D
Jag har en elanslutning som delas upp i två mätartavlor/abonnemang i huset. Egentligen finns ingen anledning kvar att ha 2 abonnemang/mätare i huset, men abonnemangen här är inte så dyra och det kostar en del att plocka bort arrangemanget.

Nu undrar jag om det finns trefas-omkopplare så man kan koppla om anslutningen från den ena mätartavlan till den andra när man har lust, dvs så att hela huset kör på antingen det ena eller det andra abonnemanget? Då skulle man ju kunna tänka sig att teckna olika typer av elavtal på abonnemangen och välja det som för stunden är förmånligast (fast det får ju vara stor skillnad för att man skulle orka bry sig).

tommib
Ja. Du skulle kunna använda en vanlig reservkraftomkopplare. Då får du dock strömavbrott varje gång du byter. Det finns säkert andra varianter också som garanterat är dyrare.
Hela upplägget låter som en vansinnig Rube Goldbergmaskin. Du kommer troligen aldrig få tillbaka investeringen i omkopplaren med de ören du sparar...

D
Tja, man kan ju både äta kakan och ha den kvar om man har det så. Jag kan t.ex. teckna ett 5-årsavtal för 74,50 öre/kWh på den ena tavlan och ett rörligt eller kort avtal på den andra. Så sätter man omkopplaren på det rörliga avtalet och om konjunkturen går upp och elpriset med den, så kopplar man bara över till den fasta tavlan. Det är ju inte så att man springer ner och kopplar om varje dag precis...

Men det beror ju på vad en sådan installation skulle kosta förstås...

D
De får ju inte kosta 4-5000:- alltså.... 1/10 av det vore bättre ;)

Är den fasta avgiften så låg att det skulle vara värt "besväret" och betala för två abonnemang ??

D
elmont skrev:
Är den fasta avgiften så låg att det skulle vara värt "besväret" och betala för två abonnemang ??
Den fasta avgiften är ca 850:-/år. Det "besväret" har jag ju redan. För att slippa det så måste jag ha hem en elektriker som monterar bort den ena mätartavlan och kopplar om. Elektriker lär ju behövas för att koppla in en omkopplare också, så då blir väl frågan vad som blir lönsammast. Inte göra något och betala 850:-/år, ta hem en elektriker som kopplar bort en tavla eller en omkopplare och två ab. med olika villkor...

Tänkte mest att om jag ändå måste ha två ab så skulle man ju kunna försöka göra något skoj med dem.

Tänk på att det antagligen inte är tillåtet att leda el från ett abonnemang till ett annat. Elnätsbolaget burkar inte gilla det.

Och nätägaren torde komma på besök för att kolla "vad det är för fel" när abonnemanget inte förbrukar ström under längre tid för att plötsligt få en stor förbrukning.

Som jag ser det så har du ju 3 alternativ.
A: fortsätt som nu. Kostar 850 kr/år extra
B: Ta dit en elektrikr som kopplar bort det ena. Du får en kostnad på typ 1500 - 2000 för besöket, sparar 850/år.
C: Ta dit ene eltriker som kopplar in omkopplaren, kostar gissningvi 2000 mer än urkopplingsalternativet, fortsätter kosta 850/år.

I alternativ C kanske du kan spara in någr 100 per år genom hoppande mellan abbonnemangen. Men totalt tror jag aldrig du kan räkna hem extrakostnaden.

D
toolman77 skrev:
Tänk på att det antagligen inte är tillåtet att leda el från ett abonnemang till ett annat. Elnätsbolaget burkar inte gilla det.
Varför? Jag leder ju inte el från ett ab till ett annat. Jag väljer vilket ab som mitt hus skall använda sig av. Varför skulle det vara förbjudet? Är inte elanläggningen efter mätartavlan min?

D
hempularen skrev:
B: Ta dit en elektrikr som kopplar bort det ena. Du får en kostnad på typ 1500 - 2000 för besöket, sparar 850/år.
Ja, om det är så billigt så är det ju inte mycket att tveka om. Vad jag minns så ville de ha mycket mer än så, typ 5,000:- eller något för att koppla om.

Hur mycket det kostar beror hel på hur det ser ut i dag. Sitter mätartavlorna mot varandra så handlar det om en eller två timmars arbete och matr. för en hundring. OM du inte vill göra om nått annat. Sitter mätartavlorna åtskilda så tillkommer kabel, klammer och arbete mellan mätartavlorna. Har du en pålitlig elfirma så tar du det naturligtvis på löpande räkning som säkert blir billigare för dig och tryggare för elfirman.

Och är det långt mellan mätartavlorna så kommer ju kostanden för omkopplaren oxå bli högre då ny kabel måste fram.

D
De sitter alldeles intill varandra (max ett par dm), men jag minns att jag räknade ut att det skulle ta ca 8 år innan jag skulle räkna hem investeringen, och kände inte för det just då (för ca 20 år sedan ;) )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.