B
Förra ägaren kladdade ner vårt elskåp med rödfärg. På andra ställen har disksvamp och yes och vatten funkat men inte här. Är ju inte så slät yta med alla porer.

Några tips på hur man kommer åt utan att skada ursprungsfärgen?

Texturerad yta på elskåp med röd färg fläckvis kladdad på, svårt att ta bort utan att skada ursprungsfärgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit Scotch-Brite och vatten funkar bra på slamfärg. Använde du den vita sidan? Gnugga inte för hårt så,att du repar upp lacken. Om det finns rester kvar efter detta kan det vara pigment som fastnat i den lilla mängd linolja färgen innehålller. Lacknafta eller kemisk ren bensin tar det sista.

B
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vit Scotch-Brite och vatten funkar bra på slamfärg. Använde du den vita sidan? Gnugga inte för hårt så,att du repar upp lacken. Om det finns rester kvar efter detta kan det vara pigment som fastnat i den lilla mängd linolja färgen innehålller. Lacknafta eller kemisk ren bensin tar det sista.
Hmm okej, detta är akrylatfärg. Jag har isopropanol hemma men rädd för att prova, kan ge fula missfärgningar.

B blork skrev:
Hmm okej, detta är akrylatfärg. Jag har isopropanol hemma men rädd för att prova, kan ge fula missfärgningar.
Prova med det eller T-röd (på en dold yta först för att testa vita färgen om den påverkas för mycket).
Skulle missfärgningar vara fulare än rödstänken menar du?

• Gilla
blork
  • Laddar…
B blork skrev:
Ah! Du skrev rödfärg så jag förmodade att det var slamfärg.
Om det är akrylat är det lite lurigt för den gråa skåpfärgen kan vara av samma typ, men troligtvis är skåpet pulverlackat med polyester och då tål rätt aggressiva lösningsmedel. Isopropanol var en god tanke, men det löser inte färg egentligen. Bara all annan skit. Testa med T-sprit som @Kane nämner. Gör ett test på insidan luckan. Aceton skulle kunna funka också om det är pulverlack i polyester. Testa även här på insidan.

• Gilla
blork
  • Laddar…
B
Ja det är pulverlackat men vet inte mer än så. Jag ska prova med aceton eller t röd på en dold yta först, tack. :)

B
Aceton funkade toppen! Tycker lokala färgbutiken kunde nämnt det när jag frågade dom!

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Skulle de säga att folk ska testa med aceton på dylikt så skulle de säkert få mer klagomål är hurrarop. Aceton kan lösa mycket mer än det man vill lösa så är man oförsiktig så kan det spoliera det man vill ha kvar också. Därför brukar man undvika att "rekommendera" produkter för dylikt.
Jag hade nog testat med vanlig "förtunning" först annars. Det är snällare än aceton iallafall.

B
S Stefan1972 skrev:
Skulle de säga att folk ska testa med aceton på dylikt så skulle de säkert få mer klagomål är hurrarop. Aceton kan lösa mycket mer än det man vill lösa så är man oförsiktig så kan det spoliera det man vill ha kvar också. Därför brukar man undvika att "rekommendera" produkter för dylikt.
Jag hade nog testat med vanlig "förtunning" först annars. Det är snällare än aceton iallafall.
Förståeligt men ändå. 😅

Så otroligt drygt med förra ägaren som kladdat ner så gott som allt. Plåtbleck, fönster, tegelpannor, marksten mm.

B blork skrev:
Prova med riktigt varmt vatten, koka upp lite vatten ta med en svamp , tryck den försiktig mot färgen , då kanske det går att torka bort det försiktig.

I Ingemar D skrev:
Prova med riktigt varmt vatten, koka upp lite vatten ta med en svamp , tryck den försiktig mot färgen , då kanske det går att torka bort det försiktig.
TS löste det (hehe!) med aceton. Pulverlacken är oftast polyester, samma som båtskrov, och då är aceton helt OK.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
TS löste det (hehe!) med aceton. Pulverlacken är oftast polyester, samma som båtskrov, och då är aceton helt OK.
Förstår, jag trodde det kanske va vattenbaserat

I Ingemar D skrev:
Förstår, jag trodde det kanske va vattenbaserat
Vattenbaserad färg brukar väl inte vara vattenlöslig när den har torkat/härdat?

useless useless skrev:
Vattenbaserad färg brukar väl inte vara vattenlöslig när den har torkat/härdat?
Om du får vattenbaserad färg på en tålig yta exempelvis sten parkettgolv eller liknande så bruka det räcka att man lägger en duk eller svamp med kokhetvatten så går det ofta att torka bort det , men förhoppningsvis ska underlaget tåla det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.