Min trimmer (Jonsered GT26L) vill inte längre starta. Det började med att den gick dåligt på fullgas (då och då lät det som att den skulle stanna, till att börja med så räckte det med att släppa lite på gasen).
Sen gick den sämre och sämre för att slutligen inte vilja starta alls. Jag försökte mig på att justera förgasaren, men det hjälpte inte.
Till slut så upptäckte jag att det var ett pyttelitet hål på bensinslangen, så jag trodde att det var det som spökade, men nix...ny bensinslang hjälpte inte!

Jag får känslan att den inte suger i sig någon bensin, en luftbubbla i bensinslangen rör sig knappt fast jag rycker 20-30 gånger i snöret och det borde den väl?

Gnista finns och den går ett par sekunder om den får en dos startgas. Det är nog inte täppt i slangen eller filtret, för det rinner bensin när jag tar bort den från förgasaren.

Jag antar att det är läge att misstänka förgasaren, eller kan det vara något annat? Vad ska man titta efter?
(Jag började pilla isär förgasaren innan jag hittade hålet i bensinslangen. Det sitter något membranaktigt där som verkar fastlimmat så jag stannade där eftersom jag inte kommer längre in i förgasaren utan att sabba membranet eller vad det nu är.)

Finns det någon typ av renoveringssatser att köpa till förgasaren?

Det kan vara det membran du pratar om. Detta membran blir med tiden hårt och stelt och då funkar inte trimmern helt enkelt. Membranet är kopplat till en nål som skall släppa in bränsle i förgasaren. Membranet måste vara lättrörligt för att detta skall funka. Sen finns det andra membran i förgasaren som fungerar som bränslepump mha undertryck från cylindern.

Det lättaste är att plocka av förgasaren och kolla vad det är för fabrikat, kanske det är Walbro, de är rätt stora. Gå till närmsta motorsågsförsäljare och be om en reparationssats. Denna innehåller alla nödvändiga membran och ev. nålen mm enligt ovan. Skulle tro att det räcker med membranen, men kolla om nålen ser sliten ut. Satsen kan kosta 200-300 kr.

Reparationskit med membran, nål, packningar och filter har art. nr. 530 06 98-29 och kostar ca 220:-
Packningssats (membran+packningar) har art. nr. 530 06 98-44, kostar ca 175:- Priserna är Jonsereds riktpriser inkl moms och är originaldelar. Det är inte säkert att alla har det hemma, det är en USA-tillverkad konsumentmodell du har och lagerhållningen på reservdelar för sådana är lägre än på proffsprodukter.

Jag hade köpt reparationssatsen när förgasaren ändå är isärplockad.

Artikelumren funkar hos alla som säljer Jonsered eller Husqvarna.

Ett tips om membranen är torra är att köra alkylatbensin (miljöbensin), den innehåller inte etanol och är mer skonsam mot materialet i membranen.

Vill du inte köpa nya membran kan du testa att lägga de gamla i diesel ett tag, men det är ju lite mer jobb än vad 220:- motiverar tycker jag. Dessutom brukar packningen till membranet gå sönder när man tar bort det.

Tack för bra svar.

Jag tänkte köpa en rep.sats, så jag plockade isär förgasaren helt. Packningarna klarade sig och membran + nål såg fina ut tyckte jag. Däremot hittade jag lite klegg i en av kanalerna så jag blåste rent och satte ihop den igen och då startade den utan problem. Jag lät den bara gå någon minut så jag har inte provkört den "på riktigt" än. (Den behöver väl finjusteras lite misstänker jag.)

Men jag gjorde en liten blunder när jag satte ihop den. När jag satte dit den lilla plåtgrejen som förbinder membran-fjäder-nål så hoppade den ur spåret i nålen och hamnade ovanpå nålen utan att jag märkte det. När jag drog åt skruven så kan den möjligen ha böjts lite grann. Är det risk för att jag kommer att få problem p.g.a. av det? Finns den delen med i en rep.sats i så fall?

Delen kallas hävarm och du kan få problem om den är böjd, den styr hur djupt nålen går in i hålet. Oftast går det att böja till den, men allt på en förgasare är så jävla pilligt. Du märker ganska fort om maskinen inte fungerar :) Hävarmen ingår i rep-satsen i alla fall.

Nonkan skrev:
Hävarmen ingår i rep-satsen i alla fall.
Bra, då vet jag vad jag ska göra om det strular.

Först vill jag bara säga en sak: förgasaren är roten till allt ont här i världen!

Jag har också en GT26L.

F*nskapet trilskas värre än något annat som ägt (och då har jag ägt sisådär 40 fordon av olika slag, varav 25 motorcyklar). Jag har byggt ihop många totalsmällda motorcyklar, jag har kört racing och skruvat allt själv, jag lämnar aldrig in någonting för någon motorcykel. Flera personer i vänkretsen frågor mig om råd om motorer som inte går.

Men denna förb*nnade lilla skitmotor....håller på att besegra mig...aaaargh....hjälp....

Har också bytt bensinslangarna. Men i mitt fall flödar skiter över och pumpar in massor med soppa i cylindern. När man ryckt några gånger kan man skruva ut tändstiftet och tända skiten med en tändare, med resultatet att man får en liten värmeljus-låga i tändstiftshålet. Sonen (2,5 år) tyckte det blev ett väldigt fint ljus.

Det här är väl världens bästa säljes-annons - nån som vill ge ett bud?

Har inte alls lust att köpa membran-sats - funderar istället på att köpa en ny elektrisk. Och låta GT26L dö garagedöden, dvs bli ignorerad i minst 10 år innan den åker till tippen.....

Stefan M

Ha ha ha kan ju inte annat än att skratta åt ovanstående fast med medlidande. Annars kan man ju se hur långt man kan kasta en strulande trimmer.

Nu har jag köpt en ny. Elektrisk. En Bosch på 280W (eller var det 230W?). Inköpt för 329:- på K-Rauta.

Den går VARJE gång jag vill starta den. Allt som behövs är en lång sladd. Sladden kostade iofs nästan lika mycket som trimmern, men gav å andra sidan ett högre kvalitetsintryck.

Fast den där tunna, tunna trimmertråden gick åt rackarns fort. Allt som var bara lite tjockare än gräs fick jag ta med sekatören istället. Och på så sätt ansluter jag mig till den allmänna inställningen här på forumet att varje riktig karl skall ha riktiga grejor. Helst proffsgrejor. Och helst överdimensionerat, typ röjsåg för skogsbruk till 250 m2 välskött villatomt. För det är ju så vi vill ha det. Fast nu har jag bara en liten klen eltrimmer....

Hur kunde det gå såhär?

stefan m skrev:
Nu har jag köpt en ny. Elektrisk. En Bosch på 280W (eller var det 230W?). Inköpt för 329:- på K-Rauta.

Den går VARJE gång jag vill starta den. Allt som behövs är en lång sladd. Sladden kostade iofs nästan lika mycket som trimmern, men gav å andra sidan ett högre kvalitetsintryck.

Fast den där tunna, tunna trimmertråden gick åt rackarns fort. Allt som var bara lite tjockare än gräs fick jag ta med sekatören istället. Och på så sätt ansluter jag mig till den allmänna inställningen här på forumet att varje riktig karl skall ha riktiga grejor. Helst proffsgrejor. Och helst överdimensionerat, typ röjsåg för skogsbruk till 250 m2 välskött villatomt. För det är ju så vi vill ha det. Fast nu har jag bara en liten klen eltrimmer....

Hur kunde det gå såhär?
Tror du faktiskt svarade på det själv i ditt inlägg, om du läser det igen ;)

Howdy!
Ja, själv höll jag på att bli vansinnig över att min GT26L inte ville gå på gas.
Den startade men dog hela tiden. Jag fick den av en granne för att han inte fick någon ordning på den. Den var i stort sett helt ny, så jag tänkte som den fixare jag är, att det blir en barnlek att få igång den så att den fungerade. Jag började med att plocka isär förgasaren, inget fel. Tändstift och hela baletten med tändsystemet, nada. Alkylatbensin, nada. Jag gjorde ta mig f-n allt som man kan göra!! En simpel tvåtaktsmotor... Jag lämnade den åt sitt öde i en vecka för att samla kraft. Jag tänkte att nu jä....lar till helgen med en back öl som sällskap, då ska jag väl kunna knäcka den! Lördagen kom och dagen till ära hade jag inhandlat en back öl, värmt upp verkstaden, hämtat favoritmusiken, tagit på mig mekoverallen. Som sagt: jag hade verkligen gått in för att knäcka trimmern!
Jag plockade isär hela motorn i molekyler. Vad tror ni att jag hittade? Jo, packningen mellan vevhushalvorna hade en glipa. Där sög den tjyvluft! Jag klippte till en ny packning av packningsmaterial, tog lite x-tra packningscement och drog ihop halvorna. Resten var en barnlek. Frugan undrade om jag inte skulle komma in snart. Klockan var närmare 12 på natten. Aldrig; förrän jag har fått igång f-nstyget! Med stor spänning tankade jag i alkylatbensin, chokade och pumpade två gånger på primern och drog i snöret. Morr sa den och dog. Av med choken och nytt drag. Morr, morr, morr, morr, Rrrrrrrrrrrrrr! Den var igång!
Fram med skruvmejsel för att justera lågfart och tomgång. Efter det tog jag ut den ur verkstaden för att justera högfartsskruven. Den gick som en dröm!! Jag tog på mig pannlampa och trimmade uppfarten till huset. Grannarna undrade säkert vad jag gjorde mitt i natten... Numera är det min favorittrimmer som jag använder så ofta jag kommer åt.
Tänk att det bara var en packning som orsakade detta nästan olösliga problem.
Dagen efter gick jag upp till grannen och trimmade hans uppfart som tack för att jag fick en nästan helt ny trimmer. Han kunde inte med och fråga om han kunde få tillbaka den...
Lycklig ägare till en numera bra trimmer, Esa Grönberg:wow:

hsd
Har en liknande, vet någon om var packningssatsen kan beställas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.