14 752 läst ·
120 svar
15k läst
120 svar
Trivselhus i Plus ikväll
Tja det är ju inte direkt första gången du påpekar att programmet är ensidigt och vinklkat, tycker det brukar dyka upp varje gång plus kommer på tal......
180t eller 250t kr what ever, fixa felen så pröjsar han, eller anser du att dom ska "hålla inne" med att fixa felen tills dom får betalt??
Skulle han sen inte betala så ska dom givetvis stämma honom, men innan dess ska dom ju fixa felen punkt slut.
180t eller 250t kr what ever, fixa felen så pröjsar han, eller anser du att dom ska "hålla inne" med att fixa felen tills dom får betalt??
Skulle han sen inte betala så ska dom givetvis stämma honom, men innan dess ska dom ju fixa felen punkt slut.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Nej inte är det så. Konsumenter följer betalningsplaner och skall uppfylla dessa. Fel värderas av besiktningsmän och dessa belopp kan innehållas och ej betalas om nu företaget mot förmodan inte åtgärdar.
Den centrala frågan är fortfarande vad värderingen av felen är.
Du menar alltså att man fritt kan avgöra hur mycket man skall betala till ett företag och när? Det får jag inte ihop. Tänk om kunden i detta fall hållit inne 250 tkr - felen värderas till 30 tkr. Är det OK?
Du menar alltså att man fritt kan avgöra hur mycket man skall betala till ett företag och när? Det får jag inte ihop. Tänk om kunden i detta fall hållit inne 250 tkr - felen värderas till 30 tkr. Är det OK?
Till Kunden...
Meddela TH att ni efter ett datum kommer att åtgärda fel och brister med egna anlitade yrkesgrupper inkl felsök kostnader ...
sen ser ni vad som återstår av summan ni hållt inne.
Meddela även ert byggfelsförsäkringsbolag om detta.
Kommer inte de och åtgärdar era fel då så har de sig själva att skylla .
/R
Meddela TH att ni efter ett datum kommer att åtgärda fel och brister med egna anlitade yrkesgrupper inkl felsök kostnader ...
sen ser ni vad som återstår av summan ni hållt inne.
Meddela även ert byggfelsförsäkringsbolag om detta.
Kommer inte de och åtgärdar era fel då så har de sig själva att skylla .
/R
En besiktningsman utsedd av huslev är Jävig ...juridisk sett så är hans bedömmning inget värt.Calle Anka skrev:Nej inte är det så. Konsumenter följer betalningsplaner och skall uppfylla dessa. Fel värderas av besiktningsmän och dessa belopp kan innehållas och ej betalas om nu företaget mot förmodan inte åtgärdar.
Tänk om de kostnaderna överstiger innehållt belopp ...allt är en tolkningsfråga...
Kunden ska med god marginal hålla inne pengar för att täcka Alla kostnader som fel brister kan tänkas medföra så kallade följdskador mm.
/R
Jag vet ju som så mycket att hade jag varit i deras sits så hade jag varit seriös och fixat felen, det är antagligen det allra snabbaste sättet att få tillbaks ALLA stålarna.
I fortsättningen när man är ute och jobbar får man väl köra med den stilen: nä seru det sista fixar vi allt till när vi fått pröjs...........
God natt.
I fortsättningen när man är ute och jobbar får man väl köra med den stilen: nä seru det sista fixar vi allt till när vi fått pröjs...........
God natt.
Det stora problemet är nog att det byggs för mycket hus just nu och många byggföretag har stora problem med kundvården.
Att sen byggbranschen inte är helt rumsren kan vi nog alla (som byggt hus) vara överens om.
Att som Calle inte tro att byggföretag hotar med stämmningar till höger och vänster (även i media) är väl naivt.
De som sitter i dessa bolag är nog inte alltid så pålästa (det räker inte med 20p JÖK) och hoppas att kunden ska vara mindre påläst. Fungerar inte detta så tar man till den buffliga stilen och hotar. Detta verkar dock inte fungera så bra som det säkert gjorde för, eftersom många är bättre pålästa och tar strid.
Sen är det ju tyvärr så att en del företag inte har förstått detta ännu och då hamnar dom hos Sverker. Klart att Sverker raljerar lite men jag tror nog ändå att man kontrollerat lite innan sändning.
Att sen byggbranschen inte är helt rumsren kan vi nog alla (som byggt hus) vara överens om.
Att som Calle inte tro att byggföretag hotar med stämmningar till höger och vänster (även i media) är väl naivt.
De som sitter i dessa bolag är nog inte alltid så pålästa (det räker inte med 20p JÖK) och hoppas att kunden ska vara mindre påläst. Fungerar inte detta så tar man till den buffliga stilen och hotar. Detta verkar dock inte fungera så bra som det säkert gjorde för, eftersom många är bättre pålästa och tar strid.
Sen är det ju tyvärr så att en del företag inte har förstått detta ännu och då hamnar dom hos Sverker. Klart att Sverker raljerar lite men jag tror nog ändå att man kontrollerat lite innan sändning.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Det har jag inte sagt eller tror för den delen. Men det förefaller urkorkat att säga som representanten gör utan att ha en mycket bestämd åsikt om att kunden har fel här.ml99 skrev:
"tror att man kontrollerat lite".....Sverker säger....."jag talade precis med byggaren i telefon innan sändning och då sa han....bla bla bla" det låter ju som betryggande undersökande objektiv journalistik.
Tänk om PLUS kunde berätta vad som hände sen. Vore kul att höra!
Nåja, Sverkers journalistik kanske lämnar lite övrigt att önska men det är min fulla övertygelse om att den drabbade kunden inte tycker det är helfestligt att framträda så här i media och skulle inte gjort det om han inte kände sig orättvist behandlad.Det har jag inte sagt eller tror för den delen. Men det förefaller urkorkat att säga som representanten gör utan att ha en mycket bestämd åsikt om att kunden har fel här.
"tror att man kontrollerat lite".....Sverker säger....."jag talade precis med byggaren i telefon innan sändning och då sa han....bla bla bla" det låter ju som betryggande undersökande objektiv journalistik.
Tänk om PLUS kunde berätta vad som hände sen. Vore kul att höra!
Om man inte drabbats av denna typen av problem så är det svårt att förstå hur illa vissa företag kan bete sig. Det är ju inte svårt att hantera en nöjd kund, det är ju när det går snett som det visar sig vilka företag man kan lita på.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Kräver inte TH en bankspärr innan de levererar? Om så, då kan det ju inte vara frågan om betalningsproblem? Pengarna finns ju på banken.Konsulten skrev:
[/quote]
Nej inte alltid.
En sak är i allafall säker, detta lär ju hämma bostadsbyggandet. Jag tror inte folk vågar sig på att bygga nytt när de ser vad som kan hända, sen skiter nog gemene man i om det är totalentreprenad eller ej, det vet de inte ens om. Bara vetskapen om att det kan bli sådana här restpunkter gör nog att ett större flertal istället söker sig till färdigbyggda hus och bjuder på dem istället.
Du kan väl inte såga TH helt pga detta reportage. Då kan du inte anlita ett enda husföretag? Alla har fall som detta där det blir tvist. Vi får se en ensidig analys av PLUS som alltid tar konsumentens sida. Man ser ju aldrig en konsument stå inför Sverker och försvara varför man inte har betalt?[/quote]Calle Anka skrev:[quote author=ParkaKungen link=1148930889/0#5 date=1148932570]Jag har fortfarande inte förstått varför han skulle betala för ett hus som inte är färdigt??
Sen står representanten för husföretaget och säger att han vill blåsa Trivselhus på pengarna.
Börjar snart lukta förtal, eller?
Tror kunden kan stämma Trivselhus ganska rejält på det.
Står och säger i TV att kunden vill blåsa dom.
Samtidigt vill de ha betalt för ett hus som inte är färdigt!! Svinaktigt beteende.
Nä, fyfan aldrig Trivselhus.
Jo, jag kan såga trivselhus totalt efter detta reportage.
Står det en representant för ett företag och kräver ersättning för ett hus som inte är färdigt, då är detta företag helt fel ute.
Att samtidigt beskylla kunden för att försöka blåsa företaget är ju helt absurt.
Jag kan efter detta reportage kontatera att Trivselhus är ett skitföretag. Detta om de står bakom sin representants åsikter. Och det får man väl hoppas att de gör.
Förklara för mig varför köparen skall betala innan huset är färdigt??
Tycker det är intressant att diskutera principen varför man ska betala 2, 3 miljoner för ett hus som inte är klart? Så håller helt klart med föregående talare. Klart det uppstår fel...men varför åtgärdas de inte direkt då????
Läste också artikeln som Marlene nyss rekommenderade
" I kontraktet kan man skydda sig mot förseningar och felaktigheter genom att till exempel utnyttja de möjligheter som finns att häva köpet eller hålla inne betalningar"
Vore intressant att exakt veta vilka rättigheter man har, om man bara har " ett standardkontrakt". Killen i Plus sa ju igår nåt om att han har rätt att hålla inne pengar enligt konsumentsköpslagen. Synd att Sverker inte utredde det ordenligt igår....Känns kanske som researchen inte var den bästa, då de pratade om en totalentreprenad också...de menade kanske bara nyckelfärdigt???
Nora
Läste också artikeln som Marlene nyss rekommenderade
" I kontraktet kan man skydda sig mot förseningar och felaktigheter genom att till exempel utnyttja de möjligheter som finns att häva köpet eller hålla inne betalningar"
Vore intressant att exakt veta vilka rättigheter man har, om man bara har " ett standardkontrakt". Killen i Plus sa ju igår nåt om att han har rätt att hålla inne pengar enligt konsumentsköpslagen. Synd att Sverker inte utredde det ordenligt igår....Känns kanske som researchen inte var den bästa, då de pratade om en totalentreprenad också...de menade kanske bara nyckelfärdigt???
Nora
Då jag missade det här programet totalt är jag lite nyfiken på vad TH sa om golvvärmen som inte fungerade, om man bortser från allt annat så är det ju här den största kostnaden ligger. Hur ställde de sig till att åtgärda den, ville de inte ens disskutera eller sa de "vi fixar när kund betalt"?
Sen är det inte så smart att stå i tv och säga "Kund försöker blåsa oss" om man inte har vattentäta bevis för det.
Sen är det inte så smart att stå i tv och säga "Kund försöker blåsa oss" om man inte har vattentäta bevis för det.