den som lever får se, jag är inte lika säker som dig... men privat har jag allt på rörlig ränta då lånen är små...

jag hoppas på höga räntor så man kan köpa reala tillgångar billigt igen

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
camaro1969 skrev:
den som lever får se...
Ja, så är det naturligtvis alltid. Och speciellt när man talar om ekonomi. Men bankerna tror som sagt inte på det de närmaste tio åren, och de har ganska, för att inte säga "mycket", bra track record historiskt när det gäller sådana här förutsägelser. (De som inte är det går i putten...)

camaro1969 skrev:
borde då inte riksbanken ha skaplig koll tycker du?

[länk]

banker litar jag inte ett dugg på... jag är endast aktieägare i dem ;)
Nej, inte nödvändigtvis. Riksbanken förlorar nämligen inga pengar om de bedömer räntan fel. De "bedömer" inte ens ränta pss som en vanlig bank gör eftersom Riksbanken sätter räntan. Eftersom de sätter räntan för att uppnå vissa penningpolitiska mål så måste de vara försiktiga ens med vad de säger att de tror om framtida ränta, eftersom det i sig kan påverka beteendet.

Så som i allt annat så får du bäst bedömningar av de som vinner eller förlorar något på att ha fel. De som har "skin in the game", annat är att betrakta som löst tyckande och (visar modern forskning) betydligt mindre värt. Så fråga inte CIA, fråga Las Vegas... :)

Kolla gärna på "Superforecasting" och "The Good Judgement Project" för mer insikt i var forskningsfronten inom området ligger. Boken är lättillgänglig även för den utan bakgrund inom statistik, stokastisk modellering osv.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Excel skrev:
Vad händer om en BRF går i konkurs?. Får BRF innehavarna stå för notan?
Vid konkurs tar en förvaltare över förvaltningen, och bjuder ut fastigheterna på exekutiv auktion. De boende sitter kvar i sina lägenheter med besittningsrätt. Istället för månadsavgift betalar de vanlig hyra, som sättes på samma nivå som jämförbara hyreslägenheter.

Vad försäljningen inbringar betalar de kollektiva skulderna i vanlig prioritetsordning. Det som - mot all förmodan - därefter återstår fördelas mellan medlemmarna i proportion till deras andelstal.

Men med största sannolikhet förlorar de hela sin insats. Har de skuldsatt sig för att köpa sin bostadsrätt kommer de att tvingas ta personligt ansvar för denna individuella skuld.

Ja och det är väl det scenariot, som folk borde tänka lite mer på. Hur blir livet med "normal hyra" + ränta och avbetalning på ett " lån utan säkerhet" ?

Stringfellow Hawke skrev:
Brf:er på 90-talet gick i konkurs pga extremt höga lån i förhållande till insatserna. Folk lämnade helt enkelt sitt medlemskap (och sin insats) och brf:er får då ännu svårare att betala sina kostnader.

Idag är denna risk extremt låg, ingen med 4 Mkr i lån på lägenheten låter brf:en gå i konkurs. Normalt idag är som sagt att 15-20% av totala anskaffningen är lån, kan vara högre i sämre lägen.

I många städer är det bostadsbrist så att folk bara dumpar bostäder idag lär inte vara stor risk.

billy_baver skrev:
Vid konkurs tar en förvaltare över förvaltningen, och bjuder ut fastigheterna på exekutiv auktion. De boende sitter kvar i sina lägenheter med besittningsrätt. Istället för månadsavgift betalar de vanlig hyra, som sättes på samma nivå som jämförbara hyreslägenheter.

Vad försäljningen inbringar betalar de kollektiva skulderna i vanlig prioritetsordning. Det som - mot all förmodan - därefter återstår fördelas mellan medlemmarna i proportion till deras andelstal.

Men med största sannolikhet förlorar de hela sin insats. Har de skuldsatt sig för att köpa sin bostadsrätt kommer de att tvingas ta personligt ansvar för denna individuella skuld.
Får bo där bostäder är eftertraktade och hoppas man får ut vad man betalat för insattsen. Rätt drygt bli av med bostaden och inte få kr tillbaka speciellt om man lagt ner egna pengar på den.

S
Nej, Riksbanken har ALDRIG haft koll. Kolla på de förutsägelser de gjort av räntebanan ��

billy_baver skrev:

Fast det där är återigen ett extremt scenario, dels innebär det att medlemmarna vägrat betala avgift, dels att värdet skulle vara så lågt att man bara löser brf-lånen är osannolikt.

Räkneexempel 10-20 år gammal brf förort Sthlm:

- Lån 40 Mkr
- 60 lgh 4200 kvm BOA
- Avkastningskrav 4%
- Hyror 4200 x 1900 kr (lågt räknat) = 7 980 000 kr/år

Fastighetsvärde = 7 980 000 / 0,04 = 199 500 000

I detta helt sannolika case skulle c:a 160 Mkr fördelas på 60 lgh vilket inte är kattskit direkt. Avkastningskravet slår stenhårt och kan vara så lågt som 2%.

Stringfellow Hawke skrev:
Fast det där är återigen ett extremt scenario, dels innebär det att medlemmarna vägrat betala avgift, dels att värdet skulle vara så lågt att man bara löser brf-lånen är osannolikt.

Räkneexempel 10-20 år gammal brf förort Sthlm:

- Lån 40 Mkr
- 60 lgh 4200 kvm BOA
- Avkastningskrav 4%
- Hyror 4200 x 1900 kr (lågt räknat) = 7 980 000 kr/år

Fastighetsvärde = 7 980 000 / 0,04 = 199 500 000

I detta helt sannolika case skulle c:a 160 Mkr fördelas på 60 lgh vilket inte är kattskit direkt. Avkastningskravet slår stenhårt och kan vara så lågt som 2%.
Jag ser inga driftkostnader i din kalkyl. Borde inte de rimligen dras av innan man tittar på vad som kan täcka avkastningskravet?

Mvh Findus

Och 12000 i månaden för en 20 år gammal 3a?
Jag skulle räkna på 1500 och då landar man på 6300000 och sen ska driftkostnader dras bort...

sunqan skrev:
Jag skulle räkna på 1500 och då landar man på 6300000 och sen ska driftkostnader dras bort...
Säg 700000 i driftskostnad, då landar man på typ 1,7 mille i överskott per lägenhet.

sunqan skrev:
Låter rätt bliligt med hyra på 1500kr eller är det något annat du menar?

Broken arrow skrev:
Låter rätt bliligt med hyra på 1500kr eller är det något annat du menar?
Per kvm och år precis som han som räknade på 1900.
1500 ger 9375/månad för en 3a på 75. 1900 ger 11875.
Jag tycker alltså, till skillnad mot "den andre" att en hyres7ntäkt på 1900/kvm och år är högt och att 1500 låter mer "rimligt"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.