Har haft problem med att pannans fläkt slår ifrån vi 90 grader:@, nu är detta ett minne blott!
Trimmade upp den så att fläkten inte stannar förrän vid 96 grader men då får man återställa den manuellt. Nu är det så att min panna stannar inte längre har försökt att tokköra den och lyckats en gång, normalt kör jag den på max 92-93 gr. Har pratat med flera kunniga och de säger att så skall det vara den skall slå ifrån vid 90, men problemet är att min panna vill gärna ligga på ca 91 och då får jag fläktstopp och tjärkokeri på hög nivå. Samt att efter fläktstopp bildas en väldig massa rök i eldstaden som senare bolmar ut från skorstenen.
90 grader är tydligen en EU inställning pannorna får tydligen inte köras på högre effekt.
Efter en del funderande kom jag fram till att man måste kunna öka tempen lite på fläkt termostaten och det kan man, på fläkttermostaten som är låst på 90 gr finns om man öppnar panelen på insidan en liten skruv som man kan justera skruvade in den några varv så nu slår fläkten inte av mer, inte förrän vid 96d^_^b

En annan sak man kan göra (som vi gjorde) för att förbättra systemet lite grann om man inte har en separat rökgastermostat till laddomaten är att koppla om pannans fläkttermostat så att den fungerar parallellt med pumptermostaten. Fördelen med detta är att uppstarten blir jämnare om vattnet cirkulerar konstant genom laddomaten, än om pumpen måste slå av och på. Detta är också vad som rekommenderas i Laddomat 21:s installationsmanual.

Det är egentligen väldigt enkelt men jag rekommenderar inte att någon som inte är kunnig i el att göra detta, eftersom det är mycket viktigt att fläkten verkligen stannar när den måste stanna, dvs om pannan blir för varm. Vi gjorde så att man vänder "upp och ner" på pumptermostaten och kopplar den okopplade delen med en skarv till fläkttermostaten på pannan. Vips, startar laddomatens pump samtidigt med fläkten, men fortsätter gå på pumptermostatens inställda värde. Fläkten fungerar givetvis fortfarande som vanligt.

:-)

Hade köpt en sån men i o med att det fanns inbyggt i pannan så lät jag bli. Brukar ha den på ca 80-85 gr då brukar den inte stanna. För övrigt så kör jag med 35 rör mellan panna och ackar det gör att den laddar utan pump oxå.

Kan du beskriva lite mer utförligt hur man kopplar så att pumpen fungerar tillsammans med fläkttermostaten..?
Jag fick koppla om en kabel på fläkttermostaten, då stannar inte fläkten förrän på 96 grader och sen startar den igen när den sjunkit till 91-92 grader.. hade problem med fläktstopp redan vid 90 gr i början och den startade inte om i och med överhettningskyddet, men nu funkar den perfekt :)

Uppgradering av tidigare erfarenheter: Nu har överhettningsskyddet fått ett tokspel löser redan vid 92 och pannan måste sjunka till under 80 innan den går att starta igen. jag har gjort enligt följande: REKOMMENDERAS INTE EFTERSOM GARANTIER O DYLIKT INTE GÄLLER görs på eget bevåg!!
Kopplat bort ö-hettningsskydd (satte bulben i isoleringen utanför dykrör)
Isolerat fläktermostat (vilket gör att fläkten stannar vid 98 grader)
Idag har jag fått upp tankarna i 92 grader vilket förrut va omöjligt max temp ca 82-84 i topp
En anna konstig sak är att på pannan står det maxtemp 100 gr och i instruktionsboken står det 110gr.
Enligt tidigare inlägg så ska tydligen laddtermostaten sättas på ungefär laddpatrons öppningsläge men i instruktionsboken står det minst 85 grader. Pratade dock med en röris på en firma som installerar dessa pannor han rekommenderade att sätta laddtermostat på 75 grader. Vad anser ni?

Jag skrev fel i mitt förra inlägg, det var i överhettningsskyddet jag kopplade om kabeln och inte i fläkttermostaten.. Har just eldat klart och fick en temp på 90-91 grader i bägge tankarna, både uppe och nere :)
Vad tycker ni annars om pannan? hur ofta sotar ni?

silversmeden skrev:
För övrigt så kör jag med 35 rör mellan panna och ackar det gör att den laddar utan pump oxå.
Hur sker då cirkulationen i pannan?
//Bosse

Det var kanske lite dåligt formulerat av mig, men mellan panna och acktank sker självcirkulation genom laddomat 21 om temp differensen är tillräckligt stor.(slutfasen ) Varmt vatten stiger osv.
Vad jag tycker om pannan: just idag är jag mest förbannad (det tar tid innan man förstår sig på Laddomat HUR den skall jobba) men det beror mycket på den som eldar, börjar få lite koll på tilluften i pannan, laddningen går så där men det beror mest på att pannan stannade hela tiden på 90 grader detta är ett minne blott. Jag tycker att elektoniken är inte genomtänkt.
Sotar gör jag ungefär en gång i veckan, men jag har märkt att man bör sota även brännkammaren ganska ofta, har inte gjort det där va ca ett 5 cm ganska packat lager med aska, det ska bort tycker jag?

Det med elektroniken håller jag med om, men efter att man modifierat lite så vart det bättre.. Jag sotar oxå ungefär en gång i veckan och då tar jag brännkammaren oxå.

TonyF skrev:
Kan du beskriva lite mer utförligt hur man kopplar så att pumpen fungerar tillsammans med fläkttermostaten..?
Jag fick koppla om en kabel på fläkttermostaten, då stannar inte fläkten förrän på 96 grader och sen startar den igen när den sjunkit till 91-92 grader.. hade problem med fläktstopp redan vid 90 gr i början och den startade inte om i och med överhettningskyddet, men nu funkar den perfekt :)

Här en enkel beskrivning. Kopplingschema1 visar originalkopplingen enligt manualen till econature40. Kopplingschema2 visar min modifikation. TG2 och C byter plats samtidigt som TG1 kopplas till rökgastermstatens 2:a.

• kopplingsschema1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kopplingsschema2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
stary skrev:
Här en enkel beskrivning. Kopplingschema1 visar originalkopplingen enligt manualen till econature40. Kopplingschema2 visar min modifikation. TG2 och C byter plats samtidigt som TG1 kopplas till rökgastermstatens 2:a.

Tack för hjälpen :)

• Gilla
stary
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.