T
Vår trefas varmvattenberedare är bara inkopplad på två faser. Enligt en elektriker är det inget problem, men på grund av anledning vill jag gärna ha en snabb second opinion.

(Ena fasen är mer belastad än den andra när termostaten är tillslagen, så min lekmannagissning är att den har tre värmeelement och att två är hopbyglade någonstans, men jag är inte särskilt insatt i varmvattenberedarkonstruktioner.)
 
Vad har den för effekt?
 
T
J Josth skrev:
Vad har den för effekt?
3kW
 
ClasseClas
Jag tvivlar på att din beredare verkligen går på 3 faser, snarare på 1 fas alt. 2 faser. Kolla upp skylten på vvb eller ev inkopplingsanvisning i manualen. Ta gärna en bild.
 
T
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag tvivlar på att din beredare verkligen går på 3 faser, snarare på 1 fas alt. 2 faser. Kolla upp skylten på vvb eller ev inkopplingsanvisning i manualen. Ta gärna en bild.
Tvivla på du, men jag har redan kollat :)

Schematiskt elritning för en apparat med benämningar på svenska och finska, inkluderar termostater och huvudströmbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Visst kan det vara två ihopbyglade el-slingor på samma fas när det ser ut så. Blir ju 2 kW på ena fasen och 1 kW på den andra.
 
Då börjar vi på ruta ett, hur många proppar är det till VVB, en finne , kanske en Fokus WLM ,ta ett foto framifrån på den så ska du få svar.
 
ClasseClas
T tanaris skrev:
Tvivla på du, men jag har redan kollat :)

[bild]
Bra, då är det 1x230V, 2x230V eller 3x 230V som är matningsalternativen.
 
En fråga till , är den ny och vad satt det för fabrikat tidigare om du har bytt.
 
T
Det låter som att det är ok, men kanske inte optimalt, att köra den på två faser. Det räcker så, jag ville bara dubbelkolla :)
 
Det är som jag tror en FOCUS WLM . 200 eller 300 liters. Nere till höger så sitter det en strömbrytare och en termostat, om du lossar ( inte säker just nu ) en eller två skruvar i överkant ( ovanför vreden ) så går det fälla ner en lucka. på den luckan sitter in sockerbitsplint, hur många ledare sitter i den, kanske bara två färgade och en blå + jord.. Då är det bara 2 faser + noll som kommer från centralen. Där kan det vara överkopplat mellan två på plinten. Det blir då 2 kW på en fas och 1 kW på den andra. PÅ patronen så är det det en blå som kopplar ihop de 3 elementen. Börja där och kom tillbaka. Just nu lite snedbelastning i systemet.
 
T
J jonaserik skrev:
Det är som jag tror en FOCUS WLM . 200 eller 300 liters. Nere till höger så sitter det en strömbrytare och en termostat, om du lossar ( inte säker just nu ) en eller två skruvar i överkant ( ovanför vreden ) så går det fälla ner en lucka. på den luckan sitter in sockerbitsplint, hur många ledare sitter i den, kanske bara två färgade och en blå + jord.. Då är det bara 2 faser + noll som kommer från centralen. Där kan det vara överkopplat mellan två på plinten. Det blir då 2 kW på en fas och 1 kW på den andra. PÅ patronen så är det det en blå som kopplar ihop de 3 elementen. Börja där och kom tillbaka. Just nu lite snedbelastning i systemet.
Tack, jag gör det om det behövs. Just nu är det balanserat efter dessa förutsättningar så det skulle faktiskt kunna bli värre med trefas.
 
De tre elementen är ju Y-kopplade med Neutralledare i mittpunkten (elementspänning 230). Då kan man parallellkoppla flera element mot en gemensam fas vilket verkar vara gjort i ditt fall.
Alternativet är att acceptera att den bara ger 2kW och strunta i att koppla in ett av de tre elementen
 
Redigerat:
Svar nej det blir inte värre med 3-fas, det som är bra med 3-fas-VVB är att det går att dela upp effekten enkelt. vill du få ner belastningen på ena fasen, så lossar du bara den blå på patronen ( den som ev ligger dubbelkopplad ) isolerar den eller viker undan, då är VVB på 2 kW och ett element i reserv om ett pajar. En 300liters VVB med 2 kW laddas upp under natten och det räcker länge, frugan brukar morra att diskvattnet inte är varmt nog efter ca 3 dygn. Har en 200liters Fokus WLM.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.