Byggahus.se

Trivselhus och LB-Hus - samma attityd mot kunderna

1. O
    Medlem Nivå 1
    Såg dagens repris på SVT1 och programmet Plus där Trivselhus håller på och valsar runt med familjen Brunnberg i Sollentuna. Även här hot om stämning och hårda bandage.

Det känner vi själva igen från våra erfarenheter av att ha byggt två hus med LB-Hus under 2003. Husen, som byggdes på totalentreprenad av deras egen eminenta byggavdelning och under P-märkning, blev för det första nästan ett helt år försenade. Vid slutbesiktningen hade husen tillsammans ca 350 st fel som deras egen besiktningsman konstaterade och ålade dem att avhjälpa. Det har LB-Hus struntat i. De tycker nog det var billigare att anlita en advokat för att jaga livet av oss. De vet ju att ingen vågar ta strid med dem och inte orkar heller.

Nu står vi här med två svartbyggen - LB-Hus "missade" att söka bygglov - och nästan alla fel kvarstår mer än två år efter leveransdatum. Deras advokat hotar oss hela tiden med stämning utan att göra något. Men det kommer nog så snart vi har fått byggloven beviljade - nästan tre år efter att de skulle ha beviljats!

Vi känner stark sympati för familjen Brunnberg men det är bara en västanfläkt av vad vi har tvingats gå igenom med LB-Hus. Dessvärre så är vi inte ensamma. Det finns ett par kunder till i landet som har byggt med LB-Hus och gjort liknande och till och med ännu värre erfarenheter.

Örnen  ::) - manar till försiktighet när det gäller val av småhustillverkare!

2. S
    Medlem Nivå 4

Re: Trivselhus och LB-Hus - samma attityd mot kund

Låt dem stämma er, om de gör det blir det ju helt publikt, nu har du ju inte direkt varit diskret men om de stämmer er hamnar ju alla korten på bordet och det ska blir intressant att se om de är beredda på att gå så långt.

3. M
    Medlem Nivå 5

OK, Ornen, jag har sett bilderna på dina hus och det såg ju inte roligt ut!
    Jag delar dock inte dina LB-Hus erfarenheter!
    Vi har mycket positiva erfarenheter av LB-Hus (vi flyttade in för ca 3 veckor sedan). Vi gjorde ett "eget" hus + en massa tillval, men ändå har det fungerat utmärkt.
    Min slutsats är att val av husfirma spelar mindre roll.
    A och O är att de som skall spika ihop huset åt dig är bra!
    Detta varierar uppenbart en hel beroende på vart i landet man bor och oberoende av husfirma.
    Jag skulle inte bygga ett nytt hus om jag inte hade referenser från tidigare byggen.
    Detta är naturligtvis inte någon 100% garanti, men säger en hel del.
    Sedan kan det naturligtvis diskuteras hur de olika husfirmorna sköter sig om det går alldeles galet som i ditt fall.

4. B
    Medlem Nivå 1

@MG68

Byggde du nyckelfärdigt?

5. M
    Medlem Nivå 5

Jäpp!

6. B
    Medlem Nivå 1

@MG68

Hur mycket koll har du då på annat än ytorna. Har du gjort många besiktningar under byggtiden?

7. T
    Medlem Nivå 1

Örnen, du manar till försiktighet...

Vi har inte ett LB-hus men: jag kollade med både branschorganisation, försäkringsbolag och referenser; jag sökte info vitt o brett på nätet.
    Idag står vi med vårt livs dyraste praktical joke.
    Har haft hantverkare/byggare jag känner som har fått komma o titta, tydligen berättar de om vårt hus som underhållning för gubbarna på rasterna sedan. För som skämt betraktat är det... helt OK.
    Just LB-hus skyltar (de har väl en tomt) i vårt område. Har länge funderat på att lite fint råka riva ner den för att i a f inte uppmuntra till elände.

8. M
    Medlem Nivå 5

Vi har tittat till bygget minst en gång per vecka.
    Man kan naturligtvis inte vara med överallt så någon järnkoll har jag ju inte.
    Då ska man nog bygga själv!

9. B
    Medlem Nivå 1

@MG68

Nej! Som du själv skriver så är det inte lätt att ha koll själv. Ännu svårare blir det när stora delar prefabriceras. Du kan ju inte gärna sitta i fabriken när byggsatsen görs. Och då kommer vi till problemet. LBHus utnyttjar uppenbarligen kundens svårighet att kontrollera. Det finns otaliga exempel men jag kan ta ett väldigt enkelt och konkret: Enligt uppgift från flera är det inte godkänt att kakla på en vägg emd reglarna cc 60cm och enkel gips. Det har LBHus klart för sig och skriver i sina instruktioner att det ska sättas en speciell gips eller dubbel gips (jag har sett avtal med båda lösningarna). Problemet är att man struntar i det (har varit fel i SAMTLIGA LBHus jag kollat, inkl. vårt eget) och sätter vanlig gips i ett enkelt lager (vissa delar av väggen kan vara med fibergips men aldrig hela). Sedan kommer kakelsättaren och sätter upp kaklet och sedan kommer du (kunden) och tycker att det var ju jättefint. Problemet kommer ju om du skulle få problem med din kaklade vägg. Den är ju inte utförd på ett fackmannamässigt sätt och då tar ju inte försäkringsbolaget något ansvar. LBHus har förmodligen redan gått i konkurs (det skulle ju vara långt ifrån första gången) och kvar står du med en kostsam renovering. Det finns otaliga liknande exempel ytterligare.

Det är ju också på detta sätt som LBHus lyckas upprätthålla sin P-märkning. Man har ett papper som säger att man gör på ett sätt men ingen uppföljning eller kontroll på om det efterlevs. Inte ens om man påtalar för SP att det är problem gör de någon kontroll (tro mig! vi har försökt).

10. M
    Medlem Nivå 5

I vårat LB-Hus verkar nästan alla ytor i badrummen ha fiberförstärkta skivor.
    Där det inte har varit dessa skivor verkar å andra sidan cc måttet vara < 600mm.
    Dessutom har vi lagt till en extra boardskiva bakom gipset så det gör väl sitt till det också.
    Har dokumenterat en hel del med kameran....