Jepp det blev en FS38 efter att ha varit o tittat. Jag skulle gärna välja de batteridrivna men de kostade 4000-5000 kr. Tydligen är det främst körgårdar som använder dem och då varar batteriet ganska länge.

Har inte testat maskinen än men det verkar kunna bli bra, får hoppas den inte dånar för mycket.

Ekonomiskt är det ett mycket vettigare alternativ, men det bär verkligen emot att ha en bensinare till några enstaka grässtrån. Då kan jag lika gärna ta hem min FS130 och låta den gå på tomgång....

En sak som slog mig är att om jag skaffar grästrimmern med AP115 batteri, så kan jag också göra batteri på häcksaxen....och köpa en sådan. När man väl har ett batteri är inte maskinerna så dyra.....

Jo men vi har ändå en hel del att trimma, det är ju 1100 m2 och det är en hel del träd och buskar man ska gå runt. Vi konstaterade ganska snabbt att sladd kommer vi inte orka med, det blir nämligen 30-40m sladd att hantera och dessutom gå tillbaka för att komma runt träd och buskar. Batteri är nice men på tok för dyrt och visst kan man kombinera med andra maskiner men problemet är att inte sällan så finns det bättre alternativ hos olika tillverkare.

Jag förstår att du nog har bättre skäl till en liten bensinare än vad jag har. I just detta fall är set ok att låsa sig till stihl-batterier. Dom är ju bäst på allt som är trädgårdsmaskiner....:)

Har kört en provrunda nu och är väll inte helt nöjd, den skakar och väsnas ganska mycket. Dessutom så lägger sig gräsen ner istället för att bli avklippt!? De sladddrivna jag haft tidigare har ju kapat gräset men här lägger sig alltså gräset ner, troligen av vinden och blir därmed inte klippt?

snowjim skrev:
Har kört en provrunda nu och är väll inte helt nöjd, den skakar och väsnas ganska mycket. Dessutom så lägger sig gräsen ner istället för att bli avklippt!? De sladddrivna jag haft tidigare har ju kapat gräset men här lägger sig alltså gräset ner, troligen av vinden och blir därmed inte klippt?
Du kanske skulle köpt en Fse81 istället.
Min svärfar kör med husqvarnas minsta bensintrimmer 122lc och den går det absolut att trimma gräs med, det måste vara något fel på din om den inte klarar det.

Fs 38 har samma trimmerhuvud som min sladdtrimmer, fse71. Jag har inte upplevt något sådant. Kör du på halvgas eller fullgas när gräset viker sig?

snowjim skrev:
Tror du gasar för mycket. Enda gången jag kör på max är när det är riktigt mycket högt och tjockt gräs, har en skogsslänt som jag tar ibland och då kan det gå på max om det var länge sedan sist.

Går jag längs med rabatter och liknande kör jag på betydligt lägre fart. Viktigt också att hålla trimnerhuvudets botten ner mot marken istället för att vinkla trimmerhuvudet neråt, iaf upplever jag att resultatet blir bättre då.

Trimmar man gräs som inte är runt stolpar och liknande rekommenderade min ÅF PolyCut-huvudet med små plastvingar istället för tråd. För min del kändes inte det huvudet som ett alternativ.

Min sladdtrimmer har bara ett läge och det är fullt, så att gasa för mycket är knappast problemet (ungefär samma effekt i maskinerna också)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.