Byggahus.se

Trivselhus...

1. F
    Medlem Nivå 6
    Tänkte inte bygga nytt nu men kanske om några år... Har tittat i Trivselhus katalog och hittat ett enplans på 126 som jag bara älskar! Någon med erfarenhet av Trivsel hus? För och nackdelar... En vän till mig som arbetar inom bygge brukar varna mig för nyckelfärdiga hus för kvaliten på byggena ofta är dålig och de brukar slarva med att skydda huset för regn osv under uppbyggnadstiden. Kan man lite på Trivselhus tro?

2. K
    Medlem Nivå 4
    Du kan säkert hitta skojare och fuskare i alla företag. Vi ska börja bygga ett Trivselhus till våren/tidiga sommaren och har varit i kontakt med Trivselhus nu i ungefär drygt ett halvårs tid.
    Vi valde Trivselhus av flera olika skäl.

1. De har enligt vårt tycke en gedigen hemsida med många skisser och bilder från deras hus. Sen ser ju "kataloghus" alltid bra ut i sätten som de är presenterade så man ska ta dem med en liten nypa salt.

2. Vi har varit i kontakt med vänner i området som byggt med Trivselhus för att försäkra oss om att deras vilja att möta kundens behov inte slutar den dag underskriften kommit på papper. Samtliga som vi talat med har varit nödja och positiva med dem rakt igenom byggprocessen och även efteråt.

3. De entrepenörer som de anlitar (detta kan säkerligen variera mellan orter) är kända för att leverera på tid med rätt kvalitet

4. Försäljaren/representanten på trivselhus hade mod nog och berätta för oss när vi tänkte i fel banor map tomtens placering, ljusinsläpp, planläggning mm. Detta är något som jag tycker är mycket förtroendeingivande - för det kunde likaväl varit så att vi "tagit åt oss" och blivit sura och således valt en annan leverantör som hade fokuserat enbart på att sälja.

5. Då vi inte kunde hitta en lösning bland deras befintliga hus som passade vår tomt, så utgick vi från egenskaper mellan ett par olika av deras hus plus våra egna ideer för att hitta vårt "drömboende".

6. Husens standardustrustning är enligt vårt tycke av bättre kvalitet än vad vi hittat hos andra husleverantörer (fast Hem1 var en leverantör som också håller motsvarande kvalitet enligt oss, men vi var inte helt frälsta på utseendet på deras hus)

7. Vi liksom säkert många andra är intresserade av att bygga ett härligt hus, detta går inte alltid i hand med vad man känner sig byxad att betala. Så med utgång från vår budget och kreditiv så hamnar vårt bygge inom vår maximala ram för vad vi är beredda att betala. Men det finns ju saker som vi, släktingar, avlägsna vänner som är skyldiga en en tjänst mm mm. kan göra. Vi har inte upplevt några problem att stryka dessa kostnader från Trivselhus

8. De gör förbannat fina hus :)

Nackdelar har vi ännu inte hittat några, men o andra sidan så har vi inte börjat bygga än. Sen ska det kvitta vad jag än säger, det viktigaste är att du hittar ett hus och en husleverantör som du känner att du kan lita på.

3. cian
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Blev det fördyrningar för att ni modifierade huset så pass mycket eller kostade det lika mycket /kvm som standardhus?
    Har också hört mest gott om dom och är klart intresserad även om jag är väldigt glad i Hem1 och deras sätt att göra lite annorlunda arkitektur.

4. K
    Medlem Nivå 4
    Hej.
    Nej det fördyrades inte, de har ju inspirationsvillor och gör sedan villorna som kunden vill ha. Ett av de husen vi utgick ifrån hade varit dyrare än det vi fick skapat, eftersom det var tänkt som ett etagehus (eftersom plattor i olika nivåer, trappa mm inte behövs nu, så försvann de kostnaderna).

5. P
    Medlem Nivå 1
    Hej Karmajoyst
    Vad är standard i Trivselhusen, kakel, klinker, braskamin, centraldammsugare mm? Vad för slags hus ska ni bygga? Har ni fått något prel inflyttningsdatum?

6. J
    Medlem Nivå 4
    PiaG,

Som fallet är med flera andra husleverantörer numera så ingår inte kakel, klinker tapeter och färg på väggar och tak i husen från Trivselhus. Dock så skrivs de in i kalkylen. Detta beror nog på att kunder sällan köper de sortiment som tillvekarna håller med. Samtidigt som många gärna köper på rea eller via kontakter.

Centraldamsugare är standard med Husky däremot inte braskamin (oftast, beroende på skiss).

Det som jag upplever bra med Trivselhus är att de har ett stort urval av skisser som du väljer och tar ideér ifrån. Sedan så beror priset på materialåtgång och inget annat.
    Däremot så ingår isolering i alla innerväggar, vilket jag tycker är en stor fördel. Mycket fina dörrar som standard, superfina kök från Kvänum. Fönster med 1.1 i k-värde mm.

Jag tycker kvalitén känns mycket bra och det känns framför allt bra att de har en affärsmodell där du betalar för det material som går åt och inte utefter förändringars storlek...