Hej
Jag tänker låta installera ett skymningsrelä till utebelysningen. Jag skulle dock behöva en brytare inne där man kan välja till från eller auto. Alltså tvinga lampan att lysa eller vara släckt eller att lyda skymningsreläet.
Jag har tittat lite på olika forum och sett att det finns något som heter trelägesbrytare, är det en sådan jag vill ha?

Om inte vad är det då jag sa leta efter?

I vilket fall som helst, var hittar man dessa manicker och vad heter dom?

Jag hade samma frågeställning som du för ett tag sedan. Jag letade efter en vippa med tre lägen men det fanns ingenting sådant. Jag blev rekommenderad en vridströmbrytare med tre lägen men hur kul ser det ut. Slutade med att jag satte två vanliga brytare istället. En med AV och PÅ och en med AV och AUTO.

Doldr skrev:
Jag hade samma frågeställning som du för ett tag sedan. Jag letade efter en vippa med tre lägen men det fanns ingenting sådant. Jag blev rekommenderad en vridströmbrytare med tre lägen men hur kul ser det ut. Slutade med att jag satte två vanliga brytare istället. En med AV och PÅ och en med AV och AUTO.
Det räcker att t.ex sätta en dubbeltrapp, av/på på ena knappen och hand/auto på den andra.

En ganska vanlig lösning är ju annars att man sätter en Hand-0-Auto -brytare i centralen. Ett exempel är Hagers med E-nr: 21 087 32. Detta förutsätter ju givetvis att man har en normcentral och att den sitter hyfsat inom räckhåll om man vill fippla på brytaren mycket..

• hand-0-auto.jpg
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.