Oavsett vad den ska användas til är det likväl en snickerimaskin; det finns ett underforum som heter ”Verktyg, maskiner och fordon” och där hänger de flesta som har insikter på området.

Ställer du din fråga där ökar chanserna dramatiskt att du får vettiga svar.

Själv vet jag ingenting om Tritons hyvlar och kan tyvärr inte hjälpa dig…
//Ronnie

K
Alldeles för liten, smal och rapplig maskin i mitt tycke. Men det är klart, beror på vad du ska göra och var du har för kvalitetskrav. Men ser inte varför man ska slänga ut massa pengar på en fin V8 motor och sen sätta i den i en Fiat Punto..

För det där priset plus priset på en spiralkutter kan man ju köpa en fullstor fullgod industrimaskin eller vad man vill ha begagnat.

Den bästa modellen av små rikthyvlar som jag känner till är de där små 20 cm breda gjutjärnshyvlarna som Stenbergs Maskinbyrå sålde på 60-talet. De dyker upp på Blocket ibland.

De större hyvlarna är ganska jobbiga att lyfta undan när man är klar eller ut om man ska hyvla längre än 1,5 m långa bitar. Det finns ibland en anledning att välja något mindre.

Z z_bumbi skrev:
De större hyvlarna är ganska jobbiga att lyfta undan när man är klar eller ut om man ska hyvla längre än 1,5 m långa bitar. Det finns ibland en anledning att välja något mindre.
Då jag hade en 25 cm bred Ejca så hade jag den på hjul av den orsaken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.