Vi byggde på delad entreprenad med Trivselhus i Göteborg. Det fungerade helt ok.

I samband med att vi valde leverantör, entreprenadform etc så cirkulerade det två fall i Göteborgspressen där villabyggen på totalentreprenad gått åt skogen. Detta i kombination med att nära vänner några år tidigare byggt på totalentreprenad och tillbringat ett helt år med att jaga hantverkare och senare för att få saker fixade gjorde att vi resonerade att entreprenadformen inte skulle göra så stor skillnad.

Vår säljare drog upp samtliga (tre) avtal för påseende på ett mycket tidigt stadie så vi visste vad vi gjorde. Övriga underleverantörer låg antingen på markfirman (i vårt fall avloppspump) eller snickaren (el, måleri, kakel, VVS...).

Jag tror inte lösningen på kvalitetsproblem ligger i totalentreprenad. "Experten" har rätt på en punkt. Ska man inte själv göra jobbet så måste man lägga ner energi på att kolla upp, åtminstone, de entreprenörer man har kontrakt med. Jag skulle dock inte kunna göra vad Experten föreslog, åka till ett bygge och prata med en snickare och se "om det är ordning på bygget". Alla byggen ser likadana ut i mina okunniga ögon. Man kan dock gå in och kontrollera eventuella stämningsansökningar hos Tingsrätten eller om företaget varit på obestånd hos SKV.

KA och Garbo som verktyg för att garantera kvalitet är halvmessyrer. KA får oftast sina uppdrag via husföretagen och kommer inte att trampa dem på fötterna i första taget. Garbo ägs av husföretagen och har inget som helst intresse i kunden. Garbo är till för husföretagen.

De enda vi uppfattade som någorlunda oberoende var kommunen. Kanske skulle bygglovet utökas till att inludera en byggingenjör från kommunen som är med på slutbesiktningen. Kommunerna kan sedan ha en databas där alla slutbesiktningsprotokoll på alla byggen loggas och som allmänheten kan komma åt på webben. Lägg in uppgifter om entreprenörer, datum och påpekanden och du har ett ganska kraftfullt verktyg för kontroll av eventuella hantverkare.

Hoppsan vad det blev långt........

Berit

"De enda vi uppfattade som någorlunda oberoende var kommunen. Kanske skulle bygglovet utökas till att inludera en byggingenjör från kommunen som är med på slutbesiktningen. Kommunerna kan sedan ha en databas där alla slutbesiktningsprotokoll på alla byggen loggas och som allmänheten kan komma åt på webben. Lägg in uppgifter om entreprenörer, datum och påpekanden och du har ett ganska kraftfullt verktyg för kontroll av eventuella hantverkare."

Berit - din tankegång här är helt riktig tycker jag men jag undrar om det inte var så förr - åtminstone i vår kommun men att det då blev för mycket för dem att göra. Databasidén är något man borde ta fasta på!

Ja - kommunen är också de som har visat sig mest objektiva för oss! Helt riktigt så skrev jag objektiva för visst har vi också gjort fel - till exempel accepterat att läsa kontraktet på rekordfart. Det var ju inte ens nödvändigt att läsa över huvudtaget sa säljaren? Nu läste jag igenom det så gott jag kunde på en halvtimme och visst fanns det saker som jag inte helt förstod... vi skulle inte ha gått på det bland annat.

Mastermind har också en point - även min fru tänkte i dom banorna - att man inte får ett helhetsgrepp över huvudtaget eftersom kontrakten dels inte skrivs på samtidigt och dels går man inte igenom dem.

Jag är jätteglad att ert hus blev bra Berit! Som du kan se i tidigare inlägg från mig så säger jag att själva husen och planlösningarna är så fina! Det var ju en del av varför vi valde TH. Jag har också sagt att vi skulle bygga med dom igen om det vart aktuellt - bara det att vi skulle göra en hel del saker annorlunda.

Delad eller totalentreprenad - jag tror ju att om det sk-ter sig så spelar det ingen roll vad entreprenadformen heter.

intressant att se hur en fråga som jag ställde för 8 månader sedan om ett specifikt hus har utvecklats till en helt annan diskussion.

Dock tycker jag att alla inlägg har varitväldigt intressanta. jag har under denna process själv också blivit offer för Trivsel då jag blundade för alla de varningar som jag fick i tidig fas av andra. :'(

men nu är det dags att lägga det bakom sig och se fram emot vår nya hus som kommer on två veckor. (med annat företag)

det där om kommunen är inte så dum tanke. Hos oss anlitar kommunen en konsult som håller i byggsamrådet mm. Han fungerar annars även som KA och andra konsultarbeten inom byggbranchen.

Jag skall kanske fråga honom ifall han mot extra betalning kan vara med på slutbesiktnigen (eller anses han jävig?)

Vill bara tillägga att som tolkningsdata av ett kontrakt ingår, förutom konstaterandet av vem som tillhandahållit kontraktet och formuleringarna - där oklarheter tolkas till dennes nackdel - även hur lång tid som medkontraheten haft på sig att sätta sig in i villkoren samt inte minst hur tydliga villkoren är. Enbart den omständigheten att vissa bestämmelser står i ett kontrakt och att någon skrivit under innebär således inte att allt gäller för evigt och inte kan angripas.

Seriösa personer låter medkontraheten få rimlig tid på sig att sättas sig in i villkoren. Behövs det kanske denne måste gå till någon egen rådgivare.

Lycka till!  :) :) :)

Om allt går åt pepparn så spelar det rent KVALITETSMÄSSIGT för huset inte så stor roll vad entreprenadformen heter, det har ni helt rätt i. Däremot är det en enorm skillnad rent juridiskt - med flera kontrakt hamnar man i en snårskog där man ska avgöra vilken part det är som gjort fel - de är väldigt duktiga på att skylla på varandra...

Den här idén med kommunen är bra. Vad jag har hört så var det förr så att man vid olika nyckelmoment var tvungen att stoppa bygget och låta kommunen inspektera innan man byggde vidare. Det är borttaget, blev säkert för dyrt. Jag hörde detta av någon som byggde på 70-talet som blev överraskad över att allt kunde gå så mycket sämre idag - typ "vad gör kommunen då?"

Lycka till till alla som bygger, säger jag - den enda som i slutänden kan garantera vad ni får är byggherren (DU) själv.

När jag byggde mitt Sävsjö Trähus 1995 fanns inte kvalitetsansvarig utan precis som Mastermind skriver skötte kommunen en del besiktningar. Det handlade om grundbottenbesiktning, stommbesiktning och även en slutbesiktning. När man gjorde om regelerna flyttade man över uppgiften på en KA, dock inte ansvaret.......
Jag tycker personligen att det inte är någon större skillnad om man väljer sin KA själv. Att ta en som husföretaget reckomenderar må vara bra men det är ändå i slut ändan du som väljer!

Marlene diskuterar jag gärna med så hon kan väl starta en ny tråd?

Mastermind.....har aldrig känt att jag "hackat" på missnöjda kunder. Jag har försökt nyansera bilden av vissa problem. Att i detalj gå in och penetrere enskilda ärenden är meningslöst. Har aldeles för mig att jag t.o.m påpekat att jag lider med dig och inte ifrågasatt ditt enskilda fall?

Sly_fox.....Beundrar din inställning och din klarsynthet. Du har, tror jag, det som jag menar att man måste ha, en possitiv grundsyn och en nykter inställning till dig själv och andra. :-) Delar för övrig din inställning till "fåtal" och 1 av 5000 är 1 för mycket. Nu kommer vi aldrig att få uppleva den perfekta världen eftersom vi är människor och människor blir oense även om vi älskar varandra (hallejuja!). Volvo må vara världens säkraste och bästa bil, men även dom har missnöjda kunder. Vissa försäljare är "hästhandlare" och vissa kunder förväntar sig det omöjliga.

Utan att vara jurist är jag fortfarande tveskam till den himmelsvida skillnaden i entreprenadsform. Kalla mig gärna naiv men jag har svårt att ge exempel på fel som finns som skylls mellan parter och som därmed inte går att åtgärda. Men någon kunnig kan kanske ge mig den visdomen.

Berit......kul att läsa ditt inlägg om totalentreprenader som gått åt pipan. Tror även att ditt otränade öga fått ut något av ett fika möte på en byggplats. Men dina förslag är inte heller fel att kontrollera. Att få tillgång till kontrakt i tid är också en självklarhet.

Nu får det räcka för mig i denna tråd men jag ämnar fortsätta debatera entreprenadsformer och annat även i fortsättningen

/Experten

Nåt jag inte riktigt fått kläm på är vad den stackars familjen_bygg i sitt inlägg 040910 kl 10:27 menade med "Jag har fått reda på sådan information att jag personligen aldrig skulle bygga med Trivselhus". 050509 kl 10:41 framkommer att de känt sig nonchalerade av TH och dess ledning. Var det denna fruktansvärda "information" (som jag isåfall snarare skulle klassa som "upplevd känsla") som låg till grund för "smutskastningen" av TH eller fanns det verkliga fakta bakom uttalandet??

Familjen_bygg anger BrB 5:1 som anledning till att "informationen" inte kan publiceras här på forumet och inte heller det får jag riktigt kläm på. Vi kan ju alla göra en hobbytolkning av lagtexten nedan men för mig känns det som att visst kan man "åka dit" (hur ofta verkar förresten det hända!) för ärekränkning om man gör uttalanden som saknar grund. Nu är jag ingen jurist men det känns ändå som att Familjen_bygg ligger närmre att bryta mot lagen än vad TH gör i det här fallet. Poängen måste väl ändå vara att man inte ska kunna slänga ur sig vad som helst utan att det ska finnas någon sanning bakom det man säger/skriver.

Vi bygger TH och hittills har det gått bra. Jag är dock beredd på, jag näst intill förutsätter, att vissa saker kommer kunna strula men det kan ju knappast vara värre än att det går att lösa under arbetets gång.

Vad gäller bemötande från säljare, och andra personer, så kanske man ska ta sig en funderare om man upplever alla personer som nonchalanta eller på annat sätt störande. Man kanske sitter inne med ett litet attitydproblem, vem vet?

För övrigt tycker jag att Experten ska vara välkommen här på forumet. Så länge han/hon inte skriver massa skit som saknar förklaring/fakta (var ni med på den passningen?) eller på annat sätt försöker smutskasta vissa husföretag så kan det väl inte vara någon fara tycker jag.

------------------------------------------------------------------------

Nedan är klippt från http://rixlex.riksdagen.se 20050513.

5 kap. Om ärekränkning

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal dömas till böter eller fängelse i högst två år.

Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om uppgiften genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller eljest var ägnad att medföra allvarlig skada.

3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.

Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.

-------------------------------------------------------------------

Egentligen är det väl mest för att jag skulle tycka det är underhållande som jag försöker få fram den där top-secret informationen...

8)

Vad bra att det funkar för dig, IFK, allt annat kan väl knappast vara OK, eller hur?

Alla byggen med vissa husföretag kan inte vara helt dåliga, för om alla byggen med ett visst husföretag gick åt skogen ligger det i sakens natur att ingen skulle bygga med det företaget.

Lika är det med direktimporterade begagnade bilar; om alla bilar hade fifflade mätare skulle ingen våga importera en begagnad bil.  :)

Vad gäller juridiken, IFK, gör du som bekant bäst i att stanna vid din läst.

Lycka till!  :) :) :)

Hej vi har byggt med Trivselhus!

Det som skulle bli vår underbara hem har i stället blivit en ända stor katastrof.

Vi har stopp i avloppen.
Huset har rört sig så att gipsen på väggarna har delat på sig på över 40 ställen och DÅ menar jag inte i SKARVARNA.
Dom har antagligen haft fuktigt virke på Fabriken?

Fönster har placerats fel.
Besiktnings anmärkningar har inte åtgärdats och det har nu gått 6 månader sedan besiktningen utfördes.

Jag skulle kunna göra denna lista hur lång som helst med fel/ slarv men vi orkar inte längre.

MEN DET VÄRSTA AV ALLT ÄR NU NÄR DOM FÅTT SINA PENGAR SÅ HÖR DOM INTE AV SIG OCH NÄR MAN RINGER SÅ ÄR DOM INTE ANTRÄFFBARA OCH RINGER EJ TILLBAKA!

Med facit i hand så skulle vi aldrig och jag menar ALDRIG byggt med Trivselhus.

Vi har tagit lån på 2 miljoner samt satt 400.000:- av våra sparade pengar och allt vi fått är problem.

Vi har ringt TH ansvarig chef i Korsberga som lova att återkomma omgående.
Det har nu gått 1 månad och han har inte ringt tillbaka!!

Mitt RÅD är bygg aldrig med Trivselhus men om det är som några säger på forumet att alla är LIKA dana så är mitt RÅD BYGG ALDRIG HUS. :'(

Chevrolet:

Var i landet har du byggt?

Hej LillaSandra vi har byggt i Malmöregionen.

Jag förstår att du undrar, så att du inte råkar ut för samma kontor.

Men när vi ringt Huvudkontoret så har ju dom inte ringt tillbaka fast dom lovat detta.
Samt att som det ser ut i vårat hus med alla sprickor så har virket från Fabriken varit fuktigt.

Så jag ser inte vårat problem som regionalt.

Mvh Chevrolet.

som jag, Familjen-bygg och ett dussintal andra har påpekat, undvik Trivselhus generellt och Malmö kontoret i synnerlighet.

problemet är inte så enkelt som bra eller dåliga säljare, utan sträcker betydligt längre upp i kedjan. Jag hade vett att inse detta innan det hade gått för långt.

Jag beklagar chevrolet det som har hänt. den 13. feb 2005 skrev du att du hade fått bra support av säljaren (vi hade en annan), vilket var ändå skönt med tanke på strulet som Ni hade. men om jag läser ditt inlägg nu så skiter han också i er nu efter att de har fått pengarna, eller? Skyller Trivsel på hantverkarna som de har rekommenderat eller?

Tyvärr är det inte "bara" i Malmöområdet det är problem.

Min fru o jag har byggt i Sthlmsområdet.

Lite skoj att vi nu har fått en enkät från TH att fylla i - har ni också fått den Chevrolet? Är den seriös - vill man förändra sig eller är den ytterligare ett spel för gallerierna?

Förresten - felplacerat fönster - ja i ett rum har vi just det. Det skulle sitta mitt på väggen men det gör det verkligen inte!

Rajan - vilket område har ni byggt i? Vilka problem har ni haft?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.