren som Ni hade kontakt med kan vara en bra början... Badrumsleverantör? Hur lång leverans (veckor) hade Ni på huset? Vi ska kontakta dem på tisdag Sthlms kontoret kommer säkerligen med fler frågor efter det. Återigen Gott Nytt År!

6. L
    Medlem Nivå 5

Om ni skall handla med Trivselshus Stockholm, så kan vi värmt rekommendera Lotta Sabel. Som du säkert redan har läst på hemsidan, så har vi varit 300% nöjd med det bemötande vi fick från Lotta!

Badrumsmöblerna kommer från Dansani, men vi valde bort dessa och köpte Svedbergs Classic istället.
    Inte för att det är fel på Dansani, vi gillade bara inte riktigt designen!

Huskar inte exakt antalet veckor i de olika stegen, men vi beställda huset 25 September, och hade stommresning 10 Januari.
    Därefter var avtalen att huset skulle vare klart 1 Maj, men som tur var, så var det klart till påsk, 2 veckor före :)

Gott Nytt år!

/Jan

7. O
    Medlem Nivå 9

För att spinna vidare på det Konsulten sa - vad du menar Lindhartsen är just att du inte märkte någon skillnad, vilket de flesta med delad entreprenad inte gör, eftersom det för det mesta inte blir någon tvist.

Det är ju mer intressant att höra hur trivselhus betett sig när det blivit problem - om de tagit ansvar när entreprenörer de rekommenderar gör fel, eller om de då väljer att gå stenhårt på att entreprenaden inte är deras och att de därför inte bryr sig. Det är då man märker om de i praktiken ser det som en totalentreprenad.

Inget illa om Trivselhus, men kom ihåg att den viktigaste parten i bygget inte är materialleverantören (TH i detta fall) utan entreprenörerna, vilket i TH:s fall är andra. Ägna ännu mer tid åt att granska entreprenörerna än du gör åt att granska materialleverantören

8. D
    Medlem Nivå 4

Hej
    Vi bygger Trivselhus och är snart färdiga att flytta in, nästa helg! Vårt bygge har samma som Lindhardsen, gått prickfritt måste jag säga, ja förutom lite allmänt småstrul som alltid blir..........men mycket av detta är självförvållat ;)
    Det strul som varit under bygget med saknade delar och liknande har vår kontakt på TH löst direkt och klanderfritt måste jag säga så vi är mycket nöjda.

Jag håller med Ksund att det är oerhört viktigt att granska entreprenörerna speciellt då man inte har totalentreprenad. I mitt fall har jag valt alla entreprenörer själv utan hjälp från trivselhus, och då har jag gått mycket på kontakter och andras rekommendationer. Detta medför mer jobb för mig som byggherre då eftersom jag får koordinera och planera det mesta.

I mitt fall har jag föredragit delad entreprenad eftersom jag gjort mycket jobb själv och använt de hantverkare jag känner till sen innan, men som sagt jag kan inte säga hur TH reagerar om man bara väljer alla deras entreprenörer och sen blir missnöjd.............

Lycka till