Hej har ett stort problem, elen har gått i en del av huset och behöver komma åt elskåpet. Problemet är att nedersta låset inte går att öppna då låser verkar va sönder. Någon som har en idé om hur jag kan öppna det?
Bilderna visar både översta låset och det trasiga
Bilderna visar både översta låset och det trasiga
Boss89 skrev:
tack för svaren alla jag lyckades få det öppnat men tror ni man kan köpa en liknande låsanordning eller måste man kontakta elbolaget?Anders243 skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Produkter som diskuteras: "morakniven"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
97 kr inkl moms
Läs mer
Off topic.
Mätarskåpen har två passande nycklar.
En "abonnentnyckel" vanligtvis en slitsad pinne eller en pinne som ser ut som ett D.
Den andra nyckeln är trekantsnyckel den använder nätbolagets personal, detta för att minimera antalet nycklar för nätbolagets personal. Och för att förhindra att abonnenternas nyckel passar där det bara är trekantslås
Där det bara är trekantslås har abonnenterna inget att göra.
Att låsen går sönder är oftast pga att man försöker öppna med skruvmejslar, kniv, tänger mm. I kombination med att låsen kärvar blir resultatet oftast ett trasigt lås.
Mätarskåpet är kundens och även låsen, lås brukar gå bra att byta när man väl hittat rätt... Det kan skilja lite mellan hålmått, djup och längd på regeln. Men men det går att lösa.
Ser ut som du har ett Eldon skåp, jag kan kanske ha ett E-nummer (artikelnummer) på passande lås med minimal modifiering. Får kolla om jag hittar det.
Mätarskåpen har två passande nycklar.
En "abonnentnyckel" vanligtvis en slitsad pinne eller en pinne som ser ut som ett D.
Den andra nyckeln är trekantsnyckel den använder nätbolagets personal, detta för att minimera antalet nycklar för nätbolagets personal. Och för att förhindra att abonnenternas nyckel passar där det bara är trekantslås
Där det bara är trekantslås har abonnenterna inget att göra.
Att låsen går sönder är oftast pga att man försöker öppna med skruvmejslar, kniv, tänger mm. I kombination med att låsen kärvar blir resultatet oftast ett trasigt lås.
Mätarskåpet är kundens och även låsen, lås brukar gå bra att byta när man väl hittat rätt... Det kan skilja lite mellan hålmått, djup och längd på regeln. Men men det går att lösa.
Ser ut som du har ett Eldon skåp, jag kan kanske ha ett E-nummer (artikelnummer) på passande lås med minimal modifiering. Får kolla om jag hittar det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad finns det för insektsnät som inte fåglarna hackar sönder?
Byggmaterial & Byggteknik -
Janfire flex a är elspiral sönder igen ??
Ved, Pellets, Flis -
Fog i hall som smulas sönder
Utbyggnad och tillbyggnad -
Wifi till elskåpet och lastbalanseraren
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Få bort färg från elskåp?
Färg, Måla & Tapetsera