Vi bygger nytt fritidshus (lösvirke). Isolering i vägg blir 145mm cellulosa + 22 mm board. Huset ska kallställas eftersom det inte finns el på platsen, så vill inte ha mer isolering.
Finns det anledning att matcha denna vägg med treglas fönster? Kommer tvåglas att ge för mycket kallras om man vill värma upp huset tillfälligt under den kalla årstiden?
 
F Feliks skrev:
Vi bygger nytt fritidshus (lösvirke). Isolering i vägg blir 145mm cellulosa + 22 mm board. Huset ska kallställas eftersom det inte finns el på platsen, så vill inte ha mer isolering.
Finns det anledning att matcha denna vägg med treglas fönster? Kommer tvåglas att ge för mycket kallras om man vill värma upp huset tillfälligt under den kalla årstiden?
Klarar du dig undan U-värdeskraven?

(Missade att du inte hade el. Då kanske kravbilden blir låg).
 
Som vanligt beror det på........
Hur många fönster?
Hur stora fönster?
Hur kommer ni värma upp huset?
Hur ser budgeten ut?
Hur stort hus?
Hur tänker ni använda huset?
 
Finna ju tvåglas med argon och "energiglas", u-värde 1,1 i glaskassetten, vilket är bättre än enklare treglaskasset på t.ex.1,9 till treglaskasset med värde neråt 0,6.
Men i praktiken skiljer det så mycket i pris beroende av vilken glastyp som beställs?
Kanske välja vissa fönster som fasta vilket har största prispåerkan
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.