Hej har ett stort problem, elen har gått i en del av huset och behöver komma åt elskåpet. Problemet är att nedersta låset inte går att öppna då låser verkar va sönder. Någon som har en idé om hur jag kan öppna det?
Bilderna visar både översta låset och det trasiga

• Trasigt lås på elskåp med skadad låsmekanism synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Det bästa är en trekantsnyckel (7mm?) Men det brukar gå med en näbbtång och lite envishet.

Är det det översta låset eller det trasiga låset på bilden ?

Boss89 Boss89 skrev:
Hej har ett stort problem, elen har gått i en del av huset och behöver komma åt elskåpet. Problemet är att nedersta låset inte går att öppna då låser verkar va sönder. Någon som har en idé om hur jag kan öppna det?
Bilderna visar både översta låset och det trasiga

• En trasig vit ventilationsspjäll på en grå vägg med sprickor och spindelnät.
    Skapa konto
  • Gilla
Emoyenis
  • Laddar…
Lyckades få det öppnat nyss som tur är men nu vågar jag inte låsa underdelen igen är det safe att endast låsa där uppe tror ni? Kan man installera ett nytt lås eller kommer jag få betala för detta av eon som äger nätet?

Kolla om du har en rattnyckel.

Annars fungerar både en näbbtång som sades innan, eller att du tar en liten spårmejsel och vrider med i centrumhålet (bredvid pinnen däri)

Anders243 Anders243 skrev:
Kolla om du har en rattnyckel.

Annars fungerar både en näbbtång som sades innan, eller att du tar en liten spårmejsel och vrider med i centrumhålet (bredvid pinnen däri)
tack för svaren alla jag lyckades få det öppnat men tror ni man kan köpa en liknande låsanordning eller måste man kontakta elbolaget?

Det är ditt skåp(med största sannolikhet). Dvs du underhåller det.

• Gilla
Boss89 och 1 till
  • Laddar…
Mitt elskåp har två möjliga nycklar, trekant eller slitsad pinne och det ser det här låset ut att ha också, det är hål mitt i trekanten.

Elskåpslås med triangelnyckel kopplat till en slitsad pinne och separat hål i mitten.
Skapa konto

Protte

prototypen prototypen skrev:
Mitt elskåp har två möjliga nycklar, trekant eller slitsad pinne och det ser det här låset ut att ha också, det är hål mitt i trekanten.

[bild]

Protte
jag har samma och det går bra att öppna med en 12 mm hylsa oxså

Klassiker. Någon har använt morakniven i låset för många gånger.

Off topic.
Mätarskåpen har två passande nycklar.
En "abonnentnyckel" vanligtvis en slitsad pinne eller en pinne som ser ut som ett D.
Den andra nyckeln är trekantsnyckel den använder nätbolagets personal, detta för att minimera antalet nycklar för nätbolagets personal. Och för att förhindra att abonnenternas nyckel passar där det bara är trekantslås
Där det bara är trekantslås har abonnenterna inget att göra.

Att låsen går sönder är oftast pga att man försöker öppna med skruvmejslar, kniv, tänger mm. I kombination med att låsen kärvar blir resultatet oftast ett trasigt lås.

Mätarskåpet är kundens och även låsen, lås brukar gå bra att byta när man väl hittat rätt... Det kan skilja lite mellan hålmått, djup och längd på regeln. Men men det går att lösa.

Ser ut som du har ett Eldon skåp, jag kan kanske ha ett E-nummer (artikelnummer) på passande lås med minimal modifiering. Får kolla om jag hittar det.

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.