9 696 läst ·
37 svar
10k läst
37 svar
Trekammarbrunn och rättshaverist
Har ingen aning om vad som gäller om att få nån form av kompensation när det blir åtgärder mot en redan godkänd anläggning. Nån annan kanske vet. Gissningsvis så lär väl sånt inte existera.
Har nu hört mig för lite mer från vad man nu kunde få ut från chefen på miljökontoret... Tydligen är det infiltrationen läge dom ogillar så om jag installerar reningsverk eller inte är egentligen inte intressant för dom om jag förstått saken rätt. Utan att ha rådfrågat sakkunnig än så finns då två alternativ som jag ser det och det är at flytta hela trekammaranläggningen eller pumpa upp vattnet till infiltrationen som då kommer bli placerad ovanför trekammarbrunnen. Jag får verkligen intrycket att Miljökontoret räknar med mer problem från min granne och därför vill ställa krav på oss som inte ställs på någon annan i hela området. Gissningsvis så är det grannen som tryckt på alternativet att infiltrationen måste flyttas till Miljökontoret så den inte är i närheten av deras tomt som den är nu.
Hur bör detta bemötas mot Miljökontoret? Hade pratat med sakkunnig innan förslag om att sätta dit ett reningsverk gick till Miljökontoret och denna person ansåg det vara ett fullgott alternativ. Finns några andra alternativ än dom jag nämnt? Vilket av dom verkar enklast? Vill egentligen slippa gräva upp halva tomten.
Har nu hört mig för lite mer från vad man nu kunde få ut från chefen på miljökontoret... Tydligen är det infiltrationen läge dom ogillar så om jag installerar reningsverk eller inte är egentligen inte intressant för dom om jag förstått saken rätt. Utan att ha rådfrågat sakkunnig än så finns då två alternativ som jag ser det och det är at flytta hela trekammaranläggningen eller pumpa upp vattnet till infiltrationen som då kommer bli placerad ovanför trekammarbrunnen. Jag får verkligen intrycket att Miljökontoret räknar med mer problem från min granne och därför vill ställa krav på oss som inte ställs på någon annan i hela området. Gissningsvis så är det grannen som tryckt på alternativet att infiltrationen måste flyttas till Miljökontoret så den inte är i närheten av deras tomt som den är nu.
Hur bör detta bemötas mot Miljökontoret? Hade pratat med sakkunnig innan förslag om att sätta dit ett reningsverk gick till Miljökontoret och denna person ansåg det vara ett fullgott alternativ. Finns några andra alternativ än dom jag nämnt? Vilket av dom verkar enklast? Vill egentligen slippa gräva upp halva tomten.
Frågade du om ersättning? Det lättaste är att göra som de säger. Du kan säkert förhala processen flera år om du vill. Det verkar som ditt största bekymmer är att det är grannen som initierat detta?
Det kan du anmäla. Grannen får varken vara på din mark eller förstöra din egendom.
Jag skulle också sprida ut ryktet om vad grannen håller på med i området. När de andra grannarna börjar fundera "Who's next?" så lär han bli attans impopulär, förhoppningsvis tillräckligt för att de ska driva iväg honom.
Inte bryr sig min granne om såna petitesser som lagar och regler om det inte är nåt som kan nyttjas för egen vinnings skull. Och att anmäla en sån sak som skadegörelse eller liknande skulle inte leda till nåt tyvärr. Personen är välkänd hos polisen, men dom gör inget.Troberg skrev:Det kan du anmäla. Grannen får varken vara på din mark eller förstöra din egendom.
Jag skulle också sprida ut ryktet om vad grannen håller på med i området. När de andra grannarna börjar fundera "Who's next?" så lär han bli attans impopulär, förhoppningsvis tillräckligt för att de ska driva iväg honom.
Vi bor i ett område med hyggligt stora tomter så det är endast vi närmast sörjande som vanligtvis råkar ut för grannen. Självklart vet alla i hela området vem personen är och allas gemensamma taktik är att inte ha att göra med människan alls och ingen vågar heller sätta sig upp. En tidigare granne har redan flyttat pga just nämnda grannen och lyckas inte få sin fastighet såld. Anmälar-grannen har dock försökt få köpa den fastigheten efter flytten, men det gick inte gamla grannen med på. Bättre att det står osålt.
Tyvärr inte i det här fallet. Den här personen är anmäld otaliga gånger av många olika människor och polisen gör absolut ingenting. Det GW sa i Veckan brott är verkligen sant.tio_Pepe skrev:
Som jag sa tidigare, ditt problem nu är inte grannen utan att miljökontorert har dömt ut din avloppsanläggning. Även om jag förstår att du helst skulle ge grannen en spark i arschlet, så tror jag bästa resultat av det hela kommer om du helt glömmer honom och koncentrerar dig på att fixa avloppet. Minst frustration.
Så att jag går loss på min tomt med grävare medan grannen sitter och myser är vad som ger minst frustration? Lär nog göra en anonym motanmälan för att bjuda grannen på en del frustration tillbaka. Grannens egna dokument med mätningar från egna tomten borde funka bra. Om miljökontoret sen öppnar grannens brunnslock och ser att den är vattenfylld så hjälper det nog ytterligare.-MH- skrev:Som jag sa tidigare, ditt problem nu är inte grannen utan att miljökontorert har dömt ut din avloppsanläggning. Även om jag förstår att du helst skulle ge grannen en spark i arschlet, så tror jag bästa resultat av det hela kommer om du helt glömmer honom och koncentrerar dig på att fixa avloppet. Minst frustration.
Är det någon som har någon åsikt om lämpligast alternativ gällande infiltrationsproblematiken?
Jag tror att MH menade att din brunn var fel vare sig grannen kontaktat miljökontoret eller inte så om man ska se det ur miljösynpunkt så är det ju bra att dom gjort en koll men om man sen ser det från grannsämjans utveckling så är det ju en aningens tråkigare. Men, se det som att grannen bitit sig själv i svansen, fastnat med skägget i brevlådan och skitit i det blå skåpet då han sitter i samma situation själv och hur svårt skulle det vara i det fallet att få ut någon som tar ett beslut på grannens brunn....om man nu hyser agg och har ett hämndbegär...jag menar, grannsämjan är väl redan körd antar jag....
Ser man det ur miljösynpunkt så borde alla brunnar kontrolleras och så gott som alla (finns väl alltid nåt undantag man inte har koll på) skulle få exakt samma resultat som vi. Antar att miljökontoret inte vill göra en kontroll i den omfattningen och ta smällen med tanke på konsekvenserna...Glufsglufs skrev:Jag tror att MH menade att din brunn var fel vare sig grannen kontaktat miljökontoret eller inte så om man ska se det ur miljösynpunkt så är det ju bra att dom gjort en koll men om man sen ser det från grannsämjans utveckling så är det ju en aningens tråkigare. Men, se det som att grannen bitit sig själv i svansen, fastnat med skägget i brevlådan och skitit i det blå skåpet då han sitter i samma situation själv och hur svårt skulle det vara i det fallet att få ut någon som tar ett beslut på grannens brunn....om man nu hyser agg och har ett hämndbegär...jag menar, grannsämjan är väl redan körd antar jag....
Lustigt att det talas om agg och hämndbegär... Den här personen har gjort anmälningar mot minst 5 personer som jag vet om (förutom mig själv) och orsakat vissa av dessa stora ekonomiska konsekvenser. Ändå anses det att man enligt fin svensk tradition enbart ska ta emot det hela snällt. Hade varit bättre om alla gjort precis tvärtom.
Jo men, det är ju ganska narturligt att man vill ge tillbaka på en som sätter en själv i skiten fast denne har lika mycket skit själv i sin byk....och oftast är det väl inte mer än rätt att man passar på kanske men ett fel är ju ändå ett fel vare sig grannen anmält eller inte, det kommer man inte ifrån och även om alla andra också har ett fel i samma omfattning så är det ändå just din brunn det gäller...tyvär.
Det är väl lämpligt att kommunen kontrollerar hans fastighet och vid hans brunn och om värdena är okej där så kanske din nya brunn bör läggas på hans fastighet och du får ett servitut på det hela. Om hans mark inte är lämplig så måste ju hans brunn i konsekvensens namn flyttas.Grantoppen skrev:
Din brunn blir inte bättre av att de andra skulle ha dåliga brunnar. Så varför bekymra sig om det som inte kan hjälpa dig att få en godkänd brunn?Grantoppen skrev: