3 946 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Trefasuttag på personskyddsautomat, direkt efter mätarsäkringen
I ditt skåp finns nog tyvärr knappast någon möjlighet att bygga in något öht. Din utgående kabel är kopplad via sockerbitarna under mätaren det är enda punkten där du kan göra eller ta ut något vidare.pelpet skrev:
Inga bra förutsättningar utan att i så fall göra om en del och det räcker inte med lådorna stugan_i_skogen visar heller.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 667 inlägg
GK100 skrev:
I ditt skåp finns nog tyvärr knappast någon möjlighet att bygga in något öht. Din utgående kabel är kopplad via sockerbitarna under mätaren det är enda punkten där du kan göra eller ta ut något vidare.
Inga bra förutsättningar utan att i så fall göra om en del och det räcker inte med lådorna stugan_i_skogen visar heller.
TN-C mata uttagscentralen från sockerbiten, som kanske kan bytas mot något smidigare… pragmatiskt?J jonaserik skrev:
Sockerbitarna är inkommande el från nätet.
Finns alltså möjlighet att fixa gratis laddning av elbilen, om jag skulle vilja.
Huvudplanen just nu är att dra ut en kabel från huvudsäkringarna till en motorvärmarkapsling där jag har en liten personskyddsautomat på 16A. Laddning på max 3,7 kW räcker utmärkt eftersom det är en sommarstuga.
Finns alltså möjlighet att fixa gratis laddning av elbilen, om jag skulle vilja.
Huvudplanen just nu är att dra ut en kabel från huvudsäkringarna till en motorvärmarkapsling där jag har en liten personskyddsautomat på 16A. Laddning på max 3,7 kW räcker utmärkt eftersom det är en sommarstuga.
Glöm inta att lägga in några bilder när du är klar så man får beskåda mästerverket.pelpet skrev:
Gratis blir det en stund tills du blir påkommen, men sen så lär det nog smaka dock.pelpet skrev:
Motorvärmare ska generellt inte användas till laddning av elbilar/hybrid 👍
Alltså.. jag tänkte inte hålla på med elstöld
. Finns ju inget mera meningslöst brott. Småpengar plus att man garanterat åker fast förr eller senare.
Jag kommer inte att använda en motorvärmare för elbilsladdning generellt utan jag kommer att använda en schukouttag i en motorvärmarkapsling några veckor om året. Orsaken är främst att kapslingen är snygg och låsbar.
Jag kommer inte att använda en motorvärmare för elbilsladdning generellt utan jag kommer att använda en schukouttag i en motorvärmarkapsling några veckor om året. Orsaken är främst att kapslingen är snygg och låsbar.
Redigerat:
Är du säker på det med inkommande. Tveksamt med att det är inkommande på sockerbitarna, då är det fel. Mätarsäkringarna sitter upptill + huvudbrytare, Det ser ut som en modern mätare som dom kanske har bytit och då lär det inte vara felvänt.pelpet skrev:
Stänger du av huvudbrytaren och mäter på sockerbitarna så är det nog tomt där.
Bra synpunkt, får kolla vilken kabel som går var när jag är på plats. Jag förutsatte att det är huvudsäkringen som sitter där eftersom kabeln går direkt till elcentralen i huset. Är detta servissäkringen så saknas huvudsäkringar. Eller så har jag missat helt hur elanläggningen är byggd på något sätt.
Elmätaren här sitter alltså på en kraftledningsstolpe i skogen på en skogstomt och sedan går kabeln under mark, upp längs en husvägg och till garderoben där elcentralen sitter. Det finns också en central till i ett uthus som jag tror är avsäkrad i elcentralen.
Min gissning är att servissäkringen sitter en bit bort på en annan stolpe.
Elmätaren här sitter alltså på en kraftledningsstolpe i skogen på en skogstomt och sedan går kabeln under mark, upp längs en husvägg och till garderoben där elcentralen sitter. Det finns också en central till i ett uthus som jag tror är avsäkrad i elcentralen.
Min gissning är att servissäkringen sitter en bit bort på en annan stolpe.
Servissäkringen är troligen en hängsäkring som sitter i toppen av stolpen, i mätarskåpet har du en huvudbrytare och en mätarsäkring som sitter före elmätaren och sockerbiten är utgående ledning.
Nätägaren skulle aldrig godta att du inte har mätarsäkring och huvudbrytare på inkommande och före mätaren. Och det skulle dom blivit varse när mätaren har bytts, samt då omedelbart slagit bakut.
Ps
Vore det mitt skåp skulle jag byta det till ett modernt skåp där man finge plats med allt som man vill ha.
Nätägaren skulle aldrig godta att du inte har mätarsäkring och huvudbrytare på inkommande och före mätaren. Och det skulle dom blivit varse när mätaren har bytts, samt då omedelbart slagit bakut.
Ps
Vore det mitt skåp skulle jag byta det till ett modernt skåp där man finge plats med allt som man vill ha.
Oavsett hur mätarskåpet är kopplat invändigt så har du ju två kablar som sticker iväg från det. "Din" kabel har du ju tillgång till.
Varför inte bara sätta en A-box eller liknande på den nedanför mätarskåpet och plinta av den. Därefter en kort bit upp till mätaren och en annan kort bit till en byggväska eller en liten uttagscentral (t.ex. den tidigare länkade, byt ut den trepoliga dvärgen mot en PSA eller JFB) som du sätter på andra sidan stolpen där du kan knöka in en PSA med ett uttag nedanför. Jag hade nog satsat på en 3-fas PSA och ett kombiuttag med både trefas och enfas. Man vet aldrig när det behövs. Eller ja, jag hade bytt mätarskåp till ett modernt som rymmer allt men det kanske inte är ett alternativ för dig.
Varför inte bara sätta en A-box eller liknande på den nedanför mätarskåpet och plinta av den. Därefter en kort bit upp till mätaren och en annan kort bit till en byggväska eller en liten uttagscentral (t.ex. den tidigare länkade, byt ut den trepoliga dvärgen mot en PSA eller JFB) som du sätter på andra sidan stolpen där du kan knöka in en PSA med ett uttag nedanför. Jag hade nog satsat på en 3-fas PSA och ett kombiuttag med både trefas och enfas. Man vet aldrig när det behövs. Eller ja, jag hade bytt mätarskåp till ett modernt som rymmer allt men det kanske inte är ett alternativ för dig.
Just nu är det inte aktuellt att byta skåpet. Kan ju hålla med om att skåpet inte är det bästa, men å andra sidan så ska jag bara koppla på ett eluttag och sen lär ingen vara där och greja på ett tag igen.
Vad är det snyggaste sättet att koppla in sig på sockerbiten? Wago kommer ju att funka men känns måttligt snyggt.
Vad är det snyggaste sättet att koppla in sig på sockerbiten? Wago kommer ju att funka men känns måttligt snyggt.
Redigerat:
En till fundering jag har här - är det något problem att montera grejor på stolpen som mätarskåpet sitter på? Energibolaget har ett ledningsservitut, och jag antar att de äger stolpen. Men skåpet som elmätaren sitter i borde väl tillhöra fastigheten?
Om man verkligen vill så ryms ju en 2-3 moduls kapsling om den vrids 90 grader och man placerar den ovanför mätaren. Oavsett vilken punkt som man kan koppla på så kan man få plats med en 1-fas lösning. Det kommer ju inte bli snyggt men sockerbitslösningen ser ju sådär ut redan nu så det blir ju i samma anda.
Jag håller med, det ryms en liten kapling med PSA under säkringarna. Det måste ju vara det absolut enklaste.M merbanan skrev:Om man verkligen vill så ryms ju en 2-3 moduls kapsling om den vrids 90 grader och man placerar den ovanför mätaren. Oavsett vilken punkt som man kan koppla på så kan man få plats med en 1-fas lösning. Det kommer ju inte bli snyggt men sockerbitslösningen ser ju sådär ut redan nu så det blir ju i samma anda.